Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull reageert op mogelijk uitstel gloednieuwe F1-regels

De nieuwe F1-regels voor 2026 staan mogelijk op losse schroeven. Daar is Red Bull-teambaas Christian Horner niet per se een voorstander van, zo legt hij zelf uit.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In principe gaat er in 2026 een nieuw F1-reglement in, waarin de motoren voor de helft op elektrische energie moeten draaien en gebruik gaan maken van duurzame brandstof. Maar intussen kijkt de FIA ook serieus naar de mogelijkheid om de V10-motoren terug te brengen naar de Formule 1, al is dat wel een idee voor op de lange termijn.

Wat de gevolgen daarvan zouden zijn, is op dit moment nog onduidelijk. Verschillende scenario's doen de ronde, maar FOM en de FIA hebben nog geen uitspraak gedaan over de mogelijke implementatie van dit plan. Een van de scenario's die genoemd wordt, is dat de V10 vanaf 2028 ingezet wordt, wat dus zou betekenen dat het nieuwe motorreglement van 2026 slechts twee seizoenen wordt gebruikt. Een ander scenario wat genoemd wordt, is dat de regels van 2026 helemaal overgeslagen worden en de huidige regels doorgetrokken worden tot het moment dat de V10 beschikbaar is.

Voor nieuwe motorleveranciers, zoals Audi en Honda, zou dat een groot probleem kunnen zijn, aangezien zij geen alternatief klaar hebben staan. Ook voor Red Bull vormt het een lastige situatie. Red Bull ontwikkelt momenteel voor het eerst een eigen motor in samenwerking met Ford. Red Bull-teambaas Christian Horner antwoordt dan ook twijfelend wanneer hem naar zijn kijk op de hele situatie rond de reglementen in 2026 wordt gevraagd.

"Het zou me erg verbazen, want het is behoorlijk laat", zegt Horner tegenover onder andere RacingNews365. "Er is een proces voor dit soort dingen en er zijn regels ingesteld. En wat betreft de motoren is er een enorme investering gedaan. Maar er wordt wel heel veel gepraat over de motoren van de toekomst en ik vind wel dat er heel snel een concreet plan moet komen. En hoe ziet de planning eruit, niet alleen voor volgend jaar, maar voor de komende tien jaar? Het voelt alsof Assepoester al vertrokken is en het al na middernacht is."

In andere woorden: wat betreft Horner is het al te laat om nog iets te veranderen. Het is niet helemaal helder hoe de verschillende teams in deze kwestie staan, maar het is duidelijk dat het afschaffen van de regels voor 2026 in het voordeel van verschillende motorleveranciers kan zijn. Mercedes lijkt volgens de inschattingen de beste motoren te maken voor dat jaar, wat natuurlijk ook goed is voor klantenteams Alpine, McLaren en Williams. Dat zou dus bijvoorbeeld kunnen betekenen dat Ferrari of Red Bull voordeel heeft van het schrappen van de regels.

Maar die redenatie speelt volgens Horner geen rol in de overleggen. "Alle teams zijn nu gericht op 2026, dus we willen allemaal weten hoe het ervoor staat. Wij hebben nu ook een motor-afdeling. Er gaan geruchten dat wij aan zouden sturen op een vertraging, maar dat is absoluut niet het geval. Wij zijn ons klaar aan het maken voor 2026, dus dat blijft ook gewoon ons plan."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
Verstappen Verstappen zet deur voor nieuwe samenwerking met Honda wagenwijd open