Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Mental Theo: "Ik heb iedere bocht wel geknuffeld op Zandvoort"

Dat DJ-en en autoracen twee verschillende dingen zijn ondervond Mental Theo zelf. De razend populaire DJ is een fanatiek volger van de autosport en had in het verleden zijn eigen raceteam. Succes bracht het hem niet: "Ik heb de vangrails in iedere bocht wel geraakt op Zandvoort!"

Als DJ Mental Theo kende Theo Nabuurs een prachtig en uitdagend leven. Samen met DJ-partner Charly Lownoise verkocht hij miljoenen singles en albums en maakte hij de meest bizarre dingen mee. In het leven van Nabuurs staat naast muziek ook autoracen altijd centraal.

"Auto's en motoren waren ook altijd een ding voor mijn ouders. Mijn vader nam me vaak mee naar het autocrossen in de buurt van Venray. Met hem ging ik ook naar de TT van Assen en het Circuit van Zandvoort. Toen ik voor het eerst op Zandvoort kwam was ik verkocht. De mensen in de overalls, de helmen, de auto's, in een woord: wauw! In die periode vond ik Monaco ook legendarisch. Autosport had iets magisch: de snelheid, het gevaar, de coureurs die nog echte helden waren", begint Nabuurs enthousiast zijn verhaal tegenover RacingNews365.

"Er vielen ook doden in die periode, daar word je niet blij van, maar het hoorde bij het racen. Met dat in je achterhoofd zat je op het puntje van je stoel als er iemand crashte. De coureurs waren echte helden. De jaren 70 dat was gekkenwerk in de Formule 1. De coureurs kenden de risico's maar wilden koste wat het kost winnen. Ik heb zelf een oude Reynard staan, daar heb ik al heel wat mee geracet. Dat ding is zo Spartaans, dat is niet voor te stellen."

Naast zijn drukke carrière als DJ ging Mental Theo aan de slag als coureur. Een prachtige tijd, die hem veel plezier opleverde en ontzettend veel geld kostte. "Jeroen van Inkel belde me op en nodigde me uit voor een sterrenrace op Zandvoort. We zouden een training krijgen van een echt raceteam en ik werd helemaal gek! De eerste keer op Zandvoort was zeer bijzonder. Het was koud en regenachtig en ik werd voorgesteld bij het team van Bleekemolen."

Lachend: "Ik kende die coureurs daar niet joh! Ik moest instappen bij een coureur, maar ik had geen idee wie die dame was. Bleek het Sandra van der Sloot te zijn. Vooraf dacht ik nog: 'racen met een meisje?'. Sandra zou een paar rondes rijden om de lijnen van het circuit uit te leggen en ik vergeet nooit dat we bij de Tarzanbocht aankwamen en ik dacht dat ze nooit meer zou remmen. RUSTIG! riep ik tegen haar. Na een paar rondjes kwamen we in de pits en zei ze: 'En dan gaan we nu echt gas geven!' Ik wist niet wat me overkwam, maar ik was compleet verkocht aan het autoracen."

Nabuurs mocht racen voor Renault in een Megane en dacht redelijk lichtzinnig over het autoracen. "Ik had geen idee dat het zo moeilijk was. Jonge gasten willen allemaal gas geven en steeds harder, maar het draait veel meer om het remmen en het onder controle houden van de auto. Racen is bijzonder moeilijk, het is kunst."

Enthousiast als Nabuurs was wilde hij serieus gaan racen: "Frans Verschuur bood me een racewagen aan, maar ik wilde een eigen raceteam beginnen. Of ik dat wel zeker wist, want het zou bijzonder veel geld kosten? Ja! Uiteindelijk heb ik veel aan hem en Michael Bleekemolen te danken."

Vol enthousiasme ging Theo Nabuurs aan de slag met zijn eigen raceteam, maar succes bracht het hem allerminst. De DJ kwam er al snel achter dat autoracen veel meer was dan een spelletje waarbij je instapt en direct hard gaat.

"Er werd heel wat kapot gereden in die tijd! Maar Renault betaalde dat jaar de rekeningen dus dat ging wel goed", vertelt hij lachend. "Mijn grootste fout was dat ik dacht dat het allemaal wel goed zou komen. Ik trainde veel te weinig, reed s 'nachts vanuit Duitsland als een speer naar Zandvoort om daar dan te kwalificeren en te racen. Tja, dat werkt niet. Dan ben je kansloos."

Over zijn eigen prestaties en talent is Nabuurs bijzonder eerlijk: "Ik was hartstikke slecht! Ik had het geduld niet en wilde alleen maar harder en harder. Autosport draait juist om geduld hebben. Ik heb op Zandvoort iedere bocht wel geknuffeld. Achteraf kan je dan ook gewoon eerlijk zijn, maar dat zijn veel mensen niet. Jongens, denk nu niet dat je kan racen! De gasten die dat echt kunnen daar heb ik bijzonder veel respect voor. Ik kon het niet en stapelde fout op fout."

Nabuurs ging er diverse malen stevig vanaf, maar zijn hardste klapper was bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht. Vol gas knalde de DJ links in de vangrail, waarbij zijn Renault Clio zelfs vlam vatte. "Dat was een bijzonder heftige klap. Ik ging er vanaf en ging ook even out. Toen ik wakker werd in de auto zag ik de vlammen om me heen. Op dat moment schrik je toch wel."

De klapper zorgde er wel voor dat Nabuurs wakker werd geschud: "Ik moest daarna een keuze maken: meer trainen en autosport serieus nemen, of stoppen. Je kan niet aan blijven rommelen."

Nabuurs besloot om het autoracen gedag te zeggen en zich volledig op zijn muziek en andere bedrijven te richten. Zo heeft hij diverse management- en boekingsbureaus voor artiesten. Grote namen als Stuk TV en Lil Kleine staan bij hem onder contract.

De voorliefde voor de Formule 1 is er nog altijd: "Ik probeer zelfs mijn vluchtschema's zo te maken dat ik er niets van mis. De sport kijk ik alleen samen met vrienden die weten waarover ze praten. Ik vind het daarbij heerlijk om te luisteren naar het commentaar van Olav Mol en de analyses te kijken in de studio. Toen Max Verstappen ging racen had ik diezelfde kriebels en spanning als bij mijn eigen races. Die spanning voor de start van een race...."

Als autoliefhebber beschikt Nabuurs ook over enkele sportieve auto's. Zijn autocollectie is echter wel flink geslonken ten opzichte van voorheen: "Het is niet interessant meer om auto's te kopen. Als je kijkt naar de belasting, de BPM en alles. Dan is een snelle auto in Nederland al snel een ton duurder. Vroeger heb ik wel een tijd een Ferrari gehad en een snelle Porsche. In Nederland is het ook niet leuk meer om nog snelle auto's te hebben met alle drempels en beperkingen... 100 op de snelweg..."

"Nu rij ik het liefst in mijn Porsche Panamera. Een dikke diesel en echt een heerlijke auto, de fijnste waarin ik ooit heb gereden. Verder heb ik nog een paar Jeep's en een Aston Martin Vantage. Een ouder type met een dikke V8."

Nabuurs, die momenteel in Spanje verblijft en daar te maken heeft met de forse beperkingen omtrent het coronavirus, telt de dagen af naar de start van het F1-seizoen: "Ik hoop echt dat we snel weer gaan racen. Het is een geweldige sport met super fans en het is heerlijk om er over te praten."

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

0 reacties