Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mental Theo: "Ik heb iedere bocht wel geknuffeld op Zandvoort"

Dat DJ-en en autoracen twee verschillende dingen zijn ondervond Mental Theo zelf. De razend populaire DJ is een fanatiek volger van de autosport en had in het verleden zijn eigen raceteam. Succes bracht het hem niet: "Ik heb de vangrails in iedere bocht wel geraakt op Zandvoort!"

Als DJ Mental Theo kende Theo Nabuurs een prachtig en uitdagend leven. Samen met DJ-partner Charly Lownoise verkocht hij miljoenen singles en albums en maakte hij de meest bizarre dingen mee. In het leven van Nabuurs staat naast muziek ook autoracen altijd centraal. "Auto's en motoren waren ook altijd een ding voor mijn ouders. Mijn vader nam me vaak mee naar het autocrossen in de buurt van Venray. Met hem ging ik ook naar de TT van Assen en het Circuit van Zandvoort. Toen ik voor het eerst op Zandvoort kwam was ik verkocht. De mensen in de overalls, de helmen, de auto's, in een woord: wauw! In die periode vond ik Monaco ook legendarisch. Autosport had iets magisch: de snelheid, het gevaar, de coureurs die nog echte helden waren", begint Nabuurs enthousiast zijn verhaal tegenover RacingNews365. "Er vielen ook doden in die periode, daar word je niet blij van, maar het hoorde bij het racen. Met dat in je achterhoofd zat je op het puntje van je stoel als er iemand crashte. De coureurs waren echte helden. De jaren 70 dat was gekkenwerk in de Formule 1. De coureurs kenden de risico's maar wilden koste wat het kost winnen. Ik heb zelf een oude Reynard staan, daar heb ik al heel wat mee geracet. Dat ding is zo Spartaans, dat is niet voor te stellen."

Naast zijn drukke carrière als DJ ging Mental Theo aan de slag als coureur. Een prachtige tijd, die hem veel plezier opleverde en ontzettend veel geld kostte. "Jeroen van Inkel belde me op en nodigde me uit voor een sterrenrace op Zandvoort. We zouden een training krijgen van een echt raceteam en ik werd helemaal gek! De eerste keer op Zandvoort was zeer bijzonder. Het was koud en regenachtig en ik werd voorgesteld bij het team van Bleekemolen." Lachend: "Ik kende die coureurs daar niet joh! Ik moest instappen bij een coureur, maar ik had geen idee wie die dame was. Bleek het Sandra van der Sloot te zijn. Vooraf dacht ik nog: 'racen met een meisje?'. Sandra zou een paar rondes rijden om de lijnen van het circuit uit te leggen en ik vergeet nooit dat we bij de Tarzanbocht aankwamen en ik dacht dat ze nooit meer zou remmen. RUSTIG! riep ik tegen haar. Na een paar rondjes kwamen we in de pits en zei ze: 'En dan gaan we nu echt gas geven!' Ik wist niet wat me overkwam, maar ik was compleet verkocht aan het autoracen." Nabuurs mocht racen voor Renault in een Megane en dacht redelijk lichtzinnig over het autoracen. "Ik had geen idee dat het zo moeilijk was. Jonge gasten willen allemaal gas geven en steeds harder, maar het draait veel meer om het remmen en het onder controle houden van de auto. Racen is bijzonder moeilijk, het is kunst." Enthousiast als Nabuurs was wilde hij serieus gaan racen: "Frans Verschuur bood me een racewagen aan, maar ik wilde een eigen raceteam beginnen. Of ik dat wel zeker wist, want het zou bijzonder veel geld kosten? Ja! Uiteindelijk heb ik veel aan hem en Michael Bleekemolen te danken."

Vol enthousiasme ging Theo Nabuurs aan de slag met zijn eigen raceteam, maar succes bracht het hem allerminst. De DJ kwam er al snel achter dat autoracen veel meer was dan een spelletje waarbij je instapt en direct hard gaat. "Er werd heel wat kapot gereden in die tijd! Maar Renault betaalde dat jaar de rekeningen dus dat ging wel goed", vertelt hij lachend. "Mijn grootste fout was dat ik dacht dat het allemaal wel goed zou komen. Ik trainde veel te weinig, reed s 'nachts vanuit Duitsland als een speer naar Zandvoort om daar dan te kwalificeren en te racen. Tja, dat werkt niet. Dan ben je kansloos." Over zijn eigen prestaties en talent is Nabuurs bijzonder eerlijk: "Ik was hartstikke slecht! Ik had het geduld niet en wilde alleen maar harder en harder. Autosport draait juist om geduld hebben. Ik heb op Zandvoort iedere bocht wel geknuffeld. Achteraf kan je dan ook gewoon eerlijk zijn, maar dat zijn veel mensen niet. Jongens, denk nu niet dat je kan racen! De gasten die dat echt kunnen daar heb ik bijzonder veel respect voor. Ik kon het niet en stapelde fout op fout." Nabuurs ging er diverse malen stevig vanaf, maar zijn hardste klapper was bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht. Vol gas knalde de DJ links in de vangrail, waarbij zijn Renault Clio zelfs vlam vatte. "Dat was een bijzonder heftige klap. Ik ging er vanaf en ging ook even out . Toen ik wakker werd in de auto zag ik de vlammen om me heen. Op dat moment schrik je toch wel." De klapper zorgde er wel voor dat Nabuurs wakker werd geschud: "Ik moest daarna een keuze maken: meer trainen en autosport serieus nemen, of stoppen. Je kan niet aan blijven rommelen." Nabuurs besloot om het autoracen gedag te zeggen en zich volledig op zijn muziek en andere bedrijven te richten. Zo heeft hij diverse management- en boekingsbureaus voor artiesten. Grote namen als Stuk TV en Lil Kleine staan bij hem onder contract. De voorliefde voor de Formule 1 is er nog altijd: "Ik probeer zelfs mijn vluchtschema's zo te maken dat ik er niets van mis. De sport kijk ik alleen samen met vrienden die weten waarover ze praten. Ik vind het daarbij heerlijk om te luisteren naar het commentaar van Olav Mol en de analyses te kijken in de studio. Toen Max Verstappen ging racen had ik diezelfde kriebels en spanning als bij mijn eigen races. Die spanning voor de start van een race...."

Als autoliefhebber beschikt Nabuurs ook over enkele sportieve auto's. Zijn autocollectie is echter wel flink geslonken ten opzichte van voorheen: "Het is niet interessant meer om auto's te kopen. Als je kijkt naar de belasting, de BPM en alles. Dan is een snelle auto in Nederland al snel een ton duurder. Vroeger heb ik wel een tijd een Ferrari gehad en een snelle Porsche. In Nederland is het ook niet leuk meer om nog snelle auto's te hebben met alle drempels en beperkingen... 100 op de snelweg..." "Nu rij ik het liefst in mijn Porsche Panamera. Een dikke diesel en echt een heerlijke auto, de fijnste waarin ik ooit heb gereden. Verder heb ik nog een paar Jeep's en een Aston Martin Vantage. Een ouder type met een dikke V8." Nabuurs, die momenteel in Spanje verblijft en daar te maken heeft met de forse beperkingen omtrent het coronavirus, telt de dagen af naar de start van het F1-seizoen: "Ik hoop echt dat we snel weer gaan racen. Het is een geweldige sport met super fans en het is heerlijk om er over te praten."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'