Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr

F1-stand

  • 1 HAM 25
  • 2 VER 18
  • 3 BOT 16
VT1 vr 16 apr
VT2 vr 16 apr
VT3 za 17 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull kopieert Mercedes en ziet eigen filosofie eindelijk weer succesvol zijn

De Formule 1-wagens zijn dit jaar slechts minimaal gewijzigd ten opzichte van 2020, maar toch hebben de nieuwe regels stiekem een grote impact. De verplichte veranderingen die de team door hebben moeten voeren, hebben namelijk een grotere impact op de ene dan de andere ontwerpfilosofie. Red Bull lijkt daar vooralsnog de vruchten van te plukken. Iets waar het team van Max Verstappen ook de vruchten van plukt, is de nieuwe Red Bull-achterwielophanging, die is afgekeken bij Mercedes.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull en Mercedes kiezen al sinds jaar en dag voor twee verschillende ontwerpfilosofieën als het aankomt op de rake van hun wagen. Wat is dat precies? De rake heeft te maken met de rijhoogte van een wagen. Hoe hoger de rake, hoe hoger de achterkant van een bolide staat ten opzichte van de voorkant.

Hieronder kan je het verschil zien tussen bijvoorbeeld AlphaTauri en Aston Martin, wagens die beide beïnvloed zijn door de ontwerpen van Red Bull en Mercedes. Net als Red Bull kiest zusterteam AlphaTauri voor een concept met een hoge rake, terwijl Mercedes-klantenteam Aston Martin opteert voor een lage rake.

Artikel gaat verder onder de Tweet.

Red Bull-filosofie betwist

Vorig jaar stond de filosofie van Red Bull nog ter discussie, nadat er aan het begin van het seizoen balansproblemen optraden bij het team van Max Verstappen. Het concept werd in de succesjaren van Sebastian Vettel bij Red Bull geïntroduceerd door sterontwerper Adrian Newey.

Het had er de schijn van dat er nauwelijks voordeel meer was te halen uit het hoge rake-concept en dat teams uit Mercedes meer performance konden vinden uit hun lage rake-concept. Aangezien dit het laatste jaar is onder de huidige regels - volgend jaar gaat het regelboek immers hevig op de schop - had het geen zin meer om het concept om te gooien.

Red Bull had daar bovendien geen trek in. Helmut Marko, Christian Horner en al helemaal Adrian Newey geloofden nog steeds heilig in het concept, dus ook in 2021 rijdt het team met deze filosofie rond op de Formule 1-circuits. Dat lijkt helemaal geen slechte keuze te zijn geweest.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes geraakt

Een groot vraagteken in aanloop naar het huidige seizoen waren namelijk de aanpassingen die de teams verplicht moesten doen. De nieuwe regels voor 2021 verplichtten de teams om een hap uit de vloer te nemen en aanpassingen door te voeren aan de diffuser aan de achterkant van de wagen, zodat de wagens minder downforce zouden genereren.

Onduidelijk was welke rake-filosofie daar het meeste last van zou hebben. De verwachting was die van Red Bull, omdat het hoge-rake concept juist de meeste downforce genereert rond de gebieden die nu zijn aangetast. De lage rake van Mercedes 'verzamelt' de downforce daarentegen verspreid over de wagen en de nadruk ligt daarbij niet op de achterkant van de wagen.

Om die lage rake echter te compenseren, heeft Mercedes een van de langste wielbases (de afstand tussen de voor- en achterwielen) van de Formule 1-grid. Op die manier is ook de vloer groter en kan er dus alsnog meer downforce worden gehaald uit dat oppervlak. Tegelijkertijd betekent dat dat Mercedes dit jaar ook een groter vlak weg heeft moeten snijden uit hun vloer.

En dat laatste lijkt Mercedes parten te spelen. Alleen het team heeft de data, maar de achterkant van de W12 lijkt - als we de beelden van de testdagen mogen geloven - instabieler in de langzamere bochten. De hap uit de vloer van Mercedes lijkt dus genoeg te zijn geweest om de wagen - die vorig jaar op rails lag - in ieder geval tijdens de testdagen te laten ontsporen.

Artikel gaat verder onder de Tweet.

Red Bull kopieert Mercedes

De ogenschijnlijk zeer stabiele RB16B - iets dat je van haar voorganger niet kon zeggen - is tot slot ook voorzien van een Mercedes-'trucje'. Red Bull heeft goed afgekeken bij de grote concurrent en inspiratie opgedaan. De nieuwe Red Bull-achterwielophanging, waar ze een token voor hebben gebruikt, lijkt namelijk verdacht veel op die van Mercedes, zoals in de foto's hieronder is te zien.

De aanpassingen aan de achterwielophanging zorgt ervoor dat er meer airflow naar de diffuser van de RB16B wordt geleid, dat uiteindelijk zorgt voor meer downforce aan de achterkant. Iets waar Red Bull vorig jaar nog niet van kon profiteren, maar nu - op het moment dat het vinden van meer downforce belangrijker is dan ooit - wel.

Het seizoen gaat over anderhalve week van start in Bahrein. Laten we zien of Mercedes de komende weken of maanden een antwoord weet te vinden op haar instabiliteit, en of Red Bull haar spectaculaire testvorm een vervolg kan geven.

Max Verstappen en Red Bull oogden ijzersterk, terwijl Mercedes het verrassend lastig had tijdens de testdagen. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen?

7 reacties

    x
    Brundle: "Mercedes probeert iedereen af te leiden van de echte problemen"