Pirelli heeft ervoor gekozen om de temperaturen van de bandenwarmers toch niet naar beneden bij te stellen. Dit na zorgen van de Formule 1-coureurs over de veiligheid. Max Verstappen bijvoorbeeld gaf bij een bandentest aan dat hij in de pitstraat al bijna crashte. Na testsessies tijdens het Formule 1 Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten uitten meerdere Formule 1-coureurs hun zorgen over het plan om de temperatuur van de bandenwarmers per 2023 terug te dringen, om uiteindelijk per 2024 helemaal afscheid te namen van de bandenwarmers. Pirelli zette erop in om langzaam maar zeker afscheid te nemen van de bandenwarmers om kosten te besparen. Dit zou betekenen dat de temperatuur per 2023 zou worden teruggebracht van 70 naar 50 graden Celsius. In een exclusief interview met RacingNews365 bevestigt Pirelli-chef Mario Isola echter dat meerdere coureurs hun zorgen hebben geuit over dat plan. "We hebben de prototype banden getest in Austin in combinatie met bandenwarmers die waren afgesteld op 50 graden Celsius", aldus Isola. "De belangrijkste klachten hadden te maken met de tijd die ervoor nodig was om de banden op temperatuur te krijgen. Ze merkten een significante verandering op en worstelde gedurende de eerste paar ronden met aanzienlijk minder grip dan wanneer de banden werden voorverwarmd tot 70 graden." "Sommige coureurs verzochten ons nog steeds om de temperatuur weer op te hogen naar 100 graden zoals het in het verleden was, dus dat is iets waar ze erg aan vasthouden."
Pirelli deed nieuw voorstel voor 2023
Op dit moment worden de banden vanaf drie uur voor aanvang van een sessie opgewarmd tot 70 graden. Pirelli zet er op in om in dat proces minder energie te verbruiken om te voldoen aan zelf gestelde duurzaamheidsdoelen. Na de genoemde tests kon echter worden geconcludeerd dat het energieverbruik ook beperkt kon worden door de opwarmtijd te verkorten in plaats van door de temperatuur te verlagen. Isola bevestigt dan ook dat men vasthoudt aan de temperatuur van 70 graden, maar dat de duur van het opwarmen wordt verkort van drie naar twee uur: "We kwamen in Mexico met dit voorstel en tijdens de tweede vrije training brachten we dit voor het eerst in de praktijk, met positieve feedback van de coureurs tot gevolg. We nemen dus geen afscheid van ons doel om ons energieverbruik terug te dringen, we hanteren er enkel een andere methode voor." Het afschaffen van bandenwarmers per 2024 is reglementair vastgelegd en het aanpassen van die reglementen vereist een supermeerderheid, waarna die wijziging ook nog moet worden goedgekeurd door de World Motor Sport Council. Vooralsnog blijft die regel dan ook staan.
Een volledige ban voor regenbandenwarmers?
Pirelli zet er tevens op in om afscheid te nemen van bandenwarmers voor regenbanden en dan zowel voor de intermediates als de full wets. In de wintermaanden test Pirelli nieuwe regenbanden en als die tests goed verlopen, dan wil men in 2023 al afscheid nemen van bandenwarmers voor dit type banden. "We zetten er op in om in december van dit jaar en in februari van het volgende jaar met de regenbanden te testen", zo bevestigt Isola. "We zetten er op in een intermediate te bouwen met een verbeterde opwarmfase en nieuwe full wets met een betere opwarmfase én betere overall performance. Als die tests succesvol zijn, zullen we overwegen de intermediates in 2023 al in te zetten zonder het gebruik van bandenwarmers en mogelijk doen we dan hetzelfde met de regenbanden. Dat is de eerste stap in het volledig afscheid nemen van de bandenwarmers."
Meest gelezen