Sinds de hybride F1-motor in 2014 geïntroduceerd werd, was de Mercedes-motor onverslaanbaar, de periode waarin Ferrari 'vals speelde' buiten beschouwing gelaten. Ook in 2021 is de Mercedes-motor nog altijd beter dan die van Honda. Echter niet op alle vlakken. De Mercedes levert meer vermogen dan de Honda, dat staat buiten kijf. Echter bleek de onverwoestbare Duitse motor voor het eerst minder betrouwbaar dan we van Mercedes gewend zijn. Lewis Hamilton wisselde dit seizoen eerder naar zijn tweede motor dan Verstappen en zorgen klinken over de levensduur van de Mercedes-motoren. Zo wisselde Valtteri Bottas in Monza al naar zijn vierde power unit, hetgeen hem een gridstraf opleverde. Lewis Hamilton zag zijn eerste trainingsmotor in rook opgaan tijdens de vrije training voor de GP van Nederland. Ook hem wacht zeer waarschijnlijk een gridstraf, iets waar Mercedes zo vaag mogelijk over doet. Maar een half seizoen rijden met slechts twee motoren, waarvan eentje al aan zijn max lijkt te zitten? Het lijkt schier onmogelijk. Honda daarentegen kende nauwelijks betrouwbaarheidsproblemen. De motor van Verstappen deed feilloos zijn werk en alleen de zware crash in Silverstone, waar Verstappens motor forse schade opliep, kon het schema in de war gooien. De Nederlander zal door die schade noodgedwongen een vierde power unit moeten gebruiken dit seizoen.
Hogere slijtage Mercedes
Opvallend is dat de Mercedes-motoren meer slijtage en betrouwbaarheidsproblemen kennen dan in voorgaande jaren. Zeker aangezien de motor een doorontwikkeling is van zijn voorganger. Het kan te maken hebben met de zeer intense titelstrijd waarin Mercedes en Red Bull nek-aan-nek gaan en beide teams elkaar tot het uiterste pushen. Dat men hoog aangeschreven kopstukken als Andy Cowell (in 2020) en James Allison (2021, kreeg een andere functie) op belangrijke posities verloor, zal mogelijk ook niet geholpen hebben. Bottas is reeds begonnen aan zijn vierde motor, maar Mercedes wisselde naar verluidt ook motoronderdelen bij Hamilton in Monza na problemen eerder in het weekend. Dit betekent dat de Brit eigenlijk geen relatief verse motor meer overheeft. Zeer waarschijnlijk moeten diverse klantenteams ook nog wisselen naar een vierde motor. Mercedes zou daardoor zelfs tegen een mogelijk tekort aan reserveonderdelen aanlopen, iets dat uniek is voor de Duitse fabrikant.
Clipping
Het hybride systeem van Mercedes was jarenlang onverslaanbaar. De efficiency ervan was ongekend en dat zorgde ervoor dat het systeem sneller oplaadde dan die van de concurrentie, waardoor er enkele seconden per ronde langer het extra hybride vermogen beschikbaar was. RacingNews365 heeft begrepen dat dit niet langer het geval is. Mercedes zou last hebben van clipping . Clipping Het fenomeen waarbij de motor aan het einde van het rechte stuk niet langer de beschikking heeft over de extra 120KW van het hybridesysteem. Op Monza zorgde dit ervoor dat Hamilton niet voorbijkwam aan de McLarens en de verwachting is dat het Sochi Autodrom een circuit is waarop clipping een nóg groter probleem zal worden voor Mercedes, door de lange rechte stukken.
Mercedes moet om de problemen heen rijden
Volgens de laatste geruchten zou Mercedes gestopt zijn met de aerodynamische ontwikkeling van de W12. In de laatste twee maanden van het seizoen zouden er geen grote updates meer komen. In de titelstrijd waarin het draait om tienden van seconden moet Mercedes alle zeilen bijzetten. RacingNews365 heeft vernomen dat Mercedes diverse problemen heeft met de motoren, problemen waar ze omheen moeten rijden. Het management van de power unit kan van cruciaal belang worden dit seizoen, los van een gridstraf voor Hamilton en Verstappen voor de inzet van een vierde motor. De belastbaarheid van de motor, de levensduur en clipping gaan zeer waarschijnlijk een grote rol spelen in de titelstrijd. Het is daarom ook niet onterecht dat Mercedes zich zorgen maakt.
Meest gelezen