Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes keek af bij zichzelf en wint weer met slim trucje

We kunnen na de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië gerust stellen dat het raceweekend het nodige duidelijk maakte over de onderlinge technische verhoudingen, zowel in positieve als in negatieve zin. Mercedes staat er opeens weer, niet in de laatste plaats door een slim, maar zeker niet nieuw trucje.

Was de uitstekende performance van Mercedes in de Formule 1 Grand Prix van Canada nog een grote verrassing, op Silverstone werd duidelijk dat veranderingen in het gedrag van de Mercedes W15, gekenmerkt door meer wendbaarheid op kerbstones en het vermogen om preciezer in te sturen, te maken hebben met een onopgemerkte, maar niet onzichtbare aanpassing aan de voorwielophanging.

Sinds de GP van Oostenrijk namelijk zien we een behoorlijke uitstulping in het neuspaneel ter hoogte van de voorwielophanging (illustratie hieronder). Eigen onderzoek wees uit dat dit te maken heeft met een nieuwe configuratie van de onzichtbare ophangingsdelen, verwerkt in de monocoque. Dit moet zorgen voor een preciezer management van de rijhoogte, maar boven alles het terugdringen van de verticale stuiterbewegingen van de W15.

In essentie bestaat het een nieuwe interne bewegingsmechanisme uit een nieuwe heave damper (ook bekend als het derde element), gevestigd aan en tussen de twee zogeheten Belleville veringen. Puur op het oog alleen al lijkt de Mercedes de auto te zijn die het laagst bij de grond ligt, dit echt zonder het aloude probleem van porpoising waar juist Mercedes zo mee te kampen had.

Het is sinds de herintroductie van ground effect in 2022 in toenemende mate dat de efficiëntie van het aerodynamische concept, waarbij de meest downforce gegenereerd wordt onder de auto, valt of staat met een even zo efficiënte configuratie van de wielophanging om het gestuiter tegen te gaan, maar die ophanging wordt allesbehalve conventioneel vormgegeven.

In de praktijk komt het er nu op neer dat het team uit Brackley een aanzienlijk grotere heave damper heeft geïnstalleerd die voor een snellere respons moeten zorgen van de Belleville veringen, die op hun beurt ook weer een grotere diameter hebben gekregen dan voorheen. Zodoende is het mogelijk om voor een zachtere afvering van de auto te kiezen, zonder enig gestuiter te riskeren. Dit omdat de Belleville veringen met die grotere diameter de trage verticale schommelingen van de auto beter opvangen.

Het moet gezegd dat dit een vrij klassieke oplossing betreft, een oplossing die eerder al door Mercedes in 2015 en 2019 (afbeelding hierboven) werd getest, waarna het voor 2020 verboden werd. Al met al moeten we concluderen dat de betere prestaties te maken hebben met een revisie van de voorwielophanging en dus niet door de nieuwe voorvleugel waar Red Bull de nodige vraagtekens bij plaatst.

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'