Het vertrek van Honda is een aderlating, niet alleen voor Red Bull en AlphaTauri, maar voor de complete Formule 1. Natuurlijk, de problemen voor de twee Red Bull-teams zijn het acuutst, aangezien men op relatief korte termijn een nieuwe krachtbron moet zien te vinden. Of men moet op korte termijn beslissen een motor in eigen beheer (door) te ontwikkelen, zoals Ralf Schumacher suggereerde . Maar waar de problemen voor Red Bull zich op de korte termijn aandienen, kan en moet de Formule 1 zich met het oog op de lange termijn achter de oren krabben. Immers, het ontwikkelen van duurzame aandrijvingen staat al jaren hoog op de agenda van de sport. Het idee is daarbij niet enkel dat men wat vriendelijker is voor het milieu, het komt ook de relevantie voor de reguliere auto-industrie ten goede. Echter, de Formule 1 lijkt die ontwikkeling niet bij te kunnen benen. Want hoe groen de Formule 1 ook wil zijn, de sport is klaarblijkelijk niet groen genoeg voor Honda en lijkt dat op korte termijn ook niet te worden. Waar menig autofabrikant de ene na de andere volledig elektrische auto op de markt brengt, opereert de Formule 1 'slechts' nog met hybridemotoren. De enige manier om relevant te blijven voor de reguliere auto-industrie is om radicaal het pad daar duurzaamheid te bewandelen, maar dat zal tegen het zere been zijn van de echte puristen, die al jaren schreeuwen om de terugkeer van luidere, misschien ietwat vervuilender motoren. Voor beide scenario's valt wat te zeggen. Ga je inderdaad de extreem groene kant op, dan word je als platform relevanter voor de grote automerken, maar jaag je een hoop fans van de oude stempel tegen je in het harnas. Ga je compleet de andere kant op en misschien zelfs wel terug naar de V8-motoren van weleer, dan maak je heel veel fans blij, maar zullen de grote autofabrikanten misschien afhaken. Wat echter voor niemand een groot nadeel is, is dat deze motoren een stuk goedkoper zijn. De gecompliceerde technieken die in de hybridemotoren verwerkt zit, jaagden de motorfabrikanten behoorlijk op kosten en waren voor de leek bijna niet te begrijpen. Die rauwere motorformule maakt dat de Formule 1 misschien wel weer interessant wordt voor kleinere autofabrikanten, merken die duurzaamheid nog niet zo hoog in het vaandel hebben staan. Denk dan aan merken als Aston Martin, en misschien ook wel Ferrari. Die bedrijven bouwen immers primair auto's voor de ware liefhebbers, dezelfde mensen die de Formule 1 liefhebben. Nu is de grote vraag wellicht of de Formule 1 zonder inmenging van de grootste automobielfabrikanten kan. Kijkend naar het verleden zou je zeggen van wel, aangezien de toetreding van grote spelers als Toyota, BMW, Honda enz. echt iets van deze eeuw is. In de jaren daarvoor was dat nog helemaal niet aan de orde en toch wordt er als het over die jaren gaat gesproken over de hoogtijdagen van de Formule 1. In de afgelopen twintig jaar hebben grote autofabrikanten hun stempel op de sport gedrukt en het is nu aan de F1 om zich achter de oren te krabben en zich af te vragen of dat stempel kan worden uitgewist. De Formule 1 lijkt voor een T-splitsing te staan en welke afslag men ook neemt, het zal grote gevolgen hebben. Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen