De Red Bull RB18 bleek aan het einde van het Formule 1-seizoen 2022 de meest dominante auto ooit te zijn van Adrian Newey. En dat terwijl men bij de renstal uit Milton Keynes vanwege de titelstrijd van 2021 relatief laat begon met de ontwikkeling van de wagen waarmee Max Verstappen uiteindelijk vijftien Grands Prix zou winnen. Daarbovenop waren de technische reglementen van 2022 compleet nieuw en moesten Newey en zijn team een volledig nieuw concept uit de grond stampen. RacingNews365 sprak exclusief met Chief Engineer Paul Monaghan, wiens rol het is om ervoor te zorgen dat er tijdens de raceweekenden het maximale uit de afstelling van de bolide van Verstappen en Perez werd gehaald. Monaghan vertelt over de nieuwe reglementen en wat voor effect dit had op het ontwerpproces van de succesvolle bolide van Newey en zijn technische team. Door de huidige regels wordt het de engineers wat lastiger gemaakt om hun creativiteit er op los te laten, maar het was volgens de Britse engineer simpelweg een kwestie van aanpassen. "We hebben in F1 altijd al soorten kaders gehad waarbinnen we moesten werken", zo doelt hij op de ontwikkeling van de onderdelen. "Deze kaders waren in 2022 minder orthogonaal dan de kaders vroeger waren. De interpretatie van deze kaders is echter niet heel veel veranderd. We hebben de kaders waarbinnen we moeten werken, maar wat betreft de vormen die we binnen die kaders mogen gebruiken, zijn er veel meer restricties dan voorheen." "Als je de regels helemaal verandert, dan kan je ook dezelfde interpretatie niet meer toepassen. Je beweegt mee en je past je aan, je houdt je aan de kaders en zo ontwikkel je je auto. Het heeft geen zin om een illegale auto te bouwen, want daar ga je niet ver mee komen!", zo klinkt hij broodnuchter.
Concept
In aanloop naar het eerste jaar van de nieuwe Formule 1-reglementen beginnen alle teams vanaf nul bij hun ontwikkeling. Bij andere teams afkijken is onmogelijk, dus in de Red Bull-fabriek had men geen flauw idee of de bolide die ze hadden ontworpen de strijd aan zou kunnen gaan met de concurrentie. "Binnen je eigen vier muren kijk je naar de initiële resultaten van alle tests en beoordeel je hoe je vanuit dat punt verder gaat met het doel om een auto neer te zetten die goed is op alle vlakken en op alle circuits. Wij hebben onze eigen route genomen, maar op weg naar de eerste testdagen vraag je je wel af of je de juiste keuzes hebt gemaakt en of je die keuzes misschien moet gaan herzien." "Het is namelijk allemaal relatief hoe je wordt beoordeeld. Wij zetten elk weekend opnieuw een auto neer waarvan we denken dat het de best mogelijke versie is, of de auto nou wel of niet anders is dan de week daarvoor. We worden alsnog beoordeeld ten opzichte van onze concurrentie." Uiteindelijk bleek de RB18 ruimschoots goed genoeg te zijn om de titel binnen te pakken. Niet alle overwinningen waren dik verdiend, benadrukt Monaghan, maar al met al had Red Bull wel een fundamenteel goede auto gebouwd. "Hadden we een achterstand aan het begin van het jaar? Zeker. Hebben we stappen gezet? Zeker. Met de skills van het team op het vlak van onderzoek, ontwikkeling en de realisatie van onze hele operatie hebben we uiteindelijk een heel competitief jaar op de mat weten te leggen", glundert hij. "Sommige resultaten kwamen een beetje onze kant op gevallen en andere resultaten hadden we dik verdiend. Wij hebben uiteindelijk gewonnen. Ons concept was anders dan die van sommige andere teams, maar ons concept was wel fundamenteel goed." Hieronder zie je Monaghan in discussie met technisch F1-goeroe Adrian Newey. Interview gaat daaronder verder .
Afstelling
En dan komen we nu op het gebied waar Monaghan met de scepter zwaait. Als Chief Engineer moet hij er - in samenspraak met de coureurs en hun engineers - voor zorgen dat de afstelling van de auto zo goed mogelijk is. We vragen hem wat dit jaar de grootste uitdaging was bij het afstellen van de RB18. De rijhoogte misschien? "Dat zou je kunnen zeggen, maar je mag niet vergeten dat de stijfheid van de ophanging daar ook bij komt kijken. Die twee kan je niet los van elkaar bekijken. Als je de auto dichter op de grond wil krijgen, dan zal je de ophanging stijver moeten maken." "De vraag is dan: kan jouw auto in die omstandigheden met die set-up rijden op het circuit waar je op dat moment bent? De rijhoogte was dus een significante speler, maar dat aspect van de set-up stond niet alleen." Al met al draaide het bij deze auto echt om het geheel. Wijzigingen werden bijna nooit doorgevoerd op een vlak, want als je A veranderde, dan moest je B op een manier ook aanpassen, vertelt de Brit. "Ik zou verder niet zeggen dat er één aspect van de set-up qua belang dominant was. Je kan niet het ene aspect veranderen zonder een ander aspect te beïnvloeden." "De compromissen kan je dus niet sluiten voor één set-up item. Als we een deel van de set-up niet goed hadden afgesteld, dan moesten we twee of drie dingen veranderen om weer competitiever te worden." "Ik denk niet dat er een race is geweest waarbij we grote wijzigingen hebben doorgevoerd aan een deel van de set-up zonder daardoor ook andere dingen te moeten veranderen", aldus Monaghan. "Je kan de verschillende delen van de set-up dus eigenlijk niet op volgorde van belang zetten. De algehele performance heeft met de aerodynamica te maken, maar als je de rest daaromheen fout hebt, dan zal je nooit zo snel gaan als met dat pakket mogelijk is."
Balans kwalificatie - race
We eindigen ons gesprek over de RB18 met een vraag over de zaterdag vs. de zondag. Zodra de kwalificatie begint kan een auto eigenlijk niet meer aangepast worden, zeker de belangrijke onderdelen van de set-up niet, dus hoe vind je tijdens de vrije trainingen de balans? Leg je de nadruk op de kwalificatie of de race? Volgens Monaghan is dat met deze bolides, met welke het inhalen op zondag wat makkelijker is geworden, veranderd. Uiteindelijk gaat het erom dat je op zondag wint, dat was altijd al zo, maar daardoor weegt zeker met de nieuwe generatie wagens zwaar mee dat je een goede afstelling hebt voor de race. "De laatste jaren is er een verschuiving opgetreden als je kijkt naar de balans tussen de kwalificatie en de race. Als je dit compromis perfectioneert, dan scoor je over het algemeen zoveel mogelijk punten omdat je dan zo competitief mogelijk bent." "Dat is ook het voornaamste doel. Je kan de pole pakken, maar die moet je dan wel omzetten in een overwinning. Als je als derde kwalificeert en de race wint, dan pas heb je het correct gedaan", zo sluit hij af.
Meest gelezen