Eigenlijk kon iedereen de Formule 1-exit van Nyck de Vries al van mijlenver aan zien komen. Dat heeft lang niet alles te maken met de tegenvallende prestaties van de Nederlander, maar meer met de werkwijze binnen de Red Bull-teams. De Vries werd uit zijn stoeltje getrapt, nota bene door de man die hem nog geen jaar eerder de kans gaf waar hij al zo lang op zat te wachten. Als kampioen in de Formule E en de Formule 2, een lading aan ervaring in het WEC en ervaring als onder andere Mercedes F1-recerve is De Vries allerminst een incapabele coureur te noemen, maar zoals we vaker zien is dat niet genoeg om hoe dan ook te overleven in de 'Piranha Club'. Hoewel alles tegenzat voor De Vries dit Formule 1-seizoen, heeft uiteindelijk vooral één man besloten dat het seizoen hier stopt voor de voormalig AlphaTauri-rijder. Helmut Marko. Bot, maar zo werkt het bij het Red Bull-zusterteam - en ook bij Red Bull zelf. Maar na 10 races? Dat ging wel erg snel.
Marko's verantwoordelijkheid
De Vries is het slachtoffer van het gigantische Red Bull-succes uit het verleden, maar ook zeker uit het heden. De Oostenrijkse renstal brengt al jaren absolute topcoureurs naar de voorkant van de F1-grid. Denk aan Sebastian Vettel, Max Verstappen en Daniel Ricciardo, waarbij laatstgenoemde nu het zitje bij AlphaTauri overneemt. Hierdoor ligt de lat bij het Oostenrijkse topteam en het Italiaanse zusje torenhoog. Vettel won in een Toro Rosso, Verstappen won zijn debuutrace voor Red Bull en Ricciardo won driemaal in zijn debuutseizoen voor het topteam. Dit wordt nu gezien als de maatstaf. Als je dit niet na kunt doen, dan lig je er voor je het weet alweer uit en krijgt het volgende (al dan niet) talent de kans. De Vries kwam terecht in de Red Bull- of Marko-roulatie. Een gouden kans deed zich voor in het Grand Prix-weekend van Italië 2022, toen hij op zaterdag inviel voor Alex Albon bij Wiliams, dit vanwege een blindedarmontsteking. Hier kwalificeerde De Vries als dertiende, startte als achtste en kwam als negende over de eindstreep. Marko was onder de indruk en dat kwam goed uit: AlphaTauri kon met Pierre Gasly's mogelijke vertrek nog wel iemand gebruiken. Na een onderhandelingsperiode werd er een voor AlphaTauri vreemde keuze genomen, namelijk De Vries als ervaren coureur naar het team halen. En dat bij het team voor jonge talenten. Heeft Marko misschien iets te vroeg de knoop doorgehakt? Nou ja, volgens de woorden van de Oostenrijker was het meer dan terecht: "Hij springt ergens in, rijdt de wielen eraf en levert direct." Dat pakte anders uit en misschien had Marko dat kunnen weten, want De Vries is nooit een écht snelle starter geweest. Racen kan hij zeker, dat bewijst hij met zijn fraaie resultaten in verschillende klassen, maar de Nederlander had altijd even nodig om op stoom te komen. Heeft Marko toegegeven dat hij fout zat? Nee, dat niet, maar onlangs openbaarde hij wel dat Red Bull-teambaas Christian Horner tegen de komst van De Vries was. Marko heeft dus 'zijn wil' doorgedrukt, maar na slechts tien races komt hij er weer op terug. De keuze om De Vries te ontslaan voor het einde van het seizoen is minstens zo vreemd als de keuze om hem in eerste instantie al te contracteren voor AlphaTauri.
Nu al F1-exit voor De Vries?
Anno 2023 was de start van het seizoen nog nooit zo lastig voor de F1-rookies. Dit zit hem in de kalender: de openingsrace in Bahrein is het enige normale circuit voor de jongere gasten in de koningsklasse tot aan de Grand Prix van Spanje in juni. Ondertussen wordt er geracet op (semi) stratencircuits in Saoedi-Arabië, Australië, Miami en Monaco. De coureurs meten op de wat 'abnormalere' circuits is lastig. Ook mede-rookies Logan Sargeant en Oscar Piastri hadden er last van. Oké, aan de andere kant: beide heren presteerden beter naar mate het seizoen vorderde, met als voorbeelden de races op de Red Bull Ring en op Silverstone. De Vries bleef onderaan hangen, maar dat is ook grotendeels te danken aan de matige AlphaTauri-bolide. Binnen dat team woedt al een tijdje een storm, met een vertrekkende teambaas (Franz Tost) die ook nog eens riep dat hij zijn personeel 'niet vertrouwt' na een matige seizoensstart. Daarnaast ook nog eens een niet werkende upgrade, verschillende verschuivingen in bedrijfsvoering van het team en meerdere personen die komen en gaan. Lastig om op te bouwen, want de continuïteit ontbreekt. Aan de ene kant kan al het bovengenoemde een factor zijn om De Vries het voordeel van de twijfel te geven, maar het tegenovergestelde is net zo logisch. Verandering en een 'stabiele' en ervaren coureur, dat bleek de keuze van Marko. Verdiende De Vries dit? Absoluut niet. Heeft hij alles gegeven? Dat ongetwijfeld. Wie wel in de spiegel moet kijken, dat is Helmut Marko. Coureurs kunnen niet zomaar als 'aap in een cockpit gezet worden', zoals de legendarische Niki Lauda ooit zei over de hedendaagse rijders. Zo werkt dat niet: Marko kan niet verwachten dat een coureur honderd meter na het instappen het niveau heeft van Verstappen. Het kan, maar het moet niet de standaard zijn. AlphaTauri is nota bene een team voor de jonge coureurs om ze zonder de druk van een topteam de kans te geven zich te ontwikkelen in de Formule 1. Volgens Marko moet dat dus binnen tien races, maar is dat echt een coureur de tijd geven? Het blijft zijn keuze, maar als de man uit Graz aan zijn werkwijze vast blijft houden, dan is Nyck de Vries nog lang niet de laatste coureur die tijdens het seizoen het veld moet ruimen...
Meest gelezen