Red Bull en Mercedes kiezen al sinds jaar en dag voor twee verschillende ontwerpfilosofieën als het aankomt op de rake van hun wagen. Wat is dat precies? De rake heeft te maken met de rijhoogte van een wagen. Hoe hoger de rake, hoe hoger de achterkant van een bolide staat ten opzichte van de voorkant. Hieronder kan je het verschil zien tussen bijvoorbeeld AlphaTauri en Aston Martin, wagens die beide beïnvloed zijn door de ontwerpen van Red Bull en Mercedes. Net als Red Bull kiest zusterteam AlphaTauri voor een concept met een hoge rake, terwijl Mercedes-klantenteam Aston Martin opteert voor een lage rake. Artikel gaat verder onder de Tweet .
1371031440125796352
Aston Martin vs AlphaTauri rake #F1testing pic.twitter.com/IE31fk5nKm — DANIELE (@DANIELEALOFAN) March 14, 2021
Red Bull-filosofie betwist
Vorig jaar stond de filosofie van Red Bull nog ter discussie, nadat er aan het begin van het seizoen balansproblemen optraden bij het team van Max Verstappen. Het concept werd in de succesjaren van Sebastian Vettel bij Red Bull geïntroduceerd door sterontwerper Adrian Newey. Het had er de schijn van dat er nauwelijks voordeel meer was te halen uit het hoge rake-concept en dat teams uit Mercedes meer performance konden vinden uit hun lage rake-concept. Aangezien dit het laatste jaar is onder de huidige regels - volgend jaar gaat het regelboek immers hevig op de schop - had het geen zin meer om het concept om te gooien. Red Bull had daar bovendien geen trek in. Helmut Marko, Christian Horner en al helemaal Adrian Newey geloofden nog steeds heilig in het concept, dus ook in 2021 rijdt het team met deze filosofie rond op de Formule 1-circuits. Dat lijkt helemaal geen slechte keuze te zijn geweest. Artikel gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes geraakt
Een groot vraagteken in aanloop naar het huidige seizoen waren namelijk de aanpassingen die de teams verplicht moesten doen. De nieuwe regels voor 2021 verplichtten de teams om een hap uit de vloer te nemen en aanpassingen door te voeren aan de diffuser aan de achterkant van de wagen, zodat de wagens minder downforce zouden genereren. Onduidelijk was welke rake-filosofie daar het meeste last van zou hebben. De verwachting was die van Red Bull, omdat het hoge-rake concept juist de meeste downforce genereert rond de gebieden die nu zijn aangetast. De lage rake van Mercedes 'verzamelt' de downforce daarentegen verspreid over de wagen en de nadruk ligt daarbij niet op de achterkant van de wagen. Om die lage rake echter te compenseren, heeft Mercedes een van de langste wielbases (de afstand tussen de voor- en achterwielen) van de Formule 1-grid. Op die manier is ook de vloer groter en kan er dus alsnog meer downforce worden gehaald uit dat oppervlak. Tegelijkertijd betekent dat dat Mercedes dit jaar ook een groter vlak weg heeft moeten snijden uit hun vloer. En dat laatste lijkt Mercedes parten te spelen. Alleen het team heeft de data, maar de achterkant van de W12 lijkt - als we de beelden van de testdagen mogen geloven - instabieler in de langzamere bochten. De hap uit de vloer van Mercedes lijkt dus genoeg te zijn geweest om de wagen - die vorig jaar op rails lag - in ieder geval tijdens de testdagen te laten ontsporen. Artikel gaat verder onder de Tweet.
1371127621023641601
Lewis Hamilton spin pic.twitter.com/o9kLio9MGE — F1 Videos (@Fonevideos) March 14, 2021
Red Bull kopieert Mercedes
De ogenschijnlijk zeer stabiele RB16B - iets dat je van haar voorganger niet kon zeggen - is tot slot ook voorzien van een Mercedes-'trucje'. Red Bull heeft goed afgekeken bij de grote concurrent en inspiratie opgedaan. De nieuwe Red Bull-achterwielophanging, waar ze een token voor hebben gebruikt, lijkt namelijk verdacht veel op die van Mercedes, zoals in de foto's hieronder is te zien. De aanpassingen aan de achterwielophanging zorgt ervoor dat er meer airflow naar de diffuser van de RB16B wordt geleid, dat uiteindelijk zorgt voor meer downforce aan de achterkant. Iets waar Red Bull vorig jaar nog niet van kon profiteren, maar nu - op het moment dat het vinden van meer downforce belangrijker is dan ooit - wel. Het seizoen gaat over anderhalve week van start in Bahrein. Laten we zien of Mercedes de komende weken of maanden een antwoord weet te vinden op haar instabiliteit, en of Red Bull haar spectaculaire testvorm een vervolg kan geven.
Meest gelezen