Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Canada
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe gridstraffen in de Formule 1 door de jaren heen veranderden

Niets is in de Formule 1 zo veranderlijk als het systeem van gridstraffen. De afgelopen paar jaar alleen al ging het herhaaldelijk op de schop en werd het nog vaker gefinetuned.

Bij McLaren konden ze er sinds de terugkeer van Honda in de Formule 1 een aardig woordje over meespreken: gridstraffen. Bij het team uit Woking waren de gridstraffen vaak niet op vier, vijf, zes, of zelfs meer handen te tellen door de gebrekkige betrouwbaarheid van de Japanse krachtbron.

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017 liep het gridstraffentotaal voor McLaren op tot liefst 75 plaatsen (40 voor Alonso, 35 voor Vandoorne)! In feite betekende dat niet meer dan dat de twee achteraan zouden moeten starten. Daar kwamen ze echter nog goed mee weg, aangezien in eerdere jaren straffen die niet uitgezeten konden worden, werden gecompenseerd met een tijdstraf tijdens de race, of als we nog verder terug gaan in de tijd, werden meegenomen naar de volgende Grand Prix.

De FIA vond echter terecht dat een gridstraffentotaal van 75 onzinnig was en bovendien de sport totaal ongeloofwaardig maakte. Doordat er per Grand Prix bovendien vaak veel coureurs met gridstraffen waren, leek de startopstelling op een heuse 'gridstraffenbingo'. Door de complexiteit van het gridstraffenmodel wisten zelfs F1-journalisten, TV-stations en wedstrijdleiders pas na lang beraad wat de startvolgorde zou worden. De Grand Prix van Italië vormde daarbij het absolute dieptepunt, waarbij slechts twee coureurs op hun oorspronkelijke positie van start gingen.

Voor 2018 besloot het bestuursorgaan de regels aan te passen. Iedereen met meer dan vijftien plaatsen gridstraf werd achteraan gezet. In het geval dat er meer coureurs waren met de maximale gridstaf, mocht diegene die de nieuwe componenten als eerste de baan op stuurde, vóór de anderen starten. Wederom slaagde men er echter niet in om met een goed doordacht en overzichtelijk systeem te komen.

Het gevolg was namelijk dat men zich ruim tien minuten voor aanvang van een vrije training aan het einde van de pitstraat verdrong om zich maar te verzekeren van de beste denkbare (of minst slechte) startplaats te verzekeren. Bovendien was daarmee de noodzaak om er in de kwalificatie eens goed voor te gaan zitten weg, en dus besloot de FIA de regels opnieuw bij te stellen.

Per 2019 wordt de startvolgorde van de coureurs met vijftien gridstraffen of meer bepaald aan de hand van de kwalificatietijden, geheel in lijn met waar een kwalificatie voor bedoeld is. Het eenvoudigweg de baan op gaan om maar aan deelname te voldoen, moet daarmee tot het verleden behoren.