De afgelopen jaren was controverse omtrent beslissingen van de stewards schering en inslag. Volgens velen binnen de Formule 1-paddock en ook zeker volgens de fans waren de beslissingen van de verantwoordelijken voor het uitdelen van straffen te inconsistent. Bovendien waren ze soms te streng en straften de stewards te snel als er fel werd geracet, zo klonk het commentaar. Tijdens de Grand Prix van Canada van het afgelopen seizoen kwam vervolgens de druppel die de Formule 1-emmer over deed lopen. Gedurende het gevecht om de zege, tussen rivalen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton schoot de Duitser, die in leidende positie lag, rechtdoor bij de eerste chicane, waarna hij in de weg van zijn Mercedes-concurrent weer terug op de baan op kwam. De Brit moest noodgedwongen in de remmen, waarna de stewards zich genoodzaakt zagen om Vettel een straf van vijf seconden te geven. De Ferrari-coureur kwam wel als eerste over de meet, maar door de straf was het Hamilton die op de bovenste trede van het ereschavot stond. Heel de wereld zag hoe de Duitser een indrukwekkend statement maakte, door het finishbord met nummer twee erop voor de auto van Hamilton te zetten. Lang was het voorval het gesprek van de dag. Tekst gaat verder onder de foto .
Nog geen drie weken later raakten de stewards wederom in opspraak. Na een daverend gevecht met Charles Leclerc had Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. Het duurde echter even voordat de overwinning definitief vaststond. De stewards onderzochten namelijk of Verstappen een straf verdiende na zijn gevecht met Leclerc, gedurende welke hij de Monegask naar verluidt van de baan had gedrukt. Urenlang waren de stewards in beraad. Na alle ophef in Frankrijk wilden ze niet weer de woede van de Formule 1-fans op de hals halen. Het bleek het begin van het einde van de controversiële beslissingen, althans op het gebied van hard racen. Wederom twee weken later was er plots niks meer te bekennen van de dadendrang van de stewards. In Groot-Brittannië gingen Verstappen en Leclerc wederom met elkaar in gevecht. Minutenlang werd er gewheelbanged en tot op het bot gevochten. Als datzelfde gevecht een paar weken eerder had plaatsgevonden, waren er ongetwijfeld straffen uitgedeeld, maar dit keer lieten de wedstrijdleiding en de stewards het gaan. De toon was gezet, de Formule 1-fans hadden genoten van een daverend gevecht en ook Leclerc en Verstappen genoten met volle teugen. Het bleek het begin te zijn van een nieuwe, frisse wind die door de Formule 1 waaide, die ervoor zorgde dat de coureurs de grijze gebieden op mochten zoeken. Wedstrijdleider Michael Masi riep de waarschuwingsvlag terug in het F1-leven, die voortaan eerst zal worden vertoond als coureurs tijdens een gevecht lichtjes over de schreef gaan. Helemaal vlekkeloos waren de stewards niet in het najaar. Zo ontving Leclerc in eerste instantie geen straf na zijn touche met Verstappen in Japan en mocht Sainz niet naar het podium in Brazilië, maar hard en fair geracet werd er in ieder geval eindelijk wel.
Meest gelezen