Aan het begin van het seizoen leek het erop dat Max Verstappen en Red Bull opnieuw zouden gaan domineren. De Nederlander won vier van de eerste vijf races, maar kreeg nadien veel tegenstand van McLaren en Mercedes. Verstappen heeft inmiddels al vier races op rij niet meer gewonnen en verdedigt na de zomerstop een voorsprong van 78 punten op naaste belager Lando Norris. Maar is die voorsprong van Verstappen groot genoeg? Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers denkt van wel.
"Ik denk dan in de positieve zin: ja", vertelt Lammers in een interview met RacingNews365. "Je moet de situatie nooit voor lief nemen of onderschatten. En om te voorkomen dat hij het onderschat, gaat Max er constant vanuit dat ze moeten verbeteren. Dat is soms ook wel zo geweest in de afgelopen jaren. Natuurlijk is er vaak gesproken over dominantie, maar als je de marges ziet waarbinnen hij zijn overwinningen en polepositions binnenhaalde, was dat allemaal niet zo makkelijk. Als ze het aan Sergio Perez hadden overgelaten, hadden ze misschien maar één wereldtitel gepakt. Dat is wat Verstappen doet. Verstappen zorgt er voor dat snelle autocoureurs er naast hem iets minder snel uit zien."
Anderen bekeken ook:
Ommekeer
Tegelijkertijd is de ommekeer van McLaren zeer bijzonder, stelt Lammers. Het team uit Woking nam in anderhalf jaar tijd twee grote updatepakketten mee en ging vanuit de achterhoede naar de top van het veld. "Dat is ongelofelijk moeilijk, maar tegelijkertijd ook heel inspirerend en motiverend voor anderen. Het is een cliché, maar nadenken kost niets. Teams kunnen wel heel veel geld hebben, het is bijvoorbeeld bij Aston Martin niet echt een probleem, alleen zijn creativiteit, slimheid en alertheid cruciaal. En bedenken is al één ding, maar dan moet je het ook nog uitvoeren én het moet bestuurd worden."
Dat laatste aspect is ook nog eens cruciaal. "Uiteindelijk ligt het in de handen van de coureurs en moeten zij er het beste van maken met het potentieel wat ze hebben. Dat gaat dan om de auto zelf, de startposities en de races, maar dat moet dan allemaal nog wel gebeuren. Iedereen doet het en dat is toch wel erg knap."
Lammers ziet ook dat McLaren twee tandjes extra moest bijzetten om Red Bull uit te dagen. "Red Bull had de toppositie in handen en moest keihard werken om dat vast te houden. Maar iedereen daarachter moet nog harder werken, omdat ze de achterstand in moeten lopen. Het is dus ongelofelijk moeilijk en knap en het vertelt eigenlijk meer over het mooie van de competitie. McLaren laat namelijk zien hoe moeilijk en knap het is wat ze doen. Dat gezegd hebbende laat het ook zien hoe knap het is dat Red Bull het vier jaar in stand heeft weten te houden."
Tweede seizoenshelft
Lammers gaat er ook vanuit dat Red Bull in de tweede seizoenshelft beter voor de dag komt. "Ze komen echt nog wel terug. Noch Verstappen, noch Red Bull laat zich als een mak lam naar de slachtbank leiden. Verstappen gaat zijn races nog winnen en iedereen gaat nog wat meemaken in de positieve en negatieve zin."
De mentaliteit van Verstappen speelt daar ook een rol in. "Max is een typisch voorbeeld van een expert en een topsporter. De anderen zonder de X-factor doen echter ook alles wat ze kunnen. Vaak heb je experts of rijders die achteraf perfect kunnen uitleggen waar het is fout gegaan. Maar de echte toppers, degenen met de X-factor, gebruiken de expertise om er voor te zorgen dat het goed gaat. En dat is Max."
Lammers haalt de woede van Verstappen in Hongarije als voorbeeld aan. "Daar kreeg je de situatie dat hij boos en gefrustreerd werd, omdat hij zag dat ze zelf fouten maakten. Hij maakte het voor zichzelf moeilijk en dat trekt hij niet. Max wordt boos op zichzelf als hij iets niet goed doet, maar ook op zijn omgeving. En zo moet je in een team ook met elkaar omgaan."
De winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1988 voorziet tot slot een geweldige tweede seizoenshelft. "Absoluut! Een voordeel voor Max is dat er niet altijd één team een voorsprong koestert. We hebben het in België gezien met George Russell. Dat is een beetje onderbelicht gebleven. Het leek erop alsof Russell (zonder diskwalificatie red.) won, omdat hij geluk had met de strategie. Mercedes heeft echter gewoon gewonnen, want hij reed in de slotfase Lewis Hamilton in de weg. Een tweestopstrategie was dus eigenlijk beter, maar omdat Hamilton zijn teamgenoot was, kon hij het zo doen. Als Oscar Piastri of Verstappen erachter had gezeten, had Russell er nog een tandje harder voor moeten werken, denk ik."
"Maar wat gewoon heel duidelijk werd, is dat Mercedes het supergoed voor elkaar had. Hamilton had zonder Russell of diskwalificatie de race ook gewonnen. Ferrari gaan we ook nog wel zien dit jaar, dus er gaan McLarens, Ferrari's, Red Bulls en Mercedessen winnen in de tweede seizoenshelft. En dat is iets wat Max een stukje rust moet kunnen geven wegens het feit dat de concurrentie punten van elkaar blijft afpakken", sluit Lammers af.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!