Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe politieke F1-strijd dreigt los te barsten: enkele teams lijnrecht tegenover elkaar

Is Haas een B-team van Ferrari? Sommige teambazen van rivaliserende F1-teams vinden het verdacht dat de Amerikaanse renstal plots zo goed presteert. Het is voer voor discussie over de samenwerking tussen sommige teams.

Het is een 'interessante stap die Haas heeft gemaakt', zo liet Toto Wolff tijdens het Grand Prix-weekend in Australië optekenen. "Voor ons is dat een leermoment, want als organisatie hebben we 2000 mensen in dienst, waren we in het verleden succesvol, maar nu strijden we met een team dat veel kleiner is. Ze moeten het dus heel goed hebben gedaan", aldus de Mercedes-teambaas als hem wordt gevraagd naar de progressie die Haas heeft geboekt. Zijn conculega Otmar Szafnauer, teambaas van Alpine, vindt het ook bijzonder om te zien. "Het is een klein team dat vanaf de laatste plek naar, op sommige momenten, de derde plek is gestegen. Dat is verrassend. Ik dacht dat de pikorde ongeveer gelijk zou blijven, omdat normaal gesproken de grotere teams het beste omgaan met grote regelveranderingen. Zij hebben namelijk de beste infrastructuur en de beste tools om er het maximale uit te halen." "Het is dan ook verrassend om te zien dat Haas er zo goed voorstaat terwijl ze zo'n klein team zijn, maar ik vertrouw op de FIA dat zij het zullen onderzoeken en tot de juiste conclusie zullen komen over de Ferrari- en de Haas-bolide en hoeveel deze op elkaar lijken", aldus de teambaas van het Franse team. Hij ziet namelijk mogelijkheden voor teams die faciliteiten delen, zoals Haas en Ferrari, maar ook Red Bull en AlphaTauri, om stiekem informatie uit te wisselen. "Ik heb oplossingen gezien op sommige auto's, waarvan ik denk: hoe komen twee onafhankelijke teams daar beiden mee? Ik weet niet hoe dat probleem opgelost moet worden, maar het is belangrijk om een gelijk speelveld te hebben." "We moeten daar samen met de FIA naar kijken, want hoe komen meerdere teams daar, ten tijde van grote regelveranderingen, op? Na verloop van tijd, als teams bij elkaar afkijken, dan snap ik het, maar niet meteen aan het begin van het seizoen. Er zijn nog wat mazen in de wet, waar teams die windtunnels delen van kunnen profiteren. Als meerdere teams tegelijk in de windtunnel zijn, en aerodynamici bijvoorbeeld samen koffie drinken, dan kan er geprofiteerd worden. We moeten die mazen in de wet dichten", aldus de Amerikaanse teambaas.

Haas en Ferrari

Al sinds Haas actief is in de Formule 1 werkt het nauw samen met Ferrari, maar dat doet men binnen de bestaande regels. Zo levert Ferrari bijvoorbeeld de motoren en de versnellingsbakken aan Haas, maar ook de wielophanging van Haas is een kopie van die van de Italiaanse renstal. Dat mag allemaal volgens het reglementenboek, waarin een lijst staat met onderdelen die gedeeld mogen worden met andere teams. Sinds vorig jaar heeft Haas een eigen afdeling in Maranello, waar ook Ferrari gevestigd is. Het team trok bovendien personeel aan dat eerst voor Ferrari werkte. Sommige teams denken dat de twee teams misschien meer info met elkaar hebben gedeeld dan toegestaan is volgens de regels en dat dat een van de redenen is dat Haas zo goed voor de dag komt in 2022. Wolff vindt het voer voor discussie. "De regels moeten hervormd worden, want we willen dit soort discussies voorkomen. Iedereen die het goed doet, verdient daar lof voor te krijgen, maar al dat jobhoppen op hetzelfde terrein zorgt voor discussies die onnodig zijn voor de sport. We moeten naar de regels gaan kijken, want hoe sommige teams vandaag de dag kunnen samenwerken, dat zou niet mogelijk moeten zijn." Toto krijgt bijval van McLaren-teambaas Andreas Seidl: "Het is een kwestie van principe", begint de Duitser zijn relaas. "Voor McLaren is het duidelijk: F1 hoort een kampioenschap te zijn met 10 constructeurs, of 11 of 12, die geen intellectueel eigendom horen te delen dat te maken heeft met de core performance. Voor ons zou het maximaal toegestane zijn het delen van de motor en de versnellingsbak. That's it ." "Infrastructuur en dergelijke hoort niet gedeeld te worden. Zodra dat wel gebeurt, dan wordt intellectueel eigendom over de auto's gedeeld (en dat is niet toegestaan, red.). Het is lastig te handhaven, dus dan kan het beter gewoon verboden worden. Dat heeft twee redenen: het maakt het B-team te competitief in vergelijking met teams als wij en tegelijkertijd heeft het A-team er ook profijt bij. Dat laatste baart ons meer zorgen. We hopen dat er de komende jaar actie wordt genomen en we zijn in dialoog met de F1, de FIA en enkele teams." Haas-teambaas Guenther Steiner heeft geen boodschap aan het commentaar. "Seidl heeft de leiding bij de FIA, gelukkig, niet. Hij kan dingen voorstellen, maar daar hebben we een bestuursstructuur voor. Andreas kan dus proberen wat hij wil. Soms zijn er echter regels die voor jouw team niet werken, maar dat wil niet zeggen dat je die meteen moet gaan veranderen." "Mercedes won bijvoorbeeld acht jaar op rij de titel met een hele sterke motor. Dat hadden ze heel goed gedaan, maar niemand zei dat we de motorregels moesten veranderen omdat Mercedes alles won. Zoals ik al zei: er is een bestuursstructuur voor. Sommigen denken dat ze dingen kunnen veranderen door alleen maar wat te roepen, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren", aldus de Italiaan.

