Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
00 d 00:00:00
1 VER LAP 53
2 NOR +1.423
3 PIA +2.129
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Red Bull reageert op mogelijk uitstel gloednieuwe F1-regels

De nieuwe F1-regels voor 2026 staan mogelijk op losse schroeven. Daar is Red Bull-teambaas Christian Horner niet per se een voorstander van, zo legt hij zelf uit.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In principe gaat er in 2026 een nieuw F1-reglement in, waarin de motoren voor de helft op elektrische energie moeten draaien en gebruik gaan maken van duurzame brandstof. Maar intussen kijkt de FIA ook serieus naar de mogelijkheid om de V10-motoren terug te brengen naar de Formule 1, al is dat wel een idee voor op de lange termijn.

Wat de gevolgen daarvan zouden zijn, is op dit moment nog onduidelijk. Verschillende scenario's doen de ronde, maar FOM en de FIA hebben nog geen uitspraak gedaan over de mogelijke implementatie van dit plan. Een van de scenario's die genoemd wordt, is dat de V10 vanaf 2028 ingezet wordt, wat dus zou betekenen dat het nieuwe motorreglement van 2026 slechts twee seizoenen wordt gebruikt. Een ander scenario wat genoemd wordt, is dat de regels van 2026 helemaal overgeslagen worden en de huidige regels doorgetrokken worden tot het moment dat de V10 beschikbaar is.

Voor nieuwe motorleveranciers, zoals Audi en Honda, zou dat een groot probleem kunnen zijn, aangezien zij geen alternatief klaar hebben staan. Ook voor Red Bull vormt het een lastige situatie. Red Bull ontwikkelt momenteel voor het eerst een eigen motor in samenwerking met Ford. Red Bull-teambaas Christian Horner antwoordt dan ook twijfelend wanneer hem naar zijn kijk op de hele situatie rond de reglementen in 2026 wordt gevraagd.

"Het zou me erg verbazen, want het is behoorlijk laat", zegt Horner tegenover onder andere RacingNews365. "Er is een proces voor dit soort dingen en er zijn regels ingesteld. En wat betreft de motoren is er een enorme investering gedaan. Maar er wordt wel heel veel gepraat over de motoren van de toekomst en ik vind wel dat er heel snel een concreet plan moet komen. En hoe ziet de planning eruit, niet alleen voor volgend jaar, maar voor de komende tien jaar? Het voelt alsof Assepoester al vertrokken is en het al na middernacht is."

In andere woorden: wat betreft Horner is het al te laat om nog iets te veranderen. Het is niet helemaal helder hoe de verschillende teams in deze kwestie staan, maar het is duidelijk dat het afschaffen van de regels voor 2026 in het voordeel van verschillende motorleveranciers kan zijn. Mercedes lijkt volgens de inschattingen de beste motoren te maken voor dat jaar, wat natuurlijk ook goed is voor klantenteams Alpine, McLaren en Williams. Dat zou dus bijvoorbeeld kunnen betekenen dat Ferrari of Red Bull voordeel heeft van het schrappen van de regels.

Maar die redenatie speelt volgens Horner geen rol in de overleggen. "Alle teams zijn nu gericht op 2026, dus we willen allemaal weten hoe het ervoor staat. Wij hebben nu ook een motor-afdeling. Er gaan geruchten dat wij aan zouden sturen op een vertraging, maar dat is absoluut niet het geval. Wij zijn ons klaar aan het maken voor 2026, dus dat blijft ook gewoon ons plan."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Ernesto Vos

    Onzin bericht. Alle motoren fabrikanten hebben de 26 motor al klaar, ook de nieuwe fabrikanten. Gaat ook niet uitgesteld worden.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Martin Mortel

      *dat de regels van 2026 helemaal overgeslagen worden * Ik wilde dit hier ook al schrijven. Totale onzin. Neem alleen al RBPT die een godsvermogen al geïnvesteerd hebben in die nieuwe motor en dat dan door hte putje spoelen?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      f1watcher

      Maar probleem is dat de eerste resultaten zo zijn dat ze bijvoorbeeld in China niet het hele lange rechte stuk voluit kunnen rijden omdat de elektrische energie niet toereikend is. De motor verliest dus op een gegeven moment dus gewoon power en gaat dus steeds langzamer. Dat zou dan op te lossen zijn door niet helemaal vol gas te gaan waardoor je iets minder topsnelheid hebt maar effectief toch sneller bent. Dat is niet F1-waardig natuurlijk! En dat probleem speelt in meer of mindere mate bij alle fabrikanten, niet alleen Red Bull of Ferrari.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Ernesto Vos

