De coronacrisis zorgt ervoor dat mensen en bedrijven weer eens kritisch naar zichzelf kijken. In de Formule 1 werden spijkers met koppen geslagen. Zo werd een maximum budget ingevoerd en werd op basis van de werkelijke krachtsverschillen, en bijbehorende posities in het WK, gepoogd om de langzamere teams voordelen te geven ten opzichte van de snelsten. Dit in de vorm van meer mogelijkheden om de aerodynamica van de auto te ontwikkelen. Formule 1-commentator Olav Mol laat in gesprek met RacingNews365 weten dat deze grote veranderingen onder normale omstandigheden niet plaats hadden gevonden. "Er gebeuren overal dingen in een tempo waarvan mensen nooit hadden gedacht dat het mogelijk was om zo snel te veranderen. De sport gaat daar uiteindelijk gewoon in mee, ik denk ook alle vormen van sport. Ook bij het voetbal, de Olympische Spelen en de Formule 1." Het niet racen zorgt voor extra financiële pijn voor de F1-teams en vier teams hebben reeds aangegeven moeite te hebben om het hoofd boven water te houden. De situatie zorgt ervoor dat er knopen doorgehakt moesten worden om de sport (financieel) gezond te houden. "Alles ligt onder een vergrootglas en meerdere beslissingen zullen genomen moeten worden. Als je dan een x-periode verder bent kan je pas beoordelen of de veranderingen goed zijn geweest of niet. Ik denk dat de huidige situatie ook kansen biedt." De invoering van een budgetplafond is volgens Mol een stap in de goede richting, maar hij verwacht dat de teams ook leren van deze F1-loze periode. "Teams zien nu ook dat ze door de fabrieken dicht te houden geld in de knip houden. In een normaal F1-seizoen kwamen ze daar nooit aan toe, nu is het de realiteit. Wat gebeurt er als we minder mensen in dienst hebben met de kosten en de performance?" Een officiële F1-kalender voor 2020 is er nog allerminst. Veel races zullen zonder publiek verreden worden, maar Mol ziet dat niet als een beperkende factor voor de sport. "Ik denk dat de autosport een groot voordeel heeft ten opzichte van tennis of voetbal. Ik heb geprobeerd te kijken naar de heropening van de Duitse voetbalcompetitie, maar ik had het idee dat ik naar FC Lutjesdam zat te kijken – je miste echt compleet de sfeer. Wat autoracen als voordeel heeft is dat je nog steeds de motoren hoort brullen en de engineer hoort praten. De impact van F1 zonder publiek op TV zal veel minder groot zijn dan bij sporten waarbij je alleen maar droog geklap hoort en mensen hoort roepen alsof het op een achteraf trapveldje is."
Meest gelezen