Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Red Bull profiteert in 2021 van nieuwe aerodynamische regels"

Weliswaar zullen de huidige auto's volgend jaar grotendeels opnieuw op de Formule 1-grid verschijnen, toch veranderen er een handvol technische regels. Een enkele werkt mogelijk in het voordeel van Red Bull ten opzichte van Mercedes, zo denkt Andy Green, de technisch directeur van Racing Point.

Vanwege het coronavirus en de daarbij komende financiële perikelen besloten de Formule 1-teams om de grote regelveranderingen, die voor 2021 gepland stonden, uit te stellen. De auto's voor het komende jaar zouden daardoor in eerste instantie een kopie worden van de auto's van dit jaar, maar de afgelopen periode zijn er wat extra regels bijgekomen. Vanwege de toenemende downforce niveaus kunnen de Pirelli-banden de snelheid van de Formule 1-wagens namelijk niet meer aan. Omdat het voor de bandenleverancier niet logisch is om nieuwe banden te ontwikkelen voor 2021, die vervolgens na een jaar al de prullenbak in kunnen, is er voor een alternatief gekozen. In plaats van de banden aan te passen, zullen de auto's worden aangepast, of beter gezegd: gekortwiekt. Er wordt volgend seizoen een hap genomen uit de downforce van de Formule 1-wagens, door voornamelijk aan de vloer veranderingen door te voeren. In gesprek met Auto Motor und Sport voorspelt technisch directeur van Racing Point, Andy Green, dat het ruim een seconde zal schelen in de rondetijden. "We verliezen vooral aan de achterkant van de wagen veel downforce." "Het wordt niet makkelijk om die downforce weer terug te winnen gedurende het komende seizoen, omdat er een groot stuk zal verdwijnen uit de vloer, waar je het dus ook niet terug zou kunnen vinden. Maar het is zeker niet onmogelijk", zo voorspelt de Brit, die denkt dat sommige teams harder geraakt zullen worden door de nieuwe regels dan andere teams. Zelf koos Racing Point dit jaar voor een concept met een lage rake, in navolging van Mercedes. Als de rake van een auto hoog is, dan staat de achterkant van de bolide hoger dan de voorkant. Door de nieuwe regels kan Racing Point daardoor hard geraakt worden, denkt Green. "De nieuwe regels kunnen ons harder straffen dan de auto's die een hoge rake hebben. Sommige van de onderdelen die door de nieuwe regels verdwijnen, hebben namelijk minder aerodynamische invloed bij auto's met een hoge rake dan bij auto's met een lage rake", aldus Green. Red Bull pionierde het lage rake concept, waarmee het hoge ogen gooide. Ook volgend jaar zal het daar dus de vruchten van plukken, denkt de Brit. Maar, na 2021 zal Red Bull-ontwerper Adrian Newey van zijn alom geroemde concept af moeten stappen, want met de nieuwe regels in het vooruitzicht, zal een concept met een hoge rake een groot nadeel opleveren, zo redeneert Green. "Met de 2022-regels kan je een hoge rake wel vergeten. Het ground effect zorgt ervoor dat de wagens vanaf 2022 alleen goed kunnen zijn als ze zo laag mogelijk bij de grond staan." In hoeverre staat Red Bull onder druk om Albon vanwege de Thaise steun te behouden als teamgenoot van Verstappen? Dit en nog veel meer in de nieuwste F1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"