Na de ophef in Azerbeidzjan, waar twee coureurs plotseling een klapband kregen, greep de FIA samen met Pirelli in en voerde het nieuwe regels in omtrent de bandenspanning. Mogelijk gaat de bandenleverancier nog een stapje verder en komt het met nieuwe achterbanden. Dat is de bedoeling, al zullen deze eerst worden getest, volgende week in Oostenrijk. Als de teams ze dan goedkeuren, dan wordt er vanaf de Britse Grand Prix mee gereden. "We gaan er vanuit dat het doorgaat, maar we hebben deze constructie nog nooit getest op het circuit. Het was een idee dat we vorig jaar hadden toen we de huidige banden maakte. We hadden wat andere ideeën om de banden nog robuuster te maken, en toen hebben we wat prototypes gemaakt, die we indoor hebben getest." "De huidige banden zijn beter dan die van vorig jaar, maar deze zijn nog een stap robuuster. Door de nieuwe technical directive is de situatie veel beter, maar we hebben nog steeds geen standaard sensor waarmee we kunnen weten hoe de teams de banden gebruiken. Tot 2022 is dat niet mogelijk. We hadden deze oplossing al liggen en we vonden het stom om deze niet te gebruiken. Daarom willen we het testen in Oostenrijk en later in gebruik nemen in Groot-Brittannië." Hij verzekert dat de banden nauwelijks veranderen. Alleen de constructie is iets robuuster, maar verder moet alles hetzelfde blijven. "We verwachten geen andere driveability. Het is een andere constructie qua geomertrie en design van de band, maar het profiel verandert niet. Dat zou namelijk invloed hebben op de werking van de vloer en de downforce aan de achterkant van de wagen. Daar verandert dus niets aan, maar de banden zullen wel robuuster zijn." Dat is maar goed ook, want toen Pirelli in 2013 halverwege het seizoen met nieuwe banden kwam, was het Red Bull dat daarna bijna alle races daarna won en met gemak kampioen werd. Kan Isola beloven dat een soortgelijk scenario niet opnieuw zich voor kan doen door de nieuwe banden? "Volgens mij begrijpt iedereen van alle teams begrijpt dat een robuustere band goed is voor de sport. De teams zijn ook dynamisch en ontwikkelen 23 races lang, terwijl wij geen kans hebben om de constructie te veranderen. Nu hebben we deze oplossing en de teams hebben op een verantwoordelijke manier geaccepteerd. Eerst de constructie testen is belangrijk om hen een idee te geven hoe de banden zijn." "Op papier zijn de veranderingen niet groot als het aankomt op het gedrag wat we verwachten van de auto's. We denken dus niet dat het invloed zal hebben op de rangorde van de teams. Zij moeten de banden eerst testen en natuurlijk zullen ze de nieuwe banden zo snel mogelijk proberen te begrijpen, er is altijd een leercurve. Het is geen compleet andere band, dus ik denk niet dat het lang zal duren voordat de teams de banden begrijpen. We zullen snel data verspreiden waarmee ze de banden sneller kunnen begrijpen", aldus Isola.
Meest gelezen