Red Bull wil vanaf 2022, als Honda de sport heeft verlaten, graag verder met de Japanse motoren, die in dat geval in eigen beheer zullen worden onderhouden. De motor verder ontwikkelen behoort volgens Helmut Marko en co. echter niet tot de mogelijkheden, dus moet er een bevriezing komen van de ontwikkeling ervan. Die zou dan in 2022 in gaan, maar daar moeten alle andere Formule 1-partijen nog wel mee instemmen. Red Bull was samen met Honda al rond. Alleen de andere partijen moesten een engine freeze nog goedkeuren. Iedereen stond welwillend tegenover een stemming over een engine freeze, zo vertelde een hooggeplaatste Red Bull-bron vorige week aan RacingNews365 . Op maandag zou de stemming plaatsvinden, maar dinsdagavond bleek dat die stemming er niet was geweest. De goodwill die er bij de concurrenten van Red Bull was om te stemmen over de engine freeze, was op maandag plots verdwenen, waardoor de stemming op de lange baan werd geschoven. Waarom is er nog steeds geen knoop doorgehakt?
Mercedes wacht Honda af
Mercedes heeft, of had in ieder geval het afgelopen seizoen, de beste motor van het Formule 1-veld. Weliswaar zou een engine freeze het team helpen om dat voordeel op papier sowieso te behouden, er is nog één aspect waar men op dit moment geen zekerheid over heeft. Is de Mercedes-krachtbron namelijk ook volgend jaar nog de beste motor op de grid? Christian Horner en Helmut Marko roepen nu al maanden dat ze geweldige signalen ontvangen vanuit Japan, en ook de hoge Honda-heren zelf hebben meerdere keren benadrukt dat ze all-in gaan met ontwikkeling van hun motor voor 2021. Wat als al dat hoge geblaas van de Honda-toren ook allemaal uit blijkt te komen en Red Bull daardoor op motorisch gebied een enorme stap maakt en Mercedes bijhaalt of misschien zelfs voorbijstreeft? Dan zou het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zichzelf aanzienlijk in de voet schieten als het al voordat het komende seizoen begint akkoord gaat met die bevriezing van de motorontwikkeling. Zeker aangezien Mercedes geen fan is van een soort Balance of Performance-mechanisme. Red Bull wilde namelijk graag samen met de engine freeze een soort vangnet zien, waardoor de prestaties van de motoren nog naar elkaar toe kunnen worden getrokken in het geval er na de invoering van de engine freeze nog grote verschillen zijn. Als Red Bull dus plots met een megamotor aan het 2021-seizoen begint en er vanaf 2022 een bevriezing der ontwikkeling is zonder Balance of Performance, dan kan het team van Max Verstappen daar nog tot aan de nieuwe motorformule van 2025 of 2026 van profiteren. Daar waakt Mercedes natuurlijk voor. Analyse gaat verder onder de afbeelding .
Het is Red Bulls probleem
Red Bull wil weliswaar koste wat het kost de engine freeze er doorheen drukken, een jaar geleden hield het team dat idee nog tegen. Nu Honda de sport gaat verlaten is de nood opeens aan de man en zien Marko en Horner geen andere optie. Gelukkig kunnen zij ook de coronacrisis aanvoeren als reden: kostenbesparingen zijn immers nodig. Het feit dat Red Bull in korte tijd 180 graden is gedraaid ligt bij Mercedes, maar ook bij Renault (dat vorig jaar juist met het engine freeze-idee kwam), niet lekker. Dat Honda besluit de sport te verlaten is bovendien niet het probleem van Mercedes en Renault. Ja, voor de sport is het niet fraai dat er een motorleverancier verdwijnt, maar Mercedes en Renault worden er in principe niet door geraakt. Waarom moeten zij dan opeens hals over kop instemmen met een engine freeze en een soort Balance of Performance, terwijl zij de beste motoren van de grid hebben? En dan komt daar ook nog eens het feit bovenop dat Red Bull in principe gewoon een alternatief voor handen heeft, dat zelfs in het regelboek staat beschreven. Als een team in mei nog steeds geen motorleverancier heeft voor het daaropvolgende seizoen, dan is de motorleverancier met de minste klanten volgens de Formule 1-regels verplicht om motoren te leveren aan dat team. Renault levert vanaf dit seizoen aan geen enkel ander team dan zichzelf motoren, dus Red Bull zou gewoon terug naar hen kunnen. Maar ja, Red Bull wil dat absoluut niet, al hebben Mercedes en Renault daar geen boodschap aan. Er is gewoon een alternatieve route die Red Bull kan bewandelen, dus waarom zouden zij akkoord gaan met een engine freeze als Marko en co. gewoon naar Renault-motoren kan overstappen? Analyse gaat verder onder de afbeelding
Conclusie
Red Bull bevindt zich in een benarde positie. Het heeft nog enigszins geluk dat Ferrari, dat natuurlijk stiekem ook een hele dikke vinger in de Formule 1-pap heeft, vorig jaar een waardeloze motor heeft geproduceerd. Als dat komend jaar niet veel beter is, dan zal Ferrari ook kraag een Balance of Performance-mechanisme zien. Als dat er echter niet kan komen, dan zal Ferrari misschien ook geen engine freeze willen, omdat hun middelmatige motor dan bevroren wordt, ze daar jaren mee rond moeten rijden en kansloos voor titels zijn. Red Bull moet dus op zoek naar een manier om meerdere partijen tevreden te krijgen, zonder dat het tegelijkertijd zelf te veel averij oploopt. Toto Wolff speelt in het in ieder geval heel slim. Of het toeval was dat de goodwill verdween op het moment dat hij terugkeerde uit zijn quarantaine na zijn coronabesmetting, dat weet de buitenwacht niet, maar zolang het kan houdt hij de boot af en zorgt hij dat de paniek bij Red Bull intern alleen maar groter wordt. Het zijn en blijven op dit moment natuurlijk elkaars grote concurrenten. Er wachten ons een paar spannende weken en misschien zelf maanden, maar laten we voor de Formule 1 hopen dat er een oplossing kan worden gevonden waarin alle partijen zich tot op zekere hoogte kunnen vinden en een oplossing die er tegelijkertijd voor zorgt dat het DNA van de koningsklasse van de autosport niet compleet verloren gaat.
Meest gelezen