Met rode vlaggen, gele vlaggen, crashes, straffen en politieke spelletjes was het voor menig Formule 1-volger een overdosis aan gebeurtenissen op het stratencircuit van Jeddah. Wat is er precies gebeurd en wat hebben we meegemaakt in de allereerste GP van Saoedi-Arabië? "Een race waar het kampioenschap keihard bevochten werd en alle grenzen, zowel op als naast de baan, zijn opgezocht", analyseert Jan Lammers in gesprek met RacingNews365 . "Stukjes politiek en propaganda zagen we, waarin ze (Mercedes en Red Bull, red.) de focus op de ander proberen te leggen. Dat kennen we bijvoorbeeld ook uit het tennis. Een bal die bijvoorbeeld net wel of net niet uit was werd dan heel hard bediscussieerd. Dan was alleen maar het doel dat je het volgende twijfelgeval in het voordeel kreeg." De voormalig coureur begrijpt heel goed dat de twee rivaliserende teams tot het uiterste gaan om de wereldtitels van 2021 binnen te slepen. "Redelijk of onredelijk handelen, dat is niet meer ter zake. Het gaat nu puur om punten scoren en het is logisch dat ze daar keihard om vechten. Kijk naar Mercedes, ze kunnen een record binnenhalen op de vooravond van totaal nieuwe reglementen. Ik kan me goed voorstellen dat ze nu nog even hun voordeel willen benutten. En wat er voor Max op het spel staat, dat spreekt voor zichzelf."
"Hamilton mocht écht geen fouten maken"
Het meest spraakmakende moment van de race in Jeddah was volgens velen de crash tussen Verstappen en Hamilton. De Nederlander kreeg opdracht om zijn titelrivaal voor te laten gaan, maar vermoedelijk door de verwarring ontstond er een harde klapper. "Het was een samenloop van omstandigheden", vindt Lammers, die er niet vanuit gaat dat er een schuldige partij aan te wijzen is. "Hamilton die er achterop knalt, dat doet hij natuurlijk niet voor de lol. In principe was hij degene die zo verschrikkelijk moest opletten dat hij niet teveel schade kreeg, want dan was zijn kampioenschap gelijk klaar geweest. Iedere confrontatie kon Max juist heel agressief aangaan, want als er wat fout ging, dan was het toch in het voordeel van hem. Als je dan door het vizier van Hamilton bekijkt: hij moest alles met zijden handschoentjes aanpakken. Geen straf, geen schade. Hij mocht écht geen fouten maken." Ondertussen kon Verstappen volgens Lammers juist de confrontatie aangaan en veel meer risico's nemen. De druk stond bij beide coureurs vol op de ketel, maar bij Hamilton was het nog wat meer zweten. "En dat maakte de race ook zo interessant. Als neutrale kijker moet je dan ook wel een stukje credit aan Hamilton geven, want hij heeft echt een supergoeie race gereden."
FIA volgens Lammers zeker niet partijdig
Met alle chaos op het circuit was het een drukke race voor de FIA. Zo werd er onder meer een straf uitgedeeld aan Verstappen, waarna de discussie weer oplaaide of de wedstrijdleiding handelt in het voordeel van Mercedes. Lammers is er zeker van dat de FIA in alle gevallen tracht om correct en onpartijdig te handelen. "De discussies over de startpositie van Max met Hamilton en Esteban Ocon was natuurlijk een beetje ongebruikelijk. Aan de andere kant; zonder rode vlag had Verstappen die positie toch terug moeten geven." "Dat Ocon er ineens tussen staat maakte het wat ongebruikelijker en wat lastiger gevolgde." Na de race kreeg Verstappen nog een tijdstraf van tien seconden, waardoor de sociale media ontplofte met uiteenlopende meningen over het incident. De sportief directeur van Circuit Zandvoort ziet duidelijk twee kampen "De een ziet een voordeel voor Max, de ander voor Hamilton. Maar goed, ik ben wel van mening dat de FIA, Michael Masi en de rest van de wedstrijdleiding altijd het juiste proberen te doen." Van partijdigheid is er dan ook zeker geen sprake, zo benadrukt Lammers. "Ik zie zeker geen heksenjacht op Verstappen", sluit hij mee af.
Meest gelezen