Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Officieel: FIA introduceert nieuwe F1-regels om porpoising tegen te gaan

Na lang wikken en wegen is er nu dan toch echt geen weg meer terug: de FIA heeft nieuwe regels bekrachtigd die vanaf de GP van België ingaan en een nieuwe set regels die vanaf volgend seizoen in werking zullen treden.

Vanaf de Belgische Grand Prix komen er maatregelen om porpoising tegen te gaan, waarna aan het begin van het 2023-seizoen een nieuwe set met meer ingrijpende Formule 1-regels in werking zal treden. Er komen dus zowel oplossingen voor de korte als de langere termijn, nadat de FIA na de GP van Azerbeidzjan, gedurende welke enkele teams extreem veel last hadden van porpoising, besloot in te grijpen. In aanloop naar de Canadese Grand Prix kwam de FIA vervolgens met een Technical Directive, die ervoor moest zorgen dat de F1-bolides niet meer zo hevig zouden stuiteren als in Azerbeidzjan. Als een bolide te veel zou stuiteren, zou de FIA een team verplichten om de rijhoogte aan te passen, of anders zouden ze diskwalificatie riskeren.

Van uitstel kwam geen afstel

De regels vielen rauw op het dak van de F1-teams, waarna er ophef ontstond. De FIA zou ook een extra bevestigingsstang toe gaan staan die de vloer sterker moest maken. Toen Mercedes tijdens VT1 in Canada, nog geen 24 uur na de bekendmaking van de regels, meteen zo'n stang op de wagen had zitten, zetten veel concurrenten daar hun vraagtekens bij. Maar na de vrijdag in Canada werd duidelijk dat de regels nog even zouden worden uitgesteld. De GP van Frankrijk was het volgende plan, maar na discussie met de teams werd het uitgesteld tot de Belgische GP, mits de regels werden bekrachtigd door het hoogste FIA-orgaan: de WMSC. De afgelopen week stemden de leden van dat orgaan over enkele voorstellen, waaronder de porpoising regels. Ze hebben deze nu bekrachtigd, waardoor de TD vanaf de aanstaande GP op Spa-Francorchamps in werking zal treden. Daarnaast zijn er uitgebreidere regels goedgekeurd voor 2023, wat betekent dat de teams nog wijzigingen door zullen moeten gaan voeren aan hun designs.

Wat houden de regels in?

Wat zijn nou de precieze veranderingen voor de korte en de lange termijn? Vanaf de Belgische Grand Prix wordt er al het een en ander veranderd. Er wordt ingegrepen op het vlak van de flexibiliteit van de vloer. Deze moet op bepaalde punten sterker zijn dan eerst om aan de tests te voldoen, waarbij de focus ligt op de plank onder de vloer. Onder meer Mercedes had aangekaart ' in shock te zijn ' door de manier waarop sommige teams daar mee omgingen. Daarbij wezen ze indirect onder meer naar Red Bull, dat gebruik zou maken van een grijs gebied in de regels om op bepaalde punten waar er niet gemeten wordt een flexibelere vloerplank te hebben. Red Bull zelf zegt echter dat deze regels geen invloed zullen hebben op het team. Verder zal de FIA vanaf de aanstaande Belgische GP inderdaad gaan meten hoe erg de F1-bolides stuiteren. Als dit beneden een bepaald niveau blijft, dan acht de FIA de bolide veilig. Onder het mom van veiligheid mag de FIA deze wijzigingen overigens allemaal doorvoeren zonder dat het toestemming van de teams nodig heeft, maar op de achtergrond is er wel 'onderhandeld' over de regels, vooral als het aankomt op 2023.

2023-regels

De regelwijzigingen voor dat seizoen zijn namelijk iets ingrijpender. In eerste instantie wilde de FIA de floor edges van de F1-bolides (de randen van de vloer) met 25 mm verhogen, om zo porpoising tegen te gaan. Na overleg met verschillende partijen werd een compromis gevonden en zullen de randen van de vloer volgend seizoen met 15 millimeter moeten worden verhoogd. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de diffuser aan de achterkant van de F1-bolides. Vanaf 2023 moet de diffuser 'throat' worden verhoogd en ook dit onderdeel moet 'stijver' worden. De FIA benadrukt daarbij dat hier zorgvuldig naar is gekeken, zodat dit geen invloed heeft op de mechanische onderdelen van de bolides. De rand van de diffuser moet volgens de nieuwe 2023-regels ook 'stijver' worden. Tot slot komt er een extra sensor die beter moet meten hoe erg een auto stuitert, zodat de FIA gerichter en met meer zekerheid in kan grijpen mocht een auto te veel stuiteren. De autosportbond benadrukt dat het fenomeen de laatste periode wat minder zichtbaar is, toch vindt men dat het nodig is om deze regels door te voeren, 'omdat deze problemen in de toekomst terug kunnen keren of zelfs erger kunnen worden'.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi