Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Oplossingen geopperd om zorgen Verstappen over sprintraces weg te nemen

Max Verstappen is geen fan van sprintraces. Tom Coronel en Ruud Dimmers staan er in de F1-podcast iets positiever tegenover en hebben enkele oplossingen die mogelijk voor meer spektakel kunnen zorgen tijdens sprintraces in de Formule 1.

Vorig seizoen introduceerde de Formule 1 sprintraces. Er werden er in 2021 drie verreden, als test, maar ondanks dat het volgens de F1-bazen een succesvolle test was, bleef het aantal sprintraces dit jaar op drie steken. Aankomend weekend is de laatste van het seizoen, in Brazilië, alvorens de hoeveelheid sprintraces in 2023 moet stijgen naar zes. Max Verstappen is er geen fan van, zo gaf hij recent nog aan. Het voelt voor hem niet als een echte race, aangezien je veel minder risico kunt nemen en dat haalt heel het gevoel van racen weg, zo liet hij optekenen. "Ik hou er niet van", vertelt Verstappen tegenover de media, waaronder RacingNews365 . "Zo'n weekend vind ik niet echt leuk. Ik vind het niet erg om na één training meteen te gaan kwalificeren. Het is denk ik zelfs beter voor me. Maar in de sprintraces zit geen gevoel. Iedere keer als ik zo'n race doe, gaat het erom dat ik geen schade rijd en gaat het erom om in de top drie te blijven." "Wat mij betreft is dat niet echt een race, want je gaat vervolgens over op de echte race. Daar zijn veel meer punten te behalen dus neem je daar ook wat meer risico. Je hebt een extra start, dat is misschien wel een beetje leuk", zo klonk het commentaar van de tweevoudig kampioen.

Verbeterpunten

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast krijgt het vaste podcastpanel bestaande uit Tom Coronel en Ruud Dimmers van host Joris Mosterdijk de stelling voorgeschoteld die als volgt luidt: 'Sprintraces voegen in haar huidige format weinig toe aan de Formule 1'. Het duo is het daar niet mee eens. "Jawel. Dat is toch leuk?", reageert Dimmers. "De puntentelling mag alleen nog wat anders. Ik denk dat ze het nog wat kunnen tweaken, met toch nog een pitstop erin,de halve raceafstand en de helft van de normale punten. Ik vind het leuk, want racen is gewoon leuk. Alleen de puntentelling is nog niet helemaal wat je er van verwacht." Coronel vult aan. "De puntentelling is al beter dan vorig jaar. Vorig jaar zag je gewoon dat mensen vanwege de puntentelling, 3, 2, 1 punt(en) er niet echt voor gingen. Dat verschil zie ik nu wel", zo doelt hij op het feit dat de winnaar nu acht punten krijgt, de nummer twee zeven, enzovoort. "Hoe meer races, hoe beter, dat vind ik. Je wilt toch gewoon scheuren!?".

Drie sprintraces

Dit jaar bevatten 3 van de 22 Grands Prix-weekenden een sprintrace, nog geen 14% van het totaal. Volgend jaar zal dat stijgen tot 6 van de 24 en zal dus een kwart van de races een sprintrace hebben. Nog steeds vindt men dat (te) weinig. Dimmers geeft aan dat hij daardoor weinig voelt bij een sprintrace. "Het enige waar ik moeite mee heb, is als er de ene keer wel en de andere keer geen sprintrace is. Dan krijg je er geen gevoel bij, bij die sprintraces. Als je 24 Grands Prix hebt en 24 sprintraces, dan is dat al heel anders zeg maar." Hij heeft dan ook wat suggesties die de meeste zorgen van Verstappen weg zouden kunnen nemen. "A moet je de puntentelling wat op de schop gooien en B moet het format net wat langer worden gemaakt. Als de race 50% of 60% (van een normale GP-afstand, red.) is inclusief een verplichte pitstop, dan gaat het ergens om. Dertien punten voor de winnaar, tien voor de nummer twee en een bonuspunt voor de snelste ronde", oppert hij.

Reversed Grid

Een andere optie die door de host nog wordt geopperd, is een reversed grid, net zoals we nu in de Formule 2 zien bij de sprintraces. De top tien van de kwalificatie wordt in dat geval omgekeerd op de grid opgesteld, dus de nummer tien van de kwalificatie start de sprintrace op poleposition en de nummer negen op plaats twee, enzovoort. Coronel heeft daar wel ervaring mee, maar als een oplossing voor de Formule 1 ziet hij het niet. "Ik vind het leuk, maar in de Formule 1 hoort dat niet thuis. In het wereldkampioenschap Toerwagens draaien we ook altijd de top tien om en dan kan ik af en toe ook nog een race winnen", lacht hij. "Mij helpt het dus altijd wel, maar het is niet waar de Formule 1 voor gemaakt is en hoe het werkt." "Daar zie je echt dat de beste auto, de beste coureur, de beste combinatie hoort te winnen. Dat heb je dan niet. Dan zou een Yuki Tsunoda in een keer kunnen winnen omdat je niet kan inhalen ofzo", aldus de WTCR-coureur, die bijval krijgt van Dimmers. "Nee, in de Formule 1 moet je het puur houden. Sprintraces, daar moeten ze of mee door gaan, of mee stoppen. Niet halve bak. Het is bijna niet uit te leggen", luidt zijn conclusie. Coronel vindt in ieder geval dat men vast moet houden aan de sprintraces. Die zullen uiteindelijk gaan wennen en dan zal niemand meer klagen, denkt hij. "Het verandert de sport een klein beetje, dus mensen moeten er aan wennen. Heel erg is dat niet, dus je moet juist nu constant blijven en die sprintraces erin houden. Dan went iedereen er aan en weet iedereen het over een jaar of drie à vier wel." De gehele podcast luisteren? Dat kan hieronder, of met beeld via YouTube !

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'