Johan Cruijff zei ooit dat 'ieder nadeel ook zijn voordeel heeft' en die vlieger gaat ook op voor Ferrari. De Scuderia leverde in 2020 een wanprestatie in de Formule 1, maar uiteindelijk lijken de slechte prestaties Ferrari alsnog te helpen. Teams mogen vanaf 2021 namelijk minder testruns uitvoeren in de windtunnel en per team verandert dit aantal testruns ook op basis van de geleverde prestaties van een team in 2020. Doordat de Scuderia slecht presteerde in 2020, mag men 12,5% meer testruns per week in de windtunnel uitvoeren ten opzichte van Mercedes.
Dat is het gevolg van de nieuwe regels die de Formule 1 heeft ingevoerd. Om de sport spannender en goedkoper te maken, heeft de F1-organisatie besloten dat de teams in 2021 als uitgangspunt nog maar 40 testruns per week mogen uitvoeren in de windtunnel. Een nieuwe regel daar bovenop schrijft voor dat een team 'gestraft' wordt op basis van de prestaties van het voorgaande seizoen.
Doordat Ferrari in 2020 slecht presteerde, krijgt men de kans om 102,5% van het maximaal aantal voorgeschreven testruns uit te voeren. Dat betekent dat Ferrari dus één testrun extra per week mag uitvoeren. Dat lijkt verwaarloosbaar, maar Mercedes bijvoorbeeld mag door de goede prestaties in 2020 slechts 90% van het aantal voorgeschreven testruns per week uitvoeren. Daardoor mag Mercedes slechts 36 testruns per week uitvoeren in de windtunnel in 2021.
De ingevoerde regels schrijven niet voor of de teams deze tijd moeten spenderen aan de ontwikkeling van de 2021-bolide of de 2022-wagen. Gezien de veranderingen die op komst zijn in de Formule 1, lijkt het voor de hand te liggen dat Ferrari zoveel mogelijk aan de slag zal gaan met de 2022-wagen. De teams mochten echter pas vanaf 1 januari werken aan de 2022-bolide, dus de eerste maanden van het jaar valt er wellicht nog weinig te testen in de windtunnel met de 2022-wagen. Daarom zou Ferrari gedurende de eerste maanden van het seizoen het 'windtunnel-voordeel' dus kunnen gebruiken voor de doorontwikkeling van de 2021-bolide.
Of Ferrari de tijd nu gebruikt voor de ontwikkeling van de 2021-bolide of de 2022-wagen, feit is en blijft dat Ferrari een voordeel heeft gekregen ten opzichte van Mercedes. De Italianen krijgen op jaarbasis namelijk aanzienlijk meer testtijd in de windtunnel.
In de onderstaande tabel zijn de nieuwe windtunnelregels terug te vinden, ook is te zien dat het verschil tussen de teams in 2021 relatief klein is. Vanaf 2022 worden de teams veel harder 'gestraft' voor het leveren van goede prestaties.
Windtunnel-test regels
Eindpositie team in voorgaand seizoen | Percentage windtunneltests 2021 | Percentage windtunneltests vanaf 2022 |
---|---|---|
1. | 90% | 70% |
2. | 92,5% | 75% |
3. | 95% | 80% |
4. | 97,5% | 85% |
5. | 100% | 90% |
6. | 102,5% | 95% |
7. | 105% | 100% |
8. | 107,5% | 105% |
9. | 110% | 110% |
10. | 112,5% | 115% |
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!