        Ja dat is een probleem, door Max al in een vroeg stadium aangekaart. FOM heeft voor deze regels gekozen dus daar zitten we voorlopig aan vast, hoe idioot ook. De investeringen zijn te groot om dit vroegtijdig af te blazen

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Stapvermaxen

    Ik vind het prachtig dat onze vriend Mohammed Ben maanden onder vuur ligt. Hij oppert de comeback van de V10 en sinds dat moment nergens meer een nieuwsbericht over die hele saga gelezen. Slim gedaan.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Matthijs Roskam

      Ja, echt een perfecte bliksemafleider, super slim van die man. Maar dit is maar tijdelijk, deze man zal onder vuur blijven liggen. Zijn gedachtes passen gewoon niet bij een wereldwijde sportorganisatie. (om het even vriendelijk te verwoorden)

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Yvonne Fischer

        Ben Sul.vergeet dat zijn eigen hypocriete "geloofs"overtuigingen in sport niet thuishoren.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    OngeveerPrecies

    We ouwehoeren over een budgetcap en dan gaan we dit soort kapitaalvernietiging goedkeuren? Godweethoeveel uren, materiaal, research en development, windtunneltesten en CFD-simulaties zijn in de 2026 regels gaan zitten. Beetje sneu als dat zo de prullenbak ik kan.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

    WickedGirl

    De plannen voor de terugkeer naar de V10 zijn heel serieus. De kans is zelfs aanwezig dat de 2026 regels alsnog van tafel gaan. De FIA en de FOM zijn eensgezind en willen de kosten reduceren en vinden dat ze nu met het 2026 reglement met zeer complexe hybride motoren de verkeerde weg zijn ingeslagen. Wat natuurlijk rijkelijk laat is....omdat de 2026 motoren al draaien op de proefbanken....🤔 Als de 2026 regels daadwerkelijk van tafel gaan....blijft als eerste optie de F1 tot 2029 als overgang met de huidige V6 hybride turbo rijden om in 2029 naar de V10 te gaan. Er is nu een werkgroep opgericht die het eea onderzoekt...ook met betrekking tot de haalbaarheid. 1 team staat in ieder geval niet te springen om naar de V10nte gaan en dat is Audi. En Redbull zou als er wordt besloten tot 2029 door te gaan met de huidige V6 hybride turbo een probleem hebben. En dat is dat ze dan voor 2026 geen powerunit hebben. Omdat Honda naar Aston Martin verkast. Dus daar zou dan ook een oplossing voor gevonden moeten worden. Het kan daarom ook zijn dat de FIA en FOM voor de tweede optie kiezen....en dat is in 2026 wel het nieuwe motor en chassis reglement te laten ingaan en alsnog in 2029 voor de V10 te kiezen. Wat natuurlijk nog steeds kapitaal vernietiging is met betrekking tot de ontwikkelingskosten die de teams voor 2026 maken....

    Dit bericht is aangepast op:

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

    ArribaAndale

    Ik kan niet in de toekomst kijken en geef slechts een overpeinzing weer in hoe het misschien zou kunnen lopen! Er zijn inderdaad serieuze plannen van de FIA&FOM om de V10 te herintroduceren in de F1. Maar daar zijn ze absoluut veel te laat mee! Het was voor Audi en Honda juist de reden om, terug, te komen in de F1. Als hierdoor eventueel en misschien Ford, Cadillac, Honda, Audi en Mercedes er voor gaan liggen, een te snelle transitie naar V10, dan wordt het op een zeer lange baan geschoven! Daar willen ze ook keiharde afspraken over maken want anders is het een gigantisch kapitaal vernietiging en tijdsverspilling. Ik begrijp wel dat de F1 veel leuker wordt met een eenvoudige V10 en dat het dan veel meer op echte racen gaat lijken. Met de nieuwe reglementen hebben de FIA&FOM zichzelf waarschijnlijk flink in de vingers gesneden. Men gaat in 2026 denk ik vooral in het begin naar een race met technische hindernissen kijken. Wie kan er het beste met zijn batterij omgaan en heeft de beste strategie van omschakelen van elektrisch naar brandstof? Daarnaast omdat het zulke ingewikkelde ingenieuze systemen zijn. Kan het team met de beste technische eigenschappen waarschijnlijk heel lang en super overweldigend heel veel saaie jaren aan de kop blijven rijden. Zie Mercedes vanaf 2014! Zelfs Drive to Survive houdt er dan mee op! Dat is dan wel weer een voordeel!🥳

    Dit bericht is aangepast op:

x
Live Live reacties na sensationele zege Verstappen in Japan