Na de vrije trainingen was al duidelijk dat Red Bull rap was, maar dat Mercedes, zeker op racepace, niet ver achter Red Bull zat. Het team durfde het aan om lange stints te rijden gedurende de race, wat ook noodzakelijk was na de vroege pitstop van Lewis Hamilton om een undercut te forceren. Red Bull echter was wat nerveuzer als het aankwam op lange stints gedurende de race. Dat is althans de visie van Mercedes' technisch directeur James Allison. Die nervositeit wilde Mercedes gebruiken om ook Valtteri Bottas voorbij Max Verstappen te helpen en zo voor een één-twee te tekenen. "Het moment waarop we Valtteri naar binnen riepen, was het moment waarop hij volgens ons de beste kans maakte om voorbij te gaan aan Verstappen", aldus Allison in de debrief van Mercedes, reagerend op de vraag of Bottas in dat geval Verstappen af had moeten stoppen. De vroege stop van Bottas was echter bedoeld om Bottas de beste kansen te geven, niet om Hamilton een handje te helpen. Die vroege stop maakte dat Red Bull voor een dilemma zou komen te staan: "Red Bull toonde wat nervositeit voor wat betreft de langere racestints. Niet voor niets bleef Verstappen langer buiten nadat Hamilton zijn eerste pitstop vroeg maakte (want een langere eerste stint, verkortte de daaropvolgende stints, red.)." "Want na een goed aantal eerste ronden op die nieuwe harde banden zou Valtteri binnen schootsafstand van Verstappen zijn voor een undercut. Max had dan binnen moeten komen om zichzelf tegen Bottas te beschermen, waardoor er een mooi gevecht had kunnen ontstaan. Als Max dan niet was binnengekomen, vanwege die nervositeit voor een lange laatste stint, had Bottas hem gepakt. In dat geval had Bottas dezelfde verdedigende kans tegen Verstappen die Hamilton uiteindelijk had." Een hoop mitsen en maren dus van Mercedes. Het plan leek waterdicht, ware het niet dat de pitstop van Bottas volledig mislukte, waardoor elke vorm van dreiging vanuit de tweede Mercedes voor Verstappen wegviel. Wat ging er mis tijdens die pitstop? "Helaas trok één van de mannen met de wheelgun te vroeg naar zich toe. De wielmoer was toen nog niet volledig los. De moer bood nog wat verweer waardoor de wheelgun om de moer heen begon te spinnen. De gunman wilde de wheelgun er toen weer volledig op zetten", legt Allison uit. Dat ging echter niet goed, want moderne wheelguns herkennen zelf wanneer de ene taak (het losdraaien van een wielmoer) erop zit, om zichzelf vervolgens om te zetten naar de volgende taak (het vastzetten van de wielmoer). "Zodoende draaide hij dezelfde moer weer vast en de daaropvolgende chaos maakte dat we heel veel tijd verloren in wat normaal gesproken een klus van twee seconden is."
FpebKhQLj4s
Meest gelezen