Red Bull en AlphaTauri

Als je het over de samenwerking tussen Haas en Ferrari hebt, dan heb je het tegelijkertijd eigenlijk ook over Red Bull en AlphaTauri. Het laatstgenoemde team wordt altijd al het zusterteam genoemd van Red Bull en daar komt men in Italië ook zonder schaamte voor uit. Als Christian Horner en Franz Tost, de respectievelijke teambazen, dan ook naar het vraagstuk over de samenwerking tussen de teams en het delen van de faciliteiten wordt gevraagd, verdedigen zij zich. "De huidige regels zijn heel goed. De FIA controleert alles en daar zijn ze ook voor. Daarom denk ik niet dat het nodig is om de regels te veranderen", aldus Tost, die het zonde vindt als zijn team een nieuwe eigen windtunnel zou moeten bouwen. Momenteel delen ze die met Red Bull en ook kopen ze bij het grote team de motor, versnellingsbak en de achterwielophanging in. Prima, vindt de Oostenrijker. "In het verleden ontwikkelden we onze eigen versnellingsbak en hadden we onze eigen windtunnel, maar in mijn ogen was dat weggegooid geld. Als je samen met een ander team kan werken, dan is het zonde van het geld en ook niet duurzaam om je eigen windtunnel te moeten bouwen." "Bij AlphaTauri respecteren we de regels. Honderd procent", zo verzekert Tost. "We delen een windtunnel met Red Bull Technology, maar er is absoluut geen uitwisseling van informatie. Niets. Wij zijn daar drie dagen: op zaterdag, zondag en maandag, terwijl Red Bull er op de andere vier dagen is. Dat is het. We respecteren de regels en als iemand zegt dat het niet zo is, dan moeten ze dat aangeven bij de FIA. Prima, zodat wij kunnen bewijzen dat we de regels naleven", aldus Tost. Horner is het, logischerwijs, eens met Tost. "Zoals je hoort zijn wij op een manier zijn huisbaas", lacht hij. "Het is gewoon logisch om een windtunnel te delen. Bijna elk team doet het nu. Wat betreft het verhuizende personeel is het lastig", haakt hij in op een opmerking van Wolff. "Grote teams als wij moesten door het budgetplafond namelijk tot wel honderd mensen laten gaan. De FIA kan niet zeggen waar iemand wel of niet mag gaan werken. Het zou dus heel normaal zijn om, als iemand bijvoorbeeld bij ons weggaat, aan Franz te vragen of het misschien iets voor zijn team is..." "In dat scenario wordt er echter geen intellectueel eigendom uitgewisseld", benadrukt de teambaas van Red Bull. "Dat zou een overtreding zijn van de regels. Personeel kan alleen iets meenemen naar een ander team dat in hun hoofd zit, niets wat op papier staat. Het is dus lastig voor de FIA om daar op te controleren, maar de balans die er momenteel is, vind ik redelijk", aldus Horner. Al met al wordt het interessant om te zien hoe de FIA met deze discussie om zal gaan. De huidige regels kunnen, tenzij er een overgrote meerderheid is, niet op korte termijn veranderen. Teams als AlphaTauri en Haas kunnen dus gewoon doorgaan waar ze mee bezig zijn, terwijl zelfstandige teams als McLaren, Alpine en in mindere mate Mercedes daar niet blij mee zijn. Zij willen in de toekomst verandering zien, maar of deze er gaat komen...

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil