Regelmatig worden er regels aangepast door de FIA, maar hoe komen die regels tot stand? We nemen het proces met je door, zoals beschreven door de autosportbond zelf.
De F1-commissie
Allereerst is het belangrijk dat alle belanghebbenden met elkaar om tafel gaan. Dat doet men in de F1 Commission. Daar zetelen vertegenwoordigers van alle partijen en samen komen ze met ideeën voor regelwijzigingen. De F1 Commission bestaat uit iemand van de FIA, iemand van de commerciële rechtenhouder, oftewel de F1-bazen (FOM), een vertegenwoordiger van elk van de tien Formule 1-teams, en een lid van elk van de vier motorleveranciers. Zij komen ongeveer drie keer per jaar samen. De vertegenwoordigers van de teams krijgen ieder een stem. De FIA en de FOM krijgen net zoveel stemmen als de hoeveelheid teams in het kampioenschap. Vandaag de dag zijn dat er tien. Dan zijn er in totaal dus 10 (elk team een) + 10 (FIA) + 10 (FOM) = 30 stemmen. Om de sportieve of technische regels voor het volgende seizoen te wijzigen moeten er 25 stemmen voor zijn, mits er voor april wordt gestemd. Worden er na april van het huidige kalenderjaar nog regels gewijzigd voor het daaropvolgende seizoen, dan zijn er 28 stemmen voor nodig. In theorie moeten de FIA en de FOM het dus altijd eens zijn met de regelwijzigingen, want anders komen de wijzigingen er niet doorheen. Als er overigens iets beslist moet worden over de power units en de daarbij horende regels, krijgen ook vertegenwoordigers van de motorleveranciers ieder een stem. En als het om de financiële reglementen gaan, die relatief nieuw zijn in de Formule 1? Dan gelden dezelfde regels: 25 stemmen en 28 stemmen, maar in dat geval gaat het niet om april, maar om september als 'deadline'. Tot slot is het goed om te benadrukken dat de FIA wijzigingen die onder het mom van veiligheid worden geopperd, zonder stemmingsprocedure kan doorvoeren.
Formule 1-adviescommissies
Nadat de benodigde meerderheid met het idee akkoord is gegaan, gaat het idee door naar een of meerdere commissies die advies geven. Zowel voor de sportieve reglementen, als de technische, financiële en motorische reglementen, bestaat er een adviescommissie. Elke commissie bestaat uit experts van de FIA, de FOM, de F1-teams en motorleveranciers, die elk hun eigen expertise hebben. Zo zal er in de technische adviescommissie een technisch kopstuk zitten van elk team, maar in de financiële adviescommissie iemand van de financiële afdeling. Zij kunnen geen beslissingen nemen, louter advies geven. Zij nemen de voorstellen onder de loep en denken goed na over de mogelijke (onbedoelde) effecten. Vervolgens stellen zij de nieuwe regels op zoals deze in het regelboek moeten komen, waarna ze een concept terugsturen richting de F1 Commission. Waar nodig kaatsen de twee verschillende lagen nog even over en weer om wat nieuwe wijzigingen door te voeren, maar als iedereen tevreden is, wordt deze opgestuurd naar de World Motor Sport Council (WMSC).
World Motor Sport Council
De World Motor Sport Council is het belangrijkste orgaan van de FIA. De WMSC is verantwoordelijk voor alle aspecten van de internationale autosport. Minstens drie keer per jaar komt de commissie samen, waarbij er over verschillende zaken in verschillende autosportdisciplines wordt geoordeeld. Tijdens een vergadering van het WMSC worden dan ook meer dan alleen F1-zaken besproken. Namens de Formule 1 zit een afgevaardigde van de F1 Commission bij de WMSC-vergadering, net als de FIA-president, de FIA Deputy President van Sport, zeven FIA vicepresidenten, en 19 belangrijke vertegenwoordigers, waaronder de FOM. De afgevaardigde van de F1 Commission heeft alleen stemrecht als het gaat over F1-zaken. Ook kan er voor gekozen worden om via een online omgeving te stemmen over bepaalde zaken. Vaak is dit een formaliteit en gaat de WMSC gewoon akkoord.
Safety first
Het belangrijkste principe voor de FIA is de veiligheid in de autosport, voor alle deelnemers, marshals en toeschouwers. De FIA mag dan ook, zonder goedkeuring van de Formule 1-commissie de sportieve en de technische reglementen wijzigen, zodra zij dat vanwege veiligheidsredenen noodzakelijk acht. De voorwaarde is wel dat vooraf de adviescommissies geraadpleegd worden en de wijzigingen worden voorgesteld en goedgekeurd door de WMSC.
Meest gelezen