Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Met deze opvallende upgrades gaat Ferrari de concurrentie weer aan met Red Bull

Ferrari trakteerde de fans op een groots uitgepakte launch met de echte, geëvolueerde bolide voor 2023, maar wat doen alle upgrades en veranderingen precies? Paolo Filisetti, technisch expert voor RacingNews365, praat ons bij.

Bij de fraai uitgepakte launch van Ferrari's SF-23 werd het duidelijk dat het team trouw is gebleven aan hun concept van 2022, met de auto die een sterke gelijkenis vertoont met de auto van vorig jaar, de F1-75. Met Red Bull, Ferrari en Mercedes die allemaal trouw blijven aan hun ontwerpkeuzes van vorig seizoen, zullen de fans in spanning wachten op welke auto het snelste concept volgt. Ferrari's royale launch, waar fans werden getrakteerd op een echte, geëvolueerde F1-auto, stelde de aanwezige toeschouwers in staat om een groot aantal opmerkelijke kenmerken te spotten op de nieuwe bolide. Maar waarom heeft de auto deze kenmerken? Paolo Filisetti legt het je uit.

De zijkant

De interessante ontwerpwijzigingen in de evolutie van de F1-75 naar de SF-23 betreffen duidelijke oplossingen die goed op te merken zijn door in te zoomen op de details van de nieuwe Formule 1-bolide. Vooral opvallend hier was een verticale luchtinlaat, geplaatst in het onderste gedeelte van het chassis, net voor de sidepods. Deze inlaat wordt door Ferrari-technici de 'bypass duct' genoemd en komt uit aan de bovenkant van de sidepods. Het doel is om de luchtstromen, en in het bijzonder de warme stroom die uit de bovenste 'kieuwen' komt, van energie te voorzien, zodat deze naar de achterkant van de auto wordt geleid. Hieronder is de achterkant van de bypass duct te zien, daar waar de luchtstromen uit de bypass komen.

De upgrade van de 'badkuip' sidepods

Van bovenaf (foto hierboven) is duidelijk te zien dat het 'badkuip' profiel van de bovenkant van de sidepods een prominent kenmerk van deze auto is gebleven, net als bij haar voorganger. We kunnen zien hoe de uitgang van het bypass-kanaal in twee delen is verdeeld om de luchtstroom eronder op een andere manier te voeden.

Aerodynamische verbeteringen aan de voorkant

De vleugel heeft zijn mogelijkheid tot downwash vergroot met grotere onderdelen van de voorvleugel die als een soort trap richting de front wing endplate lopen. Het is vooral interessant om de vijf vortexgeneratoren of diverters te zien. Ze zijn hier geïnstalleerd om de outwash van de luchtstroom te vergroten. Het is ook zichtbaar hoe de stuurstang zich nu ter hoogte van de onderste draagarm bevindt (blauwe pijl bij de voorwielophanging in de foto heirboven). In vergelijking met de F1-75 helpt dit om een aerodynamisch 'schoner' gebied te creëren. Bij de F1-75 bevond de stuurstang zich tussen de bovenste en onderste draagarmen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi