Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Marko heeft motorplan uitgedokterd: "Zo stom is Red Bull nu ook weer niet"

Met welke motoren rijden Red Bull en AlphaTauri in 2022 in de Formule 1? Als het aan die teams zelf ligt met Honda-motoren, waarvan ze het eigendomsrecht overkopen. Teamadviseur Helmut Marko weet dat het in de praktijk echter iets ingewikkelder zal zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull en AlphaTauri kregen enkele weken geleden het bericht dat ze niet wilden horen. Honda gaat de Formule 1 en daarmee ook haar beide klanten per 2022 verlaten. De meest wenselijke oplossing, zo werd al snel duidelijk, was het overnemen van de Honda-motoren, om ze onder een nieuwe naam en in eigen beheer te assembleren en te onderhouden. Omdat Red Bull zelf niet in staat zou zijn de motor door te ontwikkelen, zijn beide formaties afhankelijk van een engine freeze vanaf 2022, zodat ook andere teams de motor niet meer onder handen kunnen nemen.

Appeltje eitje, toch? Was het echter maar zo simpel. Zelfs als men instemt met het bevriezen van de ontwikkeling staat Red Bull in 2021 een flink karwei te wachten: "We moeten in 2021 nieuwe teamleden aanstellen die gedurende het jaar actief over de schouders van de Honda-mannen meekijken. Op het moment dat de motoren in elkaar gezet worden, tijdens de kwaliteitscontroles, tijdens al dat soort momenten. We zijn namelijk niet zo stom dat we denken dat we er zijn door enkel wat motoren en eigendomspapieren over te kopen", zo wordt Marko geciteerd door Auto, Motor und Sport.

Marko bevestigt dat de motoren in Milton Keynes, daar waar Red Bull gevestigd is, geprepareerd zullen worden: "De details daarover zijn we echter nog aan uitwerken", verduidelijkt Marko, die weet dat het overnemen van de Honda-motoren niet per se de goedkoopste optie is, al valt alles in perspectief te plaatsen.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Als Red Bull Ferrari- of Renault-motoren af zou willen nemen, zou daar 15 miljoen euro per jaar mee gemoeid zijn. Het beheren van een eigen motorprogramma zal duurder zijn: "Maar niet belachelijk veel duurder. Vergeet immers niet dat bovenop de motorprijs ook nog de prijs voor smeermiddelen en brandstof komt. Wij hebben immers een andere partner dan Ferrari en Renault. Het voordeel van een eigen motor is bovendien dat we daar zelf ons chassis omheen kunnen bouwen."

Maar wat als alles in 2022 precies zo loopt zoals Red Bull het zou willen zien? Die engine freeze kan niet eeuwig voort blijven duren. Hoeft ook niet, meent Marko: "Wat als we al in 2023 of 2024 al een simpelere motor introduceren?", suggereert de Oostenrijker, die ook al een idee heeft over hoe die motor 'groen' kan blijven: "Het moet een simpele motor worden die iedereen kan bouwen. Daar voegen we dan een standaard-KERS-systeem aan toe en daar laten we dan óf synthetische- óf biobrandstoffen doorheen stromen. Meer is er niet nodig."

Een belangrijke voorwaarde die Marko ook aan de motor stelt, is dat hij decibellen produceert: "We moeten de mensen een goede show voorschotelen. We hoeven de dingen ook niet opnieuw uit te blijven vinden. Complexe systemen als de huidige motoren, of bijvoorbeeld het DAS-systeem van Mercedes, zijn compleet irrelevant voor de reguliere automobielindustrie. Alles wordt daardoor ook alleen maar nodeloos duur en ingewikkeld. We hebben een besluit nodig, en wel snel."

De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Honda verlaat de Formule 1 en Red Bull

Honda heeft besloten om per 2022 de sport te verlaten. Al het nieuws over het vertrek van de motorleverancier van Red Bull en Max Verstappen lees je hier.

13 reacties