Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-Renault: Van hemel tot hel

Voorafgaand aan het seizoen 2007 maakt de dan nog jonge middenmoter Red Bull een rigoreus besluit. De Ferrari-motoren worden weggesmeten, de Oostenrijkse stal gaat met Renault in zee. Twaalf seizoenen lang ligt er Franse power in het achteronder van de Red Bulls, de combinatie gaat jarenlang hand in hand en tot hoge hoogten reikt.

Snel succes Al in het eerste jaar van de samenwerking wordt de eerste bokaal gescoord. Mark Webber houdt zijn hoofd koel als de Europese Grand Prix op de Nürburgring verandert in een heus waterballet en rijdt, als de baan opdroogt, naar een sterke derde plaats. Het vormt de opmaat voor grote successen. Die successen moeten echter nog wel een jaartje wachten. In 2008 is het pardoes zusterteam Toro Rosso dat uitblinkt, Sebastian Vettel is de absolute vaandeldrager. De jonge Duitser meldt zich geregeld in de strijd om de puntenplaatsen en sjeest tot ieders verbazing in Monza naar een overwinning. Geluk bij een ongeluk voor Red Bull: Vettel staat bij hen onder contract en kan na het seizoen 2008 worden overgeheveld naar het ‘grote’ team. Met Vettel en Webber achter het stuur van een door Adrian Newey getekende vuurpijl komt de tandem Red Bull-Renault tot wasdom. Vettel zorgt in Shanghai, de derde race van het jaar, voor de allereerste Red Bull-overwinning en Webber maakt daar gelijk een dubbelzege van. Tegen het geweld van Brawn GP is Red Bull in de eerste helft van het jaar niet opgewassen, maar mede dankzij de Renault-motor worden er in de tweede seizoenshelft liefst vijf Grands Prix gewonnen. In de loop van het seizoen 2010 neemt Red Bull de regie over in de Formule 1. McLaren en Ferrari blijken geduchte tegenstanders, maar zowel Vettel als Webber kunnen vaak zegevieren en strijden uiteindelijk tot het eind van het jaar om de wereldtitel. De Australiër lijkt Red Bulls grootste kanshebber, maar hij en zijn team engineers vergissen zich in de slotrace. Zodoende wordt Vettel wereldkampioen – de jongste ooit, hij is dan nog maar 23 jaar. Renault helpt de Oostenrijkse stal aan negen overwinningen en bovendien de rijders- én de constructeurstitel. Tekst gaat verder onder foto

Vreselijke V6 Het succes van 2010 wordt in de daaropvolgende drie seizoenen dunnetjes over gedaan. In 2011 en in 2013 is de Red Bull-Renault zelfs schrikbarend dominant te noemen. De Renault-motor is zeer betrouwbaar, levert voldoende vermogen (al is het zeker niet de sterkste van het veld) en de Fransen staan sinds ze hun eigen stal hebben verkocht aan Lotus dag en nacht klaar voor Red Bull. In 2013 wint de combinatie maar liefst dertien (!) van de negentien Grands Prix. Hoge hoogten worden echter opgevolgd door diepe dalen, na zonneschijn komt een hele hoop regen. Renault heeft zo ijverig doorgewerkt aan haar V8, dat de ontwikkeling van de nieuwe V6-turbohybride eronder is komen te lijden. De krachtbron die voor 2014 verplicht moet worden geïntroduceerd is een hoopje ellende. Er zit geen snelheid in en het ding is bovendien hopeloos onbetrouwbaar. Vettel laat al in het openingsweekend van 2014 weten ‘niet te verwachten’ zijn wereldtitel voor een vierde achtereenvolgende keer te kunnen verdedigen. Daniel Ricciardo redt het seizoen door zich naar drie Grand Prix-zeges te bluffen, maar meer dan eens staat er een Red Bull-Renault met panne langs de kant. Red Bull, dat in de periode 2009-2013 gewend is geraakt om te winnen, wordt ongeduldig. Met name Christian Horner en Helmut Marko laten zich steeds vaker laatdunkend uit over hun motorleverancier. Dat Renault steken laat vallen staat echter buiten kijf. In 2015 lijkt het al op een vechtscheiding aan te komen, als Ricciardo en diens nieuwe teammaat Daniil Kvyat geregeld klop krijgen van de Toro Rosso’s van Max Verstappen en Carlos Sainz. Horner en de zijnen snappen er he-le-maal niets meer van en hengelen openbaar naar de diensten van andere motorbouwers. Men krijgt echter nul op het rekest van Mercedes en Ferrari en McLaren beschikt op dat moment nog over een exclusiviteitscontract met Honda. Tekst gaat verder onder foto

TAG-turbo Met de staart tussen de benen moet Red Bull voor 2016 toch maar weer een beroep op Renault doen, dat haar naam niet meer aan de Oostenrijkse stal wil verbinden. Horlogier TAG Heuer biedt uitkomst door de motoren te ‘branden’, waardoor de naam ‘Red Bull TAG Heuer’ pardoes op de deelnemerslijst verschijnt. De ‘TAG Heuer-motoren’ leveren in 2016 twee zeges op, in 2017 wordt er driemaal gewonnen. Anno 2018 zit Red Bull vanwege het gebrek aan motorvermogen nog steeds niet op het gewenste niveau en kortgeleden hakt de stal van Verstappen en Ricciardo de knoop door. Renault wordt na twaalf seizoenen de deur gewezen, Honda mag per 2019 instappen. Of het een goede keuze is moet nog blijken, maar dat de samenwerking op haar laatste voeten liep is duidelijk. “We luisteren al sinds 2015 niet meer naar wat Christian Horner in de media te melden heeft”, deelde Abiteboul een behoorlijke steek onder water uit. Red Bull en Renault: statistieken van een veelbesproken samenwerking (Tot aan Grand Prix van Hongarije 2018) Aantal Grands Prix: 220 Grand Prix-zeges: 58 Eén-tweetjes: zeventien Polepositions: 59 Podiumplaatsen: 153 Snelste raceronden: zestig Rondjes aan de leiding: 3489 (vijftien procent van totaal aantal ronden)

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi