Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Steiner haalt opgelucht adem: "Dan had mijn hoofd misschien op het hakblok gelegen!"

In een exclusief interview met RacingNews365 praat Haas-teambaas Guenther Steiner openlijk over de sterke banden met Ferrari. Ook blikt hij terug op wat er fout ging in het Formule 1-seizoen van 2020.

Bij de toetreden van Haas tot de Formule 1 volgde het team een filosofie dat precies tegen het doel van de koningsklasse instreek. Hoewel grote teams als Ferrari en Mercedes al jaren motoren en andere interne onderdelen leveren, was het idee nog altijd dat iedereen zelf een auto bouwt. Dat maakt een constructeur, toch? Nou, blijkbaar niet. Toen Haas in 2016 debuteerde, haalden ze zo veel mogelijk onderdelen uit Maranello als de regels toelieten. Volkomen legaal, maar nog nooit eerder gedaan door een ander team. De non listed onderdelen (nu bekend als Transferable Components) zijn onderdelen zoals de ophanging, versnellingsbak en achterste crashstructuur. Tot de listed onderdele (nu de Non Transferable Components) behoren de Survival Cell en de aerodynamische onderdelen. Deze moeten worden ontworpen door het team zelf. Hoewel Haas zelfs een eigen plek heeft in het Ferrari-complex in Maranello, zijn er strenge veiligheidscontroles van kracht om ervoor te zorgen dat de Haas- en Ferrari-info gescheiden blijft . Voor een tijdje werkte dat uitermate goed. In hun derde seizoen (2018) kon Haas strijden met Renault om de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap en de VF-18 bleek een snelle en consistente bolide. Het team begon echter terug te vallen daarna, ongeveer op hetzelfde moment dat Ferrari ook wat terugzakte. Beide teams zagen in 2022 weer een opleving van