Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Personal trainer Verstappen: "Hij vindt dat verschrikkelijk, maar is er wel goed in"

Formule 1-coureurs behoren tot de fitste atleten ter wereld. Max Verstappen vormt daarop geen uitzondering, maar vanzelf gaat het niet voor de Red Bull-coureur. Daar komt een flinke dosis discipline bij kijken.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Max Verstappen

Max Verstappen heeft in de persoon van Bradley Scanes een personal trainer aan zijn zijde. De twee werken nauw samen aan de diverse fitnessroutines, maar de Red Bull-coureur is niet overal een even groot fan van. Sterker nog, als Scanes gevraagd wordt wat zijn favoriete oefeningen zijn en op welke moment Verstappen hem vraagt bepaalde oefeningen over te slaan, antwoordt hij met een knipoog.

"Favoriete oefeningen heeft hij niet en als het kon zou hij me over halen alle oefeningen over te slaan", aldus Scanes in de podcast Talking Bull. Niet dat hij een beeld probeert de schetsen van een luie Verstappen, integendeel: "Voor elke Formule 1-coureur zal gelden dat trainen gewoon niet hun 'ding' is. Ze willen altijd alleen maar in de auto zitten."

"Maar tegelijkertijd weten ze dat het noodzakelijk is (om op hoog niveau te presteren in de Formule 1, red.)", zo vervolgt hij. "En Max Verstappen is er heel goed in om maar gewoon de schouders eronder de zetten en het toch maar gewoon te doen. Maar nee, het is zeker niet zijn hobby. Als hij de keuze had zou hij liever gewichten heffen op zijn balkon dan dat hij zou gaan hardlopen."

Over het hoe en waarom van al dat trainen, is Scanes duidelijk. Het gaat er op het niveau van Verstappen misschien niet eens meer om dat er veel mee te winnen valt, maar het werkt wel de andere kant op:

"Je wordt niet sneller door ultra fit te zijn, maar je wordt wel langzamer als je minder fit wordt. Coureurs rijden anderhalf uur lang in een krappe omgeving waarin de temperaturen op kunnen lopen tot zo'n 40 tot 50 graden Celsius, terwijl de hartslag al die tijd op zo'n 70- tot 80% van hun maximum zit, met uitschieters tot wel 90% op het moment van een inhaalactie."

"Ondertussen werken de G-krachten op de nek, moeten ze ontzettend veel druk uitoefenen op de remmen en ook nog eens twintig knoppen het stuur bedienen en dat terwijl ze 400 kilometer per uur (een beetje overdreven, red.) rijden. Ze worden daar niet beter in als het gestel van een triatleet hebben, maar als je in een race van zeventig ronden moe begint te worden in de slotfase, dan ga je mentaal tekortschieten."

4 reacties

    x