Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Carlos Sainz

Sainz doet dringende oproep aan FIA en staat lijnrecht tegenover Ferrari-teambaas Binotto

Als het aan Carlos Sainz ligt, dan grijpt de FIA zo snel mogelijk in. Als het aan zijn teambaas ligt, dan hoeft er niets te gebeuren. Waar gaat het over? Jawel, over het stuiteren van de Formule 1-bolides.

Sainz Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Dit jaar is het een terugkerend thema: porpoising, bottoming en ga maar zo door. Kort samengevat: door de nieuwe technische regels hebben de Formule 1-teams (sommigen veel meer dan anderen) last van stuiterende bolides op hoge snelheden.

Afgelopen weekend hoorden we veel coureurs klagen op het hobbelige circuit in Bakoe. Een van hen is Carlos Sainz, die in gesprek met onder meer RacingNews365 laat weten dat het tijd is om in te grijpen, want in Azerbeidzjan had hij veel pijn.

"Ik heb er veel last van gehad. Het was heel, heel, heel erg pijnlijk. Het was heel chaotisch in de auto. Anderen hebben het ook lastig en het is nu tot een punt gekomen waarop we in de drievers briefing naar elkaar keken en zeiden: 'Hier moeten we iets aan doen'. Het is oké om dit een jaar te hebben, maar om zo tien jaar te moeten racen... daar heb ik mijn twijfels bij."

Hij heeft, naar eigen zeggen net als alle andere coureurs, de FIA gevraagd om actie te ondernemen. Daarbij moeten ze maar niet te veel naar de teams luisteren. "Daarom hebben we aan de FIA gevraagd om er naar te kijken en niet te veel naar de teams te luisteren, maar naar ons coureurs. Het is nu op een punt aangekomen dat we het er allemaal lastig mee hebben."

Sainz: "Het is onnodig"

Volgens Sainz is onderzoek of iets dergelijks niet nodig, zo meent hij als hij daar naar wordt gevraagd. De oplossingen voor de problemen zijn er namelijk al. Daar hoef je volgens de Ferrari-man niet lang naar te zoeken.

"We hebben de medische FIA-commissie niet nodig, maar iets slimmers qua vering of een andere manier waarop de auto's afgesteld worden", zo doelt hij op de stijfheid van de wagens. "Ik ben er vrij zeker van dat als je er twee of drie engineers in de paddock naar vraagt, zij het antwoord op de vraag hebben wat er gedaan kan worden om deze problemen te limiteren. De FIA moet snel ingrijpen, want het stapelt zich zo op."

"Is het gevaarlijk? Ik weet niet of je het zo kan noemen, maar je kan je afvragen of het nodig is voor de Formule 1 om aan het einde van elke race twintig coureurs met rugproblemen te hebben. Mijn mening is dat het met de technologie die we vandaag de dag hebben niet nodig is om deze pijnlijke situatie door te zetten. Als er een relatief makkelijk oplossing is, dan is het de vraag of het het waard is. Ik denk van niet. Wij allemaal, ook de teams, moeten aan de gezondheid van de coureurs denken."

Binotto: "Het is een technische uitdaging"

Ferrari is momenteel samen met Red Bull veruit het snelste en beste team in de Formule 1. Logischerwijs ziet teambaas Binotto er dan ook weinig heil in om de regels te gaan veranderen. Hij vindt het een technologische kwestie die de teams zelf op moeten en kunnen lossen. Volgens de Italiaan zijn de wagens zelfs relatief comfortabel.

"Als we kijken naar de Formule 1, dan denk ik niet dat dit de minst comfortabele racewagens zijn om te besturen, al kijkend naar de Formule-wagens. Het is een uitdaging voor de coureurs, zonder twijfel, maar toch denk ik dat deze bolides relatief comfortabel zijn om te besturen."

"Het is een uitdaging, een technische uitdaging en als ik naar onszelf kijk, dan hebben we al progressie geboekt. Ik denk dat we in de toekomst nog meer stappen zullen maken, dus het is nog te vroeg om te oordelen. Ik ben er vrij zeker van dat we een oplossing zullen vinden voor de middellange termijn."

Binotto wil het geklaag van zijn eigen coureur niet bagatelliseren, maar volgens hem is en blijft het een technisch puntje dat de teams aan moeten kunnen pakken.

"Het is een uitdaging, voor iedereen, dus we moeten het accepteren. Het is absoluut iets dat iedereen nog beter moet leren te begrijpen, maar wij vinden het prima om dat te doen. Carlos is een van de coureurs die erg vocaal is, maar wij hebben het gedrag van de auto al tijdens dit weekend verbeterd."

"Er is qua set-up dus altijd een manier om het te verminderen. Qua engineering is het een mooie uitdaging om te hebben. Ja, het heeft invloed op de coureurs, maar het is een technische uitdaging."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Carlos Sainz

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

55 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen