Sinds de start van het hybride tijdperk in de Formule 1 (2014) domineerde Mercedes, mede door een ongelooflijk sterke motor. De Duitse renstal bleek het beste concept te hebben van de nieuwe hybride motoren, waarbij gebruik werd gemaakt van een zogeheten 'gesplitte' turbocompressor. Honda volgde later met eenzelfde soort concept, maar Renault bleef vasthouden aan haar originele concept. Tot aan dit jaar. Het motorconcept werd volledig omgegooid en sinds 2022 maakt ook Renault (motorleverancier van Alpine) gebruik van de gesplitte variant. Dit zorgde volgens Bruno Famin, de eindverantwoordelijke voor de Alpine-krachtbron, voor nieuwe voordelen. Niet alleen bij de motor, maar juist binnen het hele concept van de auto. "We kregen een gloednieuwe krachtbron met vooral grote veranderingen in de behuizing. De belangrijkste verandering was de gesplitte turbo, die de aerodynamische prestaties van de auto sterk verbeterde", legt Famin uit. Het Mercedes-concept dat nu ook door Renault wordt toegepast heeft meerdere voordelen. Eén daarvan is dat de motor compacter is en er dus meer ruimte is voor aerodynamische concepten. "We hebben niet alleen aan de motor zelf gewerkt, maar ook aan de prestaties van de auto", zo vervolgt Famin. "De prestaties van de motor zijn erg belangrijk, maar als we bij het chassis aero-winst kunnen boeken door iets in te leveren bij de motor, dan deden we dat ondertussen ook. We hebben daar veel gewerkt aan de integratie, het gewicht en de koeling. Dat zijn ingrijpende veranderingen." Bij Alpine zijn ze meer dan tevreden met het resultaat. Famin kijkt naar eigen zeggen terug op een uiterst positief F1-seizoen. "De prestatiekloof is zeker weten gedicht. Er zijn geen grote verschillen meer tussen de motoren op de grid."
Alpine nam een groot risico
Famin legt uit dat het absoluut geen zekerheid was dat het zo goed uitpakte bij Alpine. "Het risico dat we hebben genomen is de motor zo laat mogelijk ontwikkelen en het risico te nemen dat we niet alle controles konden uitvoeren, iets wat we normaal gesproken wel doen. We wilden tot het allerlaatste moment pushen." "We hebben nog heel kort voor het nieuwe seizoen wijzigingen aangebracht aan de motor. We namen risico's, maar de strategie was duidelijk: we moesten met de motor weer terug in de strijd komen." Er zat tijdsdruk achter, want sinds dit jaar is de motorbevriezing van kracht in de F1. Er mag nog maar weinig veranderd worden aan de motoren. Voor het verbeteren van de betrouwbaarheid wordt echter een uitzondering gemaakt. "Met de engine freeze was onze strategie dat we wel iets moesten doen met onze prestaties. We hebben altijd nog de mogelijkheid om betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. De strategie was goed, ook al hadden we een aantal problemen", zegt Famin, doelend op de vele uitvalbeurten bij Alpine. "De motor zelf had geen grote problemen."
Meest gelezen