De Formule 1 kent net als andere sectoren in de wereld financieel grote problemen. Ondanks dat men het voor elkaar heeft gekregen om toch te kunnen racen in 2020, heeft de F1 dit jaar door de uitbraak van het Covid19-virus al honderden miljoenen verlies geleden. Inkomsten uit sponsor- en TV-gelden zijn fors afgenomen en ook andere inkomstenbronnen droogden op. Daarnaast ging F1-eigenaar Liberty Media op de beurs al zwaar onderuit. Begin dit jaar stond de F1-groep nog op een recordwaarde van circa 46 dollar per aandeel, nu staat men op circa 32 dollar. Een enorme klap die het gevolg is van de onzekerheid omtrent het doorgaan van F1-races en de kans op het vertrek van teams uit de koningsklasse van de autosport.
Die onzekerheid is nog niet voorbij. Zo is het onduidelijk of de circuits volgend seizoen weer toeschouwers mogen ontvangen en hoeveel. Mocht dit niet het geval zijn, loopt de F1 veel inkomsten mis, want circuits zullen net zoals dit jaar niet meer de hoofdprijs betalen om op de kalender terecht te komen. Het verdienmodel van de promotors wordt gevormd door ticketverkoop, waarmee ze hostingfees tot $ 35 miljoen mee moeten betalen.
Beperkingen als gevolg van alle coronamaatregelen werken ook in 2021 waarschijnlijk nog door, met als gevolg dat men ook niet in staat zal zijn om nieuwe commerciële deals te sluiten en mochten races geannuleerd worden zullen ook de Tv-inkomsten wederom op de tocht komen te staan. Stefano Domenicali stapt dan ook op een moeilijk moment in, zo niet het meest moeilijkste moment in de historie van de Formule 1.
Toch lijkt de Italiaan de gewezen kandidaat te zijn om de F1 door de crisis te leiden. Gedurende zijn carrière bij Ferrari stond hij bij weinig mensen op hun tenen en was hij de laatste Ferrari-teambaas die een titel binnensleepte. Door zijn timide-werkhouding die toch resultaat oplevert, krijgt hij de steun van de huidige teams in de Formule 1.
Domenicali leverde in de afgelopen jaren ook puik werk af bij Lamborghini. Het 'tweede merk' van Italië had het niet gemakkelijk toen de voormalig teambaas van Ferrari in 2014 instapte als directeur van het flamboyante automerk. Met minimale wijzigingen zorgde Domenicali er echter voor dat de efficiëntie binnen het bedrijf groeide en het bedrijf ook financieel weer uitermate gezond werd. Dat deed hij mede door het bedrijf aan te sporen om ook SUV-auto's te maken, wat uiteindelijk een gouden zet bleek te zijn. Onder leiding van Domenicali steeg 'Lambo' in 2019 naar een omzet van 1,81 miljard euro. Een groei van maar liefst 28%.
De Amerikaanse eigenaren van de Formule 1 waarderen de politiek-correcte werkhouding en aanpak van Domenicali. Daarom heeft Liberty Media in de afgelopen maanden hard gewerkt om de Italiaan binnen te halen. Domenicali voelt zich op zijn beurt gesterkt door het feit dat voormalig Ferrari-collega Ross Brawn hem toegezegd heeft hem als consulent bij te staan gedurende zijn periode als baas van de Formule 1.
Gezien de reacties in de F1-wereld en het CV van Domenicali lijkt de voormalig Ferrari-man dan ook de ideale persoon te zijn om de F1 uit de financiële crisis te trekken. De 55-jarige Domenicali is daarbij echter wel afhankelijk van de ontwikkeling van het Covid19-virus.
CV Stefano Domenicali
Jaar | |
---|---|
1991 | Afgestudeerd aan Universiteit van Bologna, marketing |
1992-1994 | Race-directeur Mugello |
1995 | Hoofdpersoneel Ferrari (race-gedeelte) |
1996-2002 | Teammanager Ferrari (race-gedeelte) |
2002-2007 | Sportief directeur F1-Ferrari |
2008-2014 | Teambaas F1-Ferrari |
2014-2020 | Audi/ CEO Lamborghini |
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!