Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull de laatste keer profiteerde van grote regelwijzigingen tijdens een seizoen

In 2022 lijken de regels na een achttal races op de schop te gaan. Op papier, want in de praktijk hebben we het effect nog niet gezien, lijkt Red Bull daarvan te kunnen gaan profiteren. Het zou niet de eerste keer zijn dat de regels omwille van de veiligheid worden veranderd. We blikken terug op het jaar 2013.

In 2011 werd Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1, maar al snel lagen ze, zoals elke andere bandenleverancier in de Formule 1, onder een vergrootglas. Om voor meer spektakel te zorgen kwam Pirelli in 2013 met banden die 'voor meer strategische mogelijkheden zorgden, omdat deze sneller sleten en dus voor meer pitstops zorgden'. Al snel was er echter onvrede over de nieuwe banden, omdat het aantal pitstops inderdaad zeer hoog lag en de coureurs door de snel slijtende banden niet tot het gaatje konden pushen. De coureurs moesten hun banden te veel managen en dat haalde vaak de angel uit de wedstrijd. Ook waren er tijdens de eerste races hier en daar al wat klapbanden vanwege het snel slijtende rubber. Al na zes Grands Prix besloot Pirelli daarom in te grijpen en 'nieuwe' banden te introduceren. Men greep terug op achterbanden waarvan (een deel van) de constructie al eerder was gebruikt in 2012. Deze constructie was namelijk steviger. Vanaf race zeven, de Grand Prix van Canada, werden deze geïntroduceerd.

Lobbyde Red Bull voor de veranderingen?

Red Bull was echter een van de teams die in 2013 minder goed leek te zijn door toedoen van het nieuwe Pirelli-rubber, dus zij waren de eerste maanden van het seizoen erg vocaal. "Het was te verwarrend voor de fans", riep teambaas Christian Horner over alle pitstops. Zelfs de normaal zo stille grote Red Bull-baas Dietrich Mateschitz mengde zich in de discussie. "Dit heeft niets meer te maken met racen", riep hij in de media. "Het is een wedstrijdje bandenmanagement." Pirelli benadrukte later dat zij teruggrepen naar oude banden omdat het goed voor de sport was en niet omdat het Red Bull was dat hen onder druk zette. Verder beloofden ze dat het de enige verandering aan de banden zou zijn voor het 2013-seizoen. Andere teams dan Red Bull waren er echter niet blij mee, omdat zij bij het ontwikkelen van hun bolides in de winter juist rekening met de snel slijtende banden hadden gehouden en daar voordeel uit haalden. Het design van de auto's opnieuw aanpassen aan de nieuwe achterbanden kon, maar met de enorme regelveranderingen voor 2014 in aantocht zou dat ten koste gaan van belangrijke ontwikkel- en windtunneltijd. Die ruimte was er dus eigenlijk niet.

Nieuwe bandenproblemen

Tijdens de achtste race van het seizoen, de GP van Groot-Brittannië, ging het echter ondanks de veranderde achterbanden wederom helemaal mis. Tijdens de race op Silverstone klapten er meerdere achterbanden, waardoor de races van onder meer, Lewis Hamilton, Jean-Éric Vergne en Felipe Massa om zeep werden geholpen. Direct gaf de Italiaanse bandenleverancier aan het verder te gaan onderzoeken. Na een analyse van het bandenfalen in Engeland moest Pirelli ondanks haar belofte toch wederom ingrijpen. Tijdelijk kregen de teams extra sterke banden, waarna er tijdens de GP van Hongarije (race tien van het jaar) voor de zoveelste keer een nieuwe constructie werd geïntroduceerd. Verder werden er nog meer maatregelen genomen. Zo kreeg Pirelli toegang tot data, mochten de teams niet meer hun achterbanden omwisselen van kant en werden er speciale testdagen geïntroduceerd voor de ontwikkeling van de banden, zoals we deze vandaag de dag nog kennen.

Red Bull profiteert

Red Bull was dus erg vocaal over de banden en nadat deze vanaf de GP van Canada werden aangepast, en later nog eens aangepast, liep het team snel uit in de strijd om het kampioenschap. Van de eerste zes races werden er twee gewonnen door Red Bull. Van de dertien races daarna gingen er elf naar Sebastian Vettel. Na de GP van Hongarije, toen de nieuwste constructie werd geïntroduceerd, won de Duitser zelfs alle negen overgebleven races op een rij. Red Bull werd, logischerwijs, ook kampioen bij de constructeurs. Topontwerper Newey moest na afloop van het seizoen toegeven dat de regelwijzigingen zijn team hadden geholpen. "Aan het begin van het jaar was het heel spannend. Ferrari en Mercedes begonnen goed en in augustus hadden we het gevoel dat het zeer zwaar gingen worden. Toen hebben wij wat verbeteringen doorgevoerd en moest Pirelli teruggrijpen op haar 2012-banden. Die leken beter bij onze auto te passen en plotseling viel alles onze kant op", aldus het Red Bull-kopstuk destijds tegen Autosport . "De bandenwissel heeft ons zeker geholpen, meer dan onze concurrenten. Onze voorsprong behaalden we namelijk vaak in de snelle bochten en bij het harde remmen, maar dat zijn de momenten waarop de banden maximaal worden belast. Als je dan fragiele banden hebt die daar niet mee om kunnen gaan, dan kan je minder van die sterke punten profiteren." Newey ontkende tot slot dat er achter de schermen politieke spelletjes werden gespeeld. "Er werd veel politiek bedreven omtrent die banden, in het bijzonder door de teams die hun auto's om de banden heen hadden ontwikkeld. We spelen allemaal spelletjes, maar het is natuurlijk onzin, want niemand wist hoe de andere banden zich zouden gaan gedragen in combinatie met deze auto's. Sommige teams hadden geluk, anderen niet."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"