Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Memorabele momenten uit Formule 1-historie GP Hongarije

De Grand Prix van Hongarije is een meubelstuk op de Formule 1-kalender. Voor de 33ste keer reist het autosportcircus af naar Oost-Europa, om de Hungaroring als strijdtoneel te gebruiken. Racingnews365 analyseerde de vorige 32 edities en pikte een aantal onvergetelijke Grands Prix uit.

Kansloze wereldkampioen zet Hongarije op stelten Damon Hill wint bijna in een Arrows, 1997 Het is anno 2018 amper voor te stellen, maar de Hongaarse GP van 1997 werd bijna gewonnen door een team dat het WK van dat seizoen uiteindelijk als achtste besloot. Voor de beeldvorming: dat is hetzelfde als dat een Toro Rosso komend weekend met nog een paar rondjes te gaan met de zege aan de haal dreigt te gaan. Voor Damon Hill, destijds nota bene de regerend wereldkampioen, mocht het in zijn gammele Arrows echter niet zo zijn. Hill was na het veroveren van de titel, in dienst van het toen nog ijzersterke Williams, zonder pardon weggebonjourd door zijn werkgever. De bazen van Arrows boden een zak met geld en de Brit liet zich tegen beter weten in verleiden tot het tekenen van een contract. Het werd een dramatisch jaar: voor de eerste Grand Prix van 1997 wist Hill zich ternauwernood te kwalificeren, in de eerste acht races scoorde hij precies nul punten. Pas in Hongarije begon het ineens te lopen. Hill kwalificeert zich op een wonderbaarlijke derde plaats en stormt in de beginfase van de wedstrijd zelfs naar de leiding. Lang, heel lang weet Hill het vol te houden – een sprookje is in de maak. Enkele ronden voor de finish begint de Arrows tot verdriet van velen te sputteren, waardoor nummer twee Jacques Villeneuve een onoverbrugbaar geachte achterstand alsnog weet in te lopen. Hill kruipt in de laatste ronde over de baan, om toch nog als tweede over de meet te komen. Het sprookje eindigt in een anti-climax, maar de Grand Prix van Hongarije is allerminst saai – en dat is weleens anders geweest.. Honda doet een geslaagde regendans Jenson Button vliegt naar eerste zege, 2006 In het eerste decennium van deze eeuw heeft Honda al ettelijke tientallen miljoenen in de ontwikkeling van hun motoren gestoken, als ze voor het seizoen 2006 besluiten het heft in eigen hand te nemen. BAR wordt omgedoopt tot Honda-fabrieksteam en het Japanse merk wil op jacht naar haar eerste F1-overwinning sinds de jaren ’60. Het seizoen wordt echter gedomineerd door Renault en Ferrari, Honda mag met teams als McLaren en BMW Sauber uitvechten wie er met de kruimels aan de haal gaat. Een grote kruimel is de Grand Prix van Hongarije, die wordt bemoeilijkt door wisselende weersomstandigheden. Honda zit er tijdens de kwalificatie op zaterdag al goed bij met een derde plek voor Rubens Barrichello en een vierde voor Jenson Button, maar heeft een domper te verwerken als Button tien startplaatsen in moet leveren wegens een motorwissel. Wat de Brit een dag later laat zien is echter uit de kunst. Op een natte baan schiet Button binnen enkele ronden van een schier kansloze P14 naar de top vijf, om zijn hoofd gedurende de lastige race koel te houden – iets wat kampioenschapsleider Fernando Alonso niet lukt. De Renault-rijder is op weg naar de zege als hij kort na een pitstop van de baan schiet. Button erft de leiding en geeft deze niet meer uit handen, om zo zijn eerste overwinning en Honda’s eerste zege in de nieuwe eeuw op te laten tekenen. De Hongaarse GP is, voor het eerst sinds 1997, niet saai. Een wonder geschied: primeur voor Hollandse driekleur Jos Verstappen schrijft geschiedenis, 1994 Het seizoen 1994 is zeer memorabel. De grote Ayrton Senna verongelukt, Michael Schumacher en zijn team doen alles wat binnen en buiten de regels ligt op weg naar de eerste wereldtitel voor de eerstgenoemde en liefst 42(!) coureurs maken hun opwachting tijdens de zestien Grands Prix. Eéntje van hen is de jonge Jos Verstappen (22), die zijn debuut mag maken in de koningsklasse van de autosport. Gemakkelijk gaat dat allerminst. Verstappen speelt bij Benetton tweede viool, nadat hij eigenlijk een jaartje langs de zijlijn zou staan als testrijder. Vaste rijder JJ Lehto breekt in het voorseizoen een nekwervel waarop Verstappen voor de eerste twee wedstrijden mag invallen, later wordt de Fin op een zijspoor gezet ten faveure van de Nederlander. Onvergetelijke indrukken maakt Verstappen echter, helaas, vooral negatief. Zo crasht hij eens op een slecht moment, spint hij eens de grindbak in en vliegt zijn wagen tijdens de Duitse Grand Prix bij een pitstop in de brand. Tot zover het lastige leven van een F1-debutant. In Hongarije valt echter alles op zijn plek voor de jonge Nederlander. Hij levert een prima kwalificatie af en blijft tijdens de race koel en op zijn hoede. Verstappen stevent af op zijn eerste puntenfinish als hij een paar ronden voor het einde zijn Benetton op P4 terugvindt. Het wordt echter nog beter voor de vader van huidig Red Bull-rijder Max Verstappen. Kort voor het einde van de race laat Schumacher zijn Benetton-collega Verstappen voorbij, die zich zo kan ontdoen van een rondje achterstand. Als de wagen van huidig Sky-analist Martin Brundle het begeeft klimt Verstappen pardoes op van een vierde naar een derde plaats. Het eerste F1-podium van een Nederlandse coureur is daarmee een feit: het rood-wit-blauw wappert fier naast de Britse (Damon Hill, tweede) en Duitse (Schumacher, eerste) vlaggen boven het ereschavot.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi