Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is dit de oplossing voor de omstreden straffen in de Formule 1?

In de Formule 1 is er bijna na iedere Grand Prix wel discussie over de uitgedeelde straffen. Te licht, te zwaar en soms onzinnig - inclusief strafpunten. Hoe moet het nu verder?

De bom barstte bij veel fans toen Lewis Hamilton rivaal Max Verstappen op Silverstone op hoge snelheid uit de race ramde. De Brit kreeg een tijdstraf van 10 seconden, in te wisselen tijdens zijn pitstop. Het betekende dat Hamilton zo'n 30 ronden de tijd had om een gat te trekken naar zijn directe rivalen en een standaard race kon rijden. Na zijn pitstop snelde hij naar voren om Charles Leclerc in de voorlaatste ronde in te halen en zo alsnog te winnen. Moet een coureur wel kunnen winnen als hij een ander uit de race rijdt? Ziggo F1-reporter Jack Plooij heeft een eigen kijk op de straffen en de discussie omtrent straffen. "Discussie is inherent aan onze sport. Er zitten iedere keer andere stewards. De een is wat strenger, de ander wat milder. Ze bekijken dan crashes uit het verleden om tot een straf te komen. Wat had je Lewis voor straf moeten geven?", vraagt hij zich hardop af in gesprek met RacingNews365. De zege van Hamilton deed bijzonder veel pijn, het zou volgens criticasters het zelfs aanmoedigen om een rivaal een tik te geven. Een straf van 10 seconden is in veel gevallen slechts zelden een echte straf voor een topteam. "Je zou eigenlijk een straf moeten geven zodat iemand die een ander van de baan rijdt altijd minimaal drie finish-strafplaatsen krijgt, zodat die niet meer op het podium kan eindigen. Een coureur kan dan nooit meer op het podium eindigen als die iets fouts doet." Dat zou betekenen dat een vierde plaats het maximaal haalbare is voor een coureur, waardoor ook de commotie omtrent podiumplaatsen verdwenen is. Plooij is ook kritisch op de wijze en het tijdstip in de race waarin coureurs hun straf mogen incasseren: "Nu mag je een straf combineren met je pitstop, dat slaat nergens op."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"