Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Mercedes wilde ook met Bottas profiteren van 'nerveus' Red Bull

Mercedes vierde na afloop van de Grand Prix van Bahrein de overwinning en derde plaats. Het was een grote opsteker na de moeizaam verlopen testdagen, maar eigenlijk had Mercedes gewoon een één twee willen pakken. Een mislukte pitstop maakte dat het anders liep.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Na de vrije trainingen was al duidelijk dat Red Bull rap was, maar dat Mercedes, zeker op racepace, niet ver achter Red Bull zat. Het team durfde het aan om lange stints te rijden gedurende de race, wat ook noodzakelijk was na de vroege pitstop van Lewis Hamilton om een undercut te forceren.

Red Bull echter was wat nerveuzer als het aankwam op lange stints gedurende de race. Dat is althans de visie van Mercedes' technisch directeur James Allison. Die nervositeit wilde Mercedes gebruiken om ook Valtteri Bottas voorbij Max Verstappen te helpen en zo voor een één-twee te tekenen.

"Het moment waarop we Valtteri naar binnen riepen, was het moment waarop hij volgens ons de beste kans maakte om voorbij te gaan aan Verstappen", aldus Allison in de debrief van Mercedes, reagerend op de vraag of Bottas in dat geval Verstappen af had moeten stoppen. De vroege stop van Bottas was echter bedoeld om Bottas de beste kansen te geven, niet om Hamilton een handje te helpen.

Die vroege stop maakte dat Red Bull voor een dilemma zou komen te staan: "Red Bull toonde wat nervositeit voor wat betreft de langere racestints. Niet voor niets bleef Verstappen langer buiten nadat Hamilton zijn eerste pitstop vroeg maakte (want een langere eerste stint, verkortte de daaropvolgende stints, red.)."

"Want na een goed aantal eerste ronden op die nieuwe harde banden zou Valtteri binnen schootsafstand van Verstappen zijn voor een undercut. Max had dan binnen moeten komen om zichzelf tegen Bottas te beschermen, waardoor er een mooi gevecht had kunnen ontstaan. Als Max dan niet was binnengekomen, vanwege die nervositeit voor een lange laatste stint, had Bottas hem gepakt. In dat geval had Bottas dezelfde verdedigende kans tegen Verstappen die Hamilton uiteindelijk had."

Een hoop mitsen en maren dus van Mercedes. Het plan leek waterdicht, ware het niet dat de pitstop van Bottas volledig mislukte, waardoor elke vorm van dreiging vanuit de tweede Mercedes voor Verstappen wegviel. Wat ging er mis tijdens die pitstop?

"Helaas trok één van de mannen met de wheelgun te vroeg naar zich toe. De wielmoer was toen nog niet volledig los. De moer bood nog wat verweer waardoor de wheelgun om de moer heen begon te spinnen. De gunman wilde de wheelgun er toen weer volledig op zetten", legt Allison uit. Dat ging echter niet goed, want moderne wheelguns herkennen zelf wanneer de ene taak (het losdraaien van een wielmoer) erop zit, om zichzelf vervolgens om te zetten naar de volgende taak (het vastzetten van de wielmoer).

"Zodoende draaide hij dezelfde moer weer vast en de daaropvolgende chaos maakte dat we heel veel tijd verloren in wat normaal gesproken een klus van twee seconden is."

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

13 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'