Red Bull en AlphaTauri kregen enkele weken geleden het bericht dat ze niet wilden horen. Honda gaat de Formule 1 en daarmee ook haar beide klanten per 2022 verlaten. De meest wenselijke oplossing, zo werd al snel duidelijk, was het overnemen van de Honda-motoren, om ze onder een nieuwe naam en in eigen beheer te assembleren en te onderhouden. Omdat Red Bull zelf niet in staat zou zijn de motor door te ontwikkelen, zijn beide formaties afhankelijk van een engine freeze vanaf 2022, zodat ook andere teams de motor niet meer onder handen kunnen nemen. Appeltje eitje, toch? Was het echter maar zo simpel. Zelfs als men instemt met het bevriezen van de ontwikkeling staat Red Bull in 2021 een flink karwei te wachten: "We moeten in 2021 nieuwe teamleden aanstellen die gedurende het jaar actief over de schouders van de Honda-mannen meekijken. Op het moment dat de motoren in elkaar gezet worden, tijdens de kwaliteitscontroles, tijdens al dat soort momenten. We zijn namelijk niet zo stom dat we denken dat we er zijn door enkel wat motoren en eigendomspapieren over te kopen", zo wordt Marko geciteerd door Auto, Motor und Sport . Marko bevestigt dat de motoren in Milton Keynes, daar waar Red Bull gevestigd is, geprepareerd zullen worden: "De details daarover zijn we echter nog aan uitwerken", verduidelijkt Marko, die weet dat het overnemen van de Honda-motoren niet per se de goedkoopste optie is, al valt alles in perspectief te plaatsen.
Als Red Bull Ferrari- of Renault-motoren af zou willen nemen, zou daar 15 miljoen euro per jaar mee gemoeid zijn. Het beheren van een eigen motorprogramma zal duurder zijn: "Maar niet belachelijk veel duurder. Vergeet immers niet dat bovenop de motorprijs ook nog de prijs voor smeermiddelen en brandstof komt. Wij hebben immers een andere partner dan Ferrari en Renault. Het voordeel van een eigen motor is bovendien dat we daar zelf ons chassis omheen kunnen bouwen." Maar wat als alles in 2022 precies zo loopt zoals Red Bull het zou willen zien? Die engine freeze kan niet eeuwig voort blijven duren. Hoeft ook niet, meent Marko: "Wat als we al in 2023 of 2024 al een simpelere motor introduceren?", suggereert de Oostenrijker, die ook al een idee heeft over hoe die motor 'groen' kan blijven: "Het moet een simpele motor worden die iedereen kan bouwen. Daar voegen we dan een standaard-KERS-systeem aan toe en daar laten we dan óf synthetische- óf biobrandstoffen doorheen stromen. Meer is er niet nodig." Een belangrijke voorwaarde die Marko ook aan de motor stelt, is dat hij decibellen produceert: "We moeten de mensen een goede show voorschotelen. We hoeven de dingen ook niet opnieuw uit te blijven vinden. Complexe systemen als de huidige motoren, of bijvoorbeeld het DAS-systeem van Mercedes, zijn compleet irrelevant voor de reguliere automobielindustrie. Alles wordt daardoor ook alleen maar nodeloos duur en ingewikkeld. We hebben een besluit nodig, en wel snel." De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen