Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes en Ferrari voeren stille oorlog in aanloop naar volgende F1-seizoen

Technisch analist Paolo Filisetti van RacingNews365 bekijkt hoe Mercedes en Ferrari hun zinnen al hebben gezet op 2024 - en hoe upgrades dit seizoen de W14 en SF-23 hebben getransformeerd.

XPB 1231954 Hi Res
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In dit late stadium van het seizoen zijn nieuwe technische innovaties aan de auto's zo goed als afwezig, wat in Brazilië bleek uit het feit dat negen van de tien teams hun auto op geen enkele manier aanpasten.

Het recente vertrek bij Mercedes van Mike Elliott heeft voor de nodige verschuivingen in hun technisch leiderschap gezorgd. Halverwege het seizoen wisselde hij van positie met technisch directeur James Allison, die in ruil daarvoor zijn functie van eind 2021 hervatte. Het vertrek van Elliott moet worden gezien als het onvermijdelijke vervolg van het teleurstellende presteren van het W13-project vorig seizoen. Bovendien hield Mercedes vast aan hetzelfde aerodynamische concept zonder sidepods bij de W14, wat tot verdere uitdagingen leidde.

Met de terugkeer van Allison als technisch directeur wil Toto Wolff in alle opzichten breken met de voormalige technische leiding van het team, maar vooral het basisconcept van de auto herzien. Met de blik vooral gericht op 2024 was het juist dat Mercedes zich toelegde op de ontwikkeling van de W14, om de problemen die samenhingen met het oorspronkelijke concept van de auto beter te begrijpen en om radicaal afstand te nemen van het originele W15-concept.

Het personeel dat onder toezicht van Elliott de W13 had ontworpen en de filosofie deelde om door te gaan met het gebrekkige sidepod-loze concept voor de W14, heeft eigenlijk geen cruciale rol gespeeld in de ontwikkelingen tijdens dit seizoen.

Mercedes vs. Ferrari

Er waren natuurlijk geen andere hoge piefen die ervandoor gingen bij het team, maar wel een herschikking van rollen binnen de technische gelederen. Dit kan worden samengevat als een 'stille revolutie', maar wel een met een zeer precies getimed programma met als uiteindelijke doel een renaissance van prestaties op het hoogste niveau voor volgend seizoen.

De resultaten die de W14 op het circuit na uitgebreide upgradepakketten heeft neergezet, waarvan de laatste ontwikkelingen een nieuwe vloer is die in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, zijn bemoedigend, ondanks het feit dat de slechte eigenschappen van de auto, met name de aerodynamische inefficiëntie, niet zijn geëlimineerd.

Hoewel de negatieve aspecten van de auto niet zijn geëlimineerd, is na de zomerstop de indruk ontstaan dat het personeel onder leiding van Allison wist welke richting het op moest, om zowel het onmiddellijke potentieel uit de W14 te halen als de basis te leggen voor volgend seizoen. Dat geeft een goed beeld van de prestaties van de auto.

Dit vormt een interessant contrast met Ferrari voor 2024, waarbij de keuze van Wolff verschilt van de continuïteit van Ferrari wat betreft het belangrijkste technische team. Enrico Gualtieri blijft technisch directeur voor de krachtbron bij de Scuderia, Enrico Cardile de TD voor chassis en autoconcept, waarbij deze stabiliteit mogelijk meer concrete en stabiele resultaten oplevert.

De uitdaging tussen Mercedes en Ferrari is daarom niet zozeer die waarbij de twee dit jaar strijden om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap - Mercedes heeft twintig punten voorsprong met nog twee races te gaan - maar vooral die waarbij ze volgend jaar tegenover elkaar komen te staan - mogelijk met een competitief derde wiel zoals McLaren.

Een contrast tussen Mercedes en Ferrari

Het is dus een kwestie van inzicht, een reeks 'etappeoverwinningen' van meer of minder positieve resultaten die leiden naar Abu Dhabi. Het zou een vergissing zijn om te denken dat de huidige resultaten van de W14 op de een of andere manier een voorbode zijn van de resultaten van de W15.

Aan de andere kant zou het helemaal verkeerd zijn om te veronderstellen dat Ferrari, dat zelf geen interne revolutie heeft doorgemaakt, is voorbestemd om de conceptuele continuïteit van de SF-23 te volgen met haar eigen auto voor 2024.

Zoals Cardile zelf verklaarde, zal het Ferrari-676 project radicaal anders zijn dan het huidige project, met als uitgangspunt een innovatieve achteras, terwijl de ophanging behouden blijft, als we de laatste geruchten mogen geloven.

Diegenen die van mening zijn dat de aanpak van Mercedes mogelijk effectiever is, geloven gemakkelijk in de logica van het voetbal, waar men het vervangen van de manager vaak als oplossing ziet. Vasseur, Cardile en Gualtieri weten heel goed - zoals Red Bull al lang weet - dat continuïteit in de technische structuur van het team een kracht is geweest en geen zwakte, en dat het aan het 676-project is om dit te laten zien.

W14: gewijzigde voorwielophanging

De herziene versie van de W14 maakte zijn debuut in Monaco en wordt wat betreft de voorwielophanging gekenmerkt door een hogere positie van de voorste bevestigingspunten van de bovenste draagarm, ten gunste van een groter anti dive effect.

Dit effect was al vroeg in het seizoen een van de sterkste punten van Red Bull: de RB19 'dook' niet onder het remmen en creëerde zo een stabielere wegligging voor de coureurs.

W14: gewijzigde sidepods

De nieuwe sidepods maakten eveneens hun debuut in Monaco, waarmee het concept van de zero sidepod werd achtergelaten.

SF-23: evolutie van de sidepod

De nieuwe Ferrari-sidepod met schuine zijkanten, zonder de bovenste "kuip" maakte zijn debuut tijdens de Grand Prix van Spanje - bekijk de vergelijking hieronder (gebruik het pijltje)

SF-23: evolutie van de vloer

In Oostenrijk introduceerde Ferrari bij een van de verschillende ontwikkelingen van de vloer een nieuwe lay-out van de onderste air-flow diverters in Red Bull-stijl.

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen haalt zijn gram in persconferentie: "Ik zie geen Britse media?!"