Om de omvang te begrijpen van de missie die Ferrari heeft volbracht, het winnen van de 24 uur van Le Mans bij haar debuut in de Hypercar-klasse, mag je niet vergeten hoeveel invloed de iconische race op het Circuit de la Sarthe heeft op de voorbereiding die in aanloop naar het WEC-seizoen getroffen wordt. Qua geld, mensen en planning. Volgens de schattingen is ongeveer 50% van het budget direct of indirect verbonden aan Le Mans en dat is niet overdreven. Het is dan ook geen verrassing dat de 499P ontworpen is met de 24 uur van Le Mans in gedachten. Sterker nog, de basis van deze auto werd gebouwd met de 'behoeften' van de marathon in Frankrijk in het achterhoofd. Bijzonder kenmerken van de 499P, waar al sinds de geboorte van de wagen sprake van is, zijn de extremen van alle onderdelen, met als doel er de maximale prestaties uit te halen.
Betrouwbaarheid
Paradoxaal genoeg is het net alsof Ferrari bijna hetzelfde ontwerpparadigma heeft gevolgd als het Formule 1-team, waarbij prestaties op de eerste plek komen, gevolgd door betrouwbaarheid op de tweede plek. 'Bijna' krijgt bij het ontwerp van deze auto een bijzondere betekenis. Steunend op de ervaring met de hybride systemen in de Formule 1, werd elk onderdeel van het Energy Recovery System ontworpen en gebouwd door Ferrari zelf. De installatie onder de motorkap van de 499P is zorgvuldig bestudeerd, zodat deze zoveel mogelijk beschermd is tegen schadelijke trillingen en overmatige hitte, ondanks de extreem compacte verpakking van de motor en de bijbehorende onderdelen. De minder gelukkige zusterauto van de winnende auto, de Ferrari met startnummer 50, moest tijdens de 24 uur van Le Mans 's nachts langdurig stoppen vanwege een probleem met de ERS-radiator, die werd geraakt door een steen. Het probleem werd dus veroorzaakt door externe factoren en niet door de betrouwbaarheid van het onderdeel. Het onderstreept de prestaties van het Ferrari-team. Aan de andere kant klopt het dat de winnende auto tot twee maal toe het elektrische systeem van de wagen moest herstarten, om de auto na een pitstop zo weer op gang te kunnen krijgen. De eerste keer was rond het 19e uur en de tweede keer was op twintig minuten voor de finish. In beide situaties werd een standaard herstelprocedure uitgevoerd. De hybride systemen werden namelijk automatisch uitgeschakeld om ze zo te beschermen. De herstelprocedure zorgde ervoor dat die 'shut down' werd gereset. De twee incidenten hebben in feite de robuustheid van de noodprocedures benadrukt en aangetoond dat het niet alleen het hardware gedeelte van de wagen, maar ook alle software zeer nauwkeurig is ontworpen en bestand is tegen langdurige stress van de race. Hierdoor beschikten zowel de coureurs als de engineers over betrouwbare hulpmiddelen die hen in staat stelden om elk mogelijk probleem op een rationele wijze aan te pakken en rustig te blijven. Dat zijn twee cruciale factoren als er ongepland in moet worden gegrepen.
Wegligging
Als we het specifiek hebben over het gedrag van de 499P op het circuit, dan mogen we de effectiviteit van de dynamiek van het voertuig, die zo kenmerkend is voor deze auto, niet vergeten. Het is in feite die voertuigdynamica die het mogelijk maakten om op briljante wijze om te gaan met bandenslijtage, wat Ferrari's strijd ten opzichte van de concurrentie, waaronder Toyota, een boost gaf. Aan het begin van het World Endurance Championship, waar de 24 uur van Le Mans onderdeel van uitmaakt, had Ferrari het tegenovergestelde probleem, maar in de daaropvolgende twee races vonden de engineers een steeds nauwkeurigere balans voor de set-up, dankzij de analyse van de data die op het circuit verzameld was. Niet alleen de mechanische afstelling, maar ook de aerodynamische werd geïntegreerd. Een cruciale rol bij het finetunen van de set-up, was de push-rod ophanging, die de stabiliteit in de bochten, de beheersing van de rijhoogte en de controle over trillingen optimaal combineerde. Het is dan ook geen toeval dat beide 499P's op Le Mans een achtervleugel met een extreem lage hoek presenteerden, zodat ze konden vertrouwen op de downforce die door de vloer werd gegenereerd. De maximumsnelheiden onderstrepen de aerodynamische prestaties van de Hypercar. Zoals bekend is de topsnelheid op zich geen factor die symbool staat voor de algehele prestaties van een raceauto, maar in combinatie met de performance in de bochten en de gecontroleerde bandenslijtage, komt de aerodynamische efficiëntie in combinatie met de prestaties van de hybride motor naar voren. Kortom, als de 499P in de eerste races van het seizoen al overtuigend snel was en in de kwalificatie liet zien dat hij niet bang was voor de Toyota's, dan bewees de wagen in de 91e editie van Le Mans dat het project minder onvolwassen is dan je zou denken. Ferrari is terug, vernietigt rivalen zoals Porsche en doorbreekt de dominantie van Toyota. Geen slecht visitekaartje voor een rookie! Het artikel gaat onder deze tekening verder met technische uitleg over de Ferrari 499P
De hoogtepunten van de Ferrari 499P
Het bodywork aan de voorkant en de air intake De voorkant van de wagen wordt gekenmerkt door een grote, kronkelende spoiler. Deze leidt de luchtstromen naar de vloer en de koeling van het ERS-systeem, dat verwerkt zit aan de voorkant van de wagen, en naar de horizontale luchtinlaat onder de neus. Het zorgt voor een aanzienlijke hoeveelheid downforce. Het bodywork aan de zijkant en de rear ducts Achter het enorme spatbord aan de voorkant hebben de sidepods een laag, recht profiel, dat eindigt voor het grote spatbord aan de achterkant. Artikel gaat verder onder het zijaanzicht van de Ferrari 499P
Luchtinlaat De luchtinlaat boven het dak is verdeeld in drie kanalen, met behulp van verticale onderdelen om de luchtstromen om te leiden. Een van die onderdelen was in de eerste fase van de 24 uur van Le Mans gedeeltelijk losgeraakt en blokkeerde de luchtinlaten. Achtervleugel Het interessante lagere profiel van de achtervleugel heeft als functie om de lucht beter van de vloer af te voeren. Het is vergelijkbaar met de beam wing (de horizontale vleugels onder de achtervleugel) van een Formule 1-auto.
Meest gelezen