Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Spionage in de Formule 1 is van alle tijden

Er is de laatste weken veel te doen geweest over het al dan niet bewust afdekken van het zicht van de T-cam bij Ferrari. Daarmee zou het team willen verhinderen dat andere teams 'afkijken', of in grote mensen-termen, spioneren.

Na de koelzak op de T-cam volgde de paraplu in Monza en een groot uitgevallen ventilator op de luchtinlaat vanaf Singapore. Ferrari lijkt moeite te doen om het zicht van de T-cam op de cockpit te blokkeren. Andere teams hebben immers toegang tot de beelden die de camera's live schieten en door dat beeld visueel te blokkeren, probeert Ferrari mogelijk spionagepraktijken te verhinderen. Overigens is spionage in de Formule 1 van alle tijden. Super logisch ook natuurlijk, want als het team met de slimste ideeën kampioen wordt, wil je alle ins en outs van dat idee weten, om op zijn minst aan te kunnen haken. In de Formule 1 geldt meer dan ergens anders dat goed gejat beter is dan slecht verzonnen.

Nadat McLaren in 2010 de F-duct introduceerde, gingen de andere teams haastig op zoek naar een eigen versie van het systeem. Coureurs konden de aerodynamica van de auto veranderen, simpelweg door met een lichaamsdeel een luchtschacht te openen of te sluiten. En toen Red Bull met de geblazen diffuser kwam, braken vele techneuten hun hoofd over hoe ze dat concept zo efficient mogelijk kon namaken. Overigens is Ferrari niet het enige team dat groot uitgevallen föhns voor de luchtinlaat plaatst. Red Bull, Toro Rosso en andere teams doen hetzelfde en ook bij hen blokken de installaties (deels) het zicht naar voren. Allemaal om spionage te voorkomen? Misschien wel, misschien niet. Wat een team in de pitbox doet gaat alleen het team aan, zo wordt er klaarblijkelijk geredeneerd. Pitboxen worden niet voor niets vaak afgeschermt met enorme hekken om men het zicht op de wagens te ontnemen. Met name tijdens wintertests, spionagetechnisch de meest gevoelige tijd van het jaar, is het raak. Zolang de Formule 1 blijft bestaan als de 'Pinnacle of Motorsport', zoals de Engels dat zo mooi kunnen zeggen, ligt spionage op de loer. Natuurlijk kun je iedereen met open armen verwelkomen in de pitbox, maar er valt ook wat voor te zeggen om de best bewaarde geheimen vooral als geheimen te bewaren. En zolang de FIA je nergens op betrapt en jouw handelen goedkeurt, heb je het gelijk aan je kant.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'