Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Hoe wanprestaties Ferrari een 'oneerlijk' voordeel opleveren

Ferrari kwam uitermate slecht voor de dag tijdens het 2020-seizoen. De Italiaanse tifosi wisten niet wat ze overkwam toen ze Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc verschillende keren gedubbeld zagen worden gedurende het 2020-seizoen. Uiteindelijk ging het seizoen de geschiedenis in als een van de slechtste seizoenen ooit voor de Scuderia in de Formule 1.

Johan Cruijff zei ooit dat 'ieder nadeel ook zijn voordeel heeft' en die vlieger gaat ook op voor Ferrari. De Scuderia leverde in 2020 een wanprestatie in de Formule 1, maar uiteindelijk lijken de slechte prestaties Ferrari alsnog te helpen. Teams mogen vanaf 2021 namelijk minder testruns uitvoeren in de windtunnel en per team verandert dit aantal testruns ook op basis van de geleverde prestaties van een team in 2020. Doordat de Scuderia slecht presteerde in 2020, mag men 12,5% meer testruns per week in de windtunnel uitvoeren ten opzichte van Mercedes.

Dat is het gevolg van de nieuwe regels die de Formule 1 heeft ingevoerd. Om de sport spannender en goedkoper te maken, heeft de F1-organisatie besloten dat de teams in 2021 als uitgangspunt nog maar 40 testruns per week mogen uitvoeren in de windtunnel. Een nieuwe regel daar bovenop schrijft voor dat een team 'gestraft' wordt op basis van de prestaties van het voorgaande seizoen.

Doordat Ferrari in 2020 slecht presteerde, krijgt men de kans om 102,5% van het maximaal aantal voorgeschreven testruns uit te voeren. Dat betekent dat Ferrari dus één testrun extra per week mag uitvoeren. Dat lijkt verwaarloosbaar, maar Mercedes bijvoorbeeld mag door de goede prestaties in 2020 slechts 90% van het aantal voorgeschreven testruns per week uitvoeren. Daardoor mag Mercedes slechts 36 testruns per week uitvoeren in de windtunnel in 2021.

De ingevoerde regels schrijven niet voor of de teams deze tijd moeten spenderen aan de ontwikkeling van de 2021-bolide of de 2022-wagen. Gezien de veranderingen die op komst zijn in de Formule 1, lijkt het voor de hand te liggen dat Ferrari zoveel mogelijk aan de slag zal gaan met de 2022-wagen. De teams mochten echter pas vanaf 1 januari werken aan de 2022-bolide, dus de eerste maanden van het jaar valt er wellicht nog weinig te testen in de windtunnel met de 2022-wagen. Daarom zou Ferrari gedurende de eerste maanden van het seizoen het 'windtunnel-voordeel' dus kunnen gebruiken voor de doorontwikkeling van de 2021-bolide.

Of Ferrari de tijd nu gebruikt voor de ontwikkeling van de 2021-bolide of de 2022-wagen, feit is en blijft dat Ferrari een voordeel heeft gekregen ten opzichte van Mercedes. De Italianen krijgen op jaarbasis namelijk aanzienlijk meer testtijd in de windtunnel.

In de onderstaande tabel zijn de nieuwe windtunnelregels terug te vinden, ook is te zien dat het verschil tussen de teams in 2021 relatief klein is. Vanaf 2022 worden de teams veel harder 'gestraft' voor het leveren van goede prestaties.

Windtunnel-test regels

Eindpositie team in voorgaand seizoen Percentage windtunneltests 2021 Percentage windtunneltests vanaf 2022
1. 90% 70%
2. 92,5% 75%
3. 95% 80%
4. 97,5% 85%
5. 100% 90%
6. 102,5% 95%
7. 105% 100%
8. 107,5% 105%
9. 110% 110%
10. 112,5% 115%

9 reacties

    x
    Interview Gasly wijst grootste rivalen aan: "Verstappen, zonder twijfel"