Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe wordt flow viz-verf gebruikt in de Formule 1?

Eens in de zoveel tijd komt de term 'flow viz-verf' voorbij in de Formule 1, en meestal gaat dat gepaard met beelden van een met een groen goedje besmeurde Formule 1-bolide. Technisch hoogstaand? Nee. Nuttig? Nou en of!

In de zoektocht naar de juiste aerodynamische balans van de auto hebben de Formule 1-teams diverse tools tot hun beschikking. Eerder beschreven we al de functie van de aerodynamische meetapparatuur , stellages die sterk doen denken aan ouderwetse wasrekken. Zo vernuftig en technisch hoogstand als de 'aerorakes' zijn, zo basic en banaal is het idee achter flow viz-verf. Het veelal groene goedje is desondanks een veelgebruikt hulpmiddel in de Formule 1, want het verschaft de teams bijzonder veel duidelijkheid. Het idee achter de verf is namelijk dat het geplaatst wordt op de onderdelen waarvan je het effect op de luchtstroom wil visualiseren. Een klodder verf loopt naar achteren toe immers uit op het moment dat de rijwind er in hoge snelheid overheen blaast. De verf volgt daarbij precies het pad dat de lucht ook kiest, het pad dat door de ontwerpers van de auto als het goed is nauwkeurig is uitgestippeld. Waar aerorakes dus meten hoe de luchtstroom direct om de auto's beweegt, laat flow viz-verf duidelijk zien wat er gebeurt op het moment dat die lucht de auto raakt. Enige nadeel van het stukje F1-'vernuft': er is altijd iemand die er een hels karwei aan heeft om de auto weer schoon te poetsen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"