Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Horner houdt zijn hart vast: "Dat kan een veiligheidsprobleem worden"

Christian Horner, teambaas van Red Bull, hoopt dat alle Formule 1-teams snel een oplossing vinden voor het gestuiter op de rechte stukken. Anders kan dat wel eens een veiligheidsprobleem opleveren.

RB18 Verstappen
Interview
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts
Na een lange ontwikkelingsperiode gingen de Formule 1-bolides deze woensdag voor het eerst de baan op voor echte testdagen. Vrijwel alle teams liepen tegen een bijzonder probleem aan, waardoor ze op de rechte stukken als het ware over de asfalt stuiterden: het zogeheten porpoising, dat we hier hebben uitgelegd.

Halverwege de laatste testdag schuift Red Bull-teambaas Christian Horner aan voor de microfoon van RacingNews365 en vertelt hij over het probleem. Hij hoopt dat het snel opgelost kan worden. "We hebben veel geleerd over het ground effect en hoe het werkt op de auto’s."

"Je kan zien dat porpoising een probleem is voor de meeste teams, dus het draait er om dat we dat begrijpen. Het is een voordeel van de ervaring van Adrian Newey, die vroeg in zijn carrière al met het ground effect heeft gewerkt."

Porpoising

De teams stuiteren in hun nieuwe auto's dus over de rechte stukken, zoals in de video hierboven te zien is. Het probleem is dat een probleem is dat in de simulator en in de windtunnel lastig na te bootsen is. Hoe gaan de F1-teams dat dan oplossen, vragen we aan de grote Red Bull-baas.

"Er zijn bepaalde tools die we kunnen gebruiken om de problemen te recreëren. De data die we verzamelen zorgt ook voor meer begrip en de goede oude flowviz, daar gebruiken we ook veel van op dit moment", vertelt Horner.

Een veiligheidsprobleem

Op zich is het porpoising relatief simpel op te lossen, maar dan kan het wel ten koste gaan van veel downforce en dus performance. Volgens Horner is het dan ook een kwestie van het vinden van de goede balans. "Dat is de truc", is hij duidelijk, al hoopt hij dat alle teams snel genoeg een oplossing kunnen vinden.

Zo niet kan het wel eens een veiligheidsprobleem worden. "Vanuit het oogpunt van de veiligheid moeten de teams het onder controle krijgen voordat we op circuits als in Azerbeidzjan gaan rijden, op circuits met hoge snelheden dus. Hoe langer het rechte stuk, hoe erger het effect. In Bahrein zal het erger zijn dan hier in Barcelona en in Saoedi-Arabië kan het al een probleem worden."

Onbedoeld effect

Horner denkt dat het fenomeen wel eens iets kan zijn wat men over het hoofd heeft gezien toen het concept achter de nieuwe bolides werd ontwikkeld, tezamen met het gewicht. Toch is het tegelijkertijd goed nieuws dat de coureurs aangeven dat er inderdaad minder last wordt ondervonden van de vuile lucht.

"Dit is waarschijnlijk een onbedoeld bijeffect van de nieuwe regels. De auto’s zijn ook best een stuk zwaarder en elk team heeft het er lastig mee om op de grens te zitten, zo ver ik begrijp. Ik denk dat het inderdaad onbedoelde consequenties zijn, maar aan de andere, positieve kant zeggen de coureurs dat de auto’s minder verstoord worden door vuile lucht dan vorig jaar."

"Volgens Max was het makkelijker om dichter op je voorganger te zitten met minder problemen dan de auto van vorig jaar had. Dat moet je als een positiev teken zien, dat erop wijst dat we dit jaar meer inhaalacties zullen gaan krijgen en dat er meer geracet zal worden", aldus de teambaas van Verstappen en Perez.

Ook interessant:

Hamilton krijgt het zwaar en moet niet alleen Verstappen van zich afschudden

In de nieuwste RN365-podcast bespreken we het gedwongen vertrek van Michael Masi en oordelen Viaplay-expert Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers dat Hamilton het zwaar gaat krijgen met Verstappen, maar ook met anderen. Beluister de nieuwste aflevering hieronder.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 wintertest Barcelona 2022 RN365 Nieuwsdossier

15 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Verstappen velt eerste oordeel over de nieuwe Red Bull-partner Ford