Zoals het er nu voor staat heeft Red Bull Racing met het oog op 2022 drie opties voor wat betreft het vervangen van de Honda-motoren. Optie 1, by far de voor Red Bull meest wenselijke optie, is het doorgaan met Honda-motoren onder een nieuwe naam. Daarvoor is Red Bull afhankelijk van een engine-freeze vanaf het einde van 2021, want de motor zelf doorontwikkelen zit er niet in . Het in elkaar zetten en onderhouden van de huidige motoren zou al ingewikkeld genoeg zijn. Optie 2 zou een deal met Ferrari zijn, maar met dat team wordt nog niet gesproken. Hetzelfde kan worden gezegd van Renault (optie 3). In het voor Red Bull ongunstigste geval dat men helemaal geen motor weet te vinden, kan het zo zijn dat Renault toch over de brug moet komen, zonder dat daar ook maar gesprekken aan vooraf hoeven te gaan. De FIA kan Renault namelijk verplichten om motoren te leveren aan Red Bull. Dat staat vermeld in het sportieve reglement van de Formule 1. Daarin staat in voetnoot nummer negen dat de FIA elke motorfabrikant kan verplichten een x-aantal teams van motoren te voorzien, afhankelijk van het aantal deelnemende teams. Die som die daarbij gehanteerd wordt is het aantal teams delen door het aantal motorfabrikanten en dat afgerond op hele cijfers. Met het oog op 2022 zou die som de uitkomst 10 : 3 = 3,33 (afgerond 3) opleveren. Renault hoeft zoals het zich nu laat aanzien alleen motoren voor het eigen fabrieksteam te produceren, maar als Red Bull, maar ook AlphaTauri niet naar eigen tevredenheid een oplossing weten te vinden, kan Renault verplicht worden dat gat op te vullen. De motorfabrikant met het minste aantal afnemers, is 'de klos'.
Voor Renault is het dan al geen kwestie meer van daarmee akkoord gaan, want feitelijk heeft Renault niets te kiezen. Als Renault namelijk voor 1 juni 2021 dat verzoek van de FIA krijgt, moet het daarmee instemmen als één van de voorwaarden om überhaupt als motorleverancier in de Formule 1 actief te zijn in 2022. Daarom noemt Cyril Abiteboul ook steevast eind mei als deadline voor dat scenario. Alles kan overigens in een oogwenk veranderen. Mocht Renault erin slagen een nieuwe klant te vinden voor de Renault-motoren, iets wat ze heel graag zouden willen, liggen de verhoudingen ten aanzien van het al dan niet verplicht leveren van motoren alweer anders. Weet Renault bijvoorbeeld Alfa Romeo of Haas F1 als klant van Ferrari af te pakken, zijn Ferrari én Renault de twee teams die aan het minst aantal teams motoren leveren (twee om twee). In dat geval kan de FIA beide leveranciers verplichten om één van de beide Red Bull-teams van motoren te voorzien. Dat is voor de Red Bull-familie echter niet wenselijk, want die heeft al aangegeven graag dezelfde motoren voor beide teams aan te houden, vanwege de steeds intensievere samenwerking tussen de teams. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen