Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Personal trainer Verstappen: "Hij vindt dat verschrikkelijk, maar is er wel goed in"

Formule 1-coureurs behoren tot de fitste atleten ter wereld. Max Verstappen vormt daarop geen uitzondering, maar vanzelf gaat het niet voor de Red Bull-coureur. Daar komt een flinke dosis discipline bij kijken.

Max Verstappen heeft in de persoon van Bradley Scanes een personal trainer aan zijn zijde. De twee werken nauw samen aan de diverse fitnessroutines, maar de Red Bull-coureur is niet overal een even groot fan van. Sterker nog, als Scanes gevraagd wordt wat zijn favoriete oefeningen zijn en op welke moment Verstappen hem vraagt bepaalde oefeningen over te slaan, antwoordt hij met een knipoog. "Favoriete oefeningen heeft hij niet en als het kon zou hij me over halen alle oefeningen over te slaan", aldus Scanes in de podcast Talking Bull . Niet dat hij een beeld probeert de schetsen van een luie Verstappen, integendeel: "Voor elke Formule 1-coureur zal gelden dat trainen gewoon niet hun 'ding' is. Ze willen altijd alleen maar in de auto zitten." "Maar tegelijkertijd weten ze dat het noodzakelijk is (om op hoog niveau te presteren in de Formule 1, red.)", zo vervolgt hij. "En Max Verstappen is er heel goed in om maar gewoon de schouders eronder de zetten en het toch maar gewoon te doen. Maar nee, het is zeker niet zijn hobby. Als hij de keuze had zou hij liever gewichten heffen op zijn balkon dan dat hij zou gaan hardlopen." Over het hoe en waarom van al dat trainen, is Scanes duidelijk. Het gaat er op het niveau van Verstappen misschien niet eens meer om dat er veel mee te winnen valt, maar het werkt wel de andere kant op: "Je wordt niet sneller door ultra fit te zijn, maar je wordt wel langzamer als je minder fit wordt. Coureurs rijden anderhalf uur lang in een krappe omgeving waarin de temperaturen op kunnen lopen tot zo'n 40 tot 50 graden Celsius, terwijl de hartslag al die tijd op zo'n 70- tot 80% van hun maximum zit, met uitschieters tot wel 90% op het moment van een inhaalactie." "Ondertussen werken de G-krachten op de nek, moeten ze ontzettend veel druk uitoefenen op de remmen en ook nog eens twintig knoppen het stuur bedienen en dat terwijl ze 400 kilometer per uur (een beetje overdreven, red.) rijden. Ze worden daar niet beter in als het gestel van een triatleet hebben, maar als je in een race van zeventig ronden moe begint te worden in de slotfase, dan ga je mentaal tekortschieten."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi