Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner houdt zijn hart vast: "Dat kan een veiligheidsprobleem worden"

Christian Horner, teambaas van Red Bull, hoopt dat alle Formule 1-teams snel een oplossing vinden voor het gestuiter op de rechte stukken. Anders kan dat wel eens een veiligheidsprobleem opleveren.

Na een lange ontwikkelingsperiode gingen de Formule 1-bolides deze woensdag voor het eerst de baan op voor echte testdagen. Vrijwel alle teams liepen tegen een bijzonder probleem aan, waardoor ze op de rechte stukken als het ware over de asfalt stuiterden: het zogeheten porpoising , dat we hier hebben uitgelegd . Halverwege de laatste testdag schuift Red Bull-teambaas Christian Horner aan voor de microfoon van RacingNews365 en vertelt hij over het probleem. Hij hoopt dat het snel opgelost kan worden. "We hebben veel geleerd over het ground effect en hoe het werkt op de auto’s." "Je kan zien dat porpoising een probleem is voor de meeste teams, dus het draait er om dat we dat begrijpen. Het is een voordeel van de ervaring van Adrian Newey, die vroeg in zijn carrière al met het ground effect heeft gewerkt."

1496888665431326726

Bumpy road to the top for Charles Leclerc! #F1 pic.twitter.com/Z6a5e6d3bo — Formula 1 (@F1) February 24, 2022

Porpoising

De teams stuiteren in hun nieuwe auto's dus over de rechte stukken, zoals in de video hierboven te zien is. Het probleem is dat een probleem is dat in de simulator en in de windtunnel lastig na te bootsen is. Hoe gaan de F1-teams dat dan oplossen, vragen we aan de grote Red Bull-baas. "Er zijn bepaalde tools die we kunnen gebruiken om de problemen te recreëren. De data die we verzamelen zorgt ook voor meer begrip en de goede oude flowviz, daar gebruiken we ook veel van op dit moment", vertelt Horner.

Een veiligheidsprobleem

Op zich is het porpoising relatief simpel op te lossen, maar dan kan het wel ten koste gaan van veel downforce en dus performance. Volgens Horner is het dan ook een kwestie van het vinden van de goede balans. "Dat is de truc", is hij duidelijk, al hoopt hij dat alle teams snel genoeg een oplossing kunnen vinden. Zo niet kan het wel eens een veiligheidsprobleem worden. "Vanuit het oogpunt van de veiligheid moeten de teams het onder controle krijgen voordat we op circuits als in Azerbeidzjan gaan rijden, op circuits met hoge snelheden dus. Hoe langer het rechte stuk, hoe erger het effect. In Bahrein zal het erger zijn dan hier in Barcelona en in Saoedi-Arabië kan het al een probleem worden."

Onbedoeld effect

Horner denkt dat het fenomeen wel eens iets kan zijn wat men over het hoofd heeft gezien toen het concept achter de nieuwe bolides werd ontwikkeld, tezamen met het gewicht. Toch is het tegelijkertijd goed nieuws dat de coureurs aangeven dat er inderdaad minder last wordt ondervonden van de vuile lucht. "Dit is waarschijnlijk een onbedoeld bijeffect van de nieuwe regels. De auto’s zijn ook best een stuk zwaarder en elk team heeft het er lastig mee om op de grens te zitten, zo ver ik begrijp. Ik denk dat het inderdaad onbedoelde consequenties zijn, maar aan de andere, positieve kant zeggen de coureurs dat de auto’s minder verstoord worden door vuile lucht dan vorig jaar." "Volgens Max was het makkelijker om dichter op je voorganger te zitten met minder problemen dan de auto van vorig jaar had. Dat moet je als een positiev teken zien, dat erop wijst dat we dit jaar meer inhaalacties zullen gaan krijgen en dat er meer geracet zal worden", aldus de teambaas van Verstappen en Perez.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal