Hoe je ook denkt over de sprintraces, voorlopig maken ze deel uit van de Formule 1. In 2023 prijken er zelfs zes sprintraces op de kalender. De F1 wijst naar de groeiende kijkcijfers fan engagement als bewijs voor het succes van het format. Als de zes sprintraces die tot nu toe zijn verreden iets hebben aangetoond, dan is het wel dat het belangrijk is wáár die sprintrace wordt gehouden. Interlagos was een hit in 2021 én 2022, maar Monza bijvoorbeeld, waar inhalen moeilijk is, zagen we niet terug als decor voor een sprintrace in 2022. Er rijzen ook vragen of het format, waarbij aanpassingen worden geopperd om de Grand Prix meer op zichzelf te laten staan. Red Bull-teambaas Christian Horner laat in een exclusief interview met RacingNews365 weten voorstander te zijn van dergelijke ideeën. Hij geeft aan dat de F1 vooral niet bang moet zijn om veranderingen door de voeren, zeker niet als de F1 daar als sport beter door wordt.
Horner wil herziening sprintraceformat
"Veel aspecten van sprintraces zijn positief, maar ik denk dat het concept nog verbeterd kan worden", aldus Horner. "Het idee om afzonderlijke kwalificaties te verrijden voor zowel de sprintrace als de hoofdrace is goed. Het maakt dat je niet je hele weekend kwijt bent als de sprintrace ongelukkig verloopt, wat ook de noodzaak wegneemt om extra voorzichtig te zijn." Als Horner gevraagd wordt naar het voornemen om de kalender uit te breiden tot 12 sprintraces, met dus een totaal van 36 racestarts, geeft hij aan dat de sport daar voor open moet staan, maar dat er ook gewaakt moet worden voor de gevaren daarvan. "Met 24 geplande races in 2023 is het punt van verzadiging wel bereikt. En hoewel het geweldig is dat de vraag zo groot is, moet er misschien ook wat te verlangen overblijven", zo redeneert Horner in een exclusief interview met RacingNews365 . "We zoeken de grens op van wat fysiek haalbaar is, maar Formule 1 is niet zoals de NASCAR dat maar in één gebied actief is. Dit een wereldwijde competitie en als gevolg daarvan is het geheel aan reizen, wisselende tijdzones en de logistieke vraagstukken keihard." "Voor mij is het maximum aan GP-weekenden 22. Ik denk dat we het met 24 races al echt op het spits drijven", vervolgt Horner. "Het idee van meer sprintraces brengt ook weer extra kosten met zich mee voor de teams, dus dat is ook iets dat in de plannen meegenomen moet worden."
De F1 moet in beweging blijven
Sinds dat Libert Media de Formule 1 overnam in 2017 is de sport spectaculair gegroeid door onder andere een veel betere vertegenwoordiging op social media, met natuurlijk de Netflix-hitserie Drive to Survive als belangrijkste bron voor het binnenhalen van nieuwe fans. Het maakt ook dat niet-traditionele F1-landen opeens interesse tonen in het organiseren van een Grand Prix, maar ook hier wil Horner waken voor overoptimistisch handelen. Hij wil niet dat het hele F1-wereldje opeens implodeert, net zoals ten tijde van de financiële crisis toen in een tijdsbestek van 12 maanden in Honda, BMW en Toyota zich terugtrokken. "Dat soort zaken moeten we voor zien te blijven. De F1 kan het zich niet veroorloven om achterover te leunen, niet na die explosieve groei van de laatste jaren. Als team hebben we daar van mee geprofiteerd door het aan kunnen trekken van nieuwe partners, maar we moeten de aandacht van de fans vast zien te houden voor datgene waar het om draait: het racespektakel." "Daarom moeten we blijven meebewegen, altijd vooruit blijven kijken en nooit zeggen 'ja, zo is het goed'. Dit is namelijk nog maar het begin."
Meest gelezen