Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Incasseert Red Bull met de RB19 klappen van de nieuwe technical directive?

Waar schort het dit weekend bij Red Bull Racing aan? Ondervindt men dan toch hinder van de nieuwe technical directive, iets waar ze eerder van zeiden dat niet te verwachten. Een analyse door onze technisch expert Paolo Filisetti.

De zichtbare achterstand van Red Bull in de smalle straten van Singapore werd op voorhand grotendeels voorspeld door de heren Max Verstappen, Sergio Perez en Christian Horner, maar de achterstand lijkt groter te zijn dan verwacht. Een mogelijke verklaring is dat Red Bull wel degelijk wordt gehinderd door de nieuwe technical directive TD018, die voorschrijft dat vleugelelementen minder mogen doorbuigen dan voorheen, op welk moment en bij welke belasting dan ook. Op voorhand werd deze regel niet aangemerkt als een enorme game changer , maar het ontneemt de aerodynamici wel enige speelruimte. Het is nooit door de FIA bekendgemaakt welke teams het meest inzetten op flexwings, maar in Monza werden drie teams aangemerkt als meest logische kandidaten: Alpine, Red Bull en Mercedes. In alle sessies tot nu toe in Singapore experimenteerde Red Bull met verschillende setups om de problemen aan de voorkant bij het insturen van bochten tegen te gaan, evenals de problemen met de instabiele achterkant van de RB19 bij het uitgaan van de bochten. Het is daarbij opvallend hoeveel hoger de rijhoogte is van de Red Bull, zelfs in vergelijking met bijvoorbeeld Monaco, waar men echt de grens opzocht (zie afbeelding hieronder).

Red Bull moet de hoogte in

Op het moment dat Red Bull niet meer kan zo vrij kan spelen met de vleugelafstellingen (en daarmee ook de belasting ervan) zoals voorheen, is het team welhaast genoodzaakt om de rijhoogte in de basis te verhogen. Immers, op hoge snelheid wordt de auto zonder flexwings met meer kracht richting het asfalt geduwd, waardoor er onder de auto grotere marges nodig zijn. Die marges zijn ook nodig om de kerbstones te tackelen, die op het Marina Bay Circuit als track limits dienen. Al met al gaat het in het geval van Red Bull dus om aanpassingen met grote gevolgen voor de overall perfomance van de auto. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de engineers een pasklare oplossing zullen vinden voor de kwalificatie, om zo de strijd aan de te gaan met de Ferrari's. In de derde vrije training verlaagde Red Bull de rijhoogte nog wel wat, maar evengoed bleef het probleem van porpoising (het bestaat nog) bestaan en ook de neus liet zich nog altijd niet lekker scherp insturen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de problemen met het op- en terugschakelen. Men heeft gekozen voor een vrij extreme afstelling van het schakelmanagement, dit om te zorgen dat de schakelmomenten zo kort mogelijk duren. Dit moet helpen om het verlies aan toeren in de langzame bochten te beperken. Bij Red Bull echter brengt dit nu instabiliteit aan de achterkant van de auto teweeg, waardoor men óf iets vaart moet minderen op de opschakelmoment of waardoor men toch een een veiliger afstelling van het schakelmanagement moet kiezen. Bepaald niet optimaal dus voor het team uit Milton Keynes.

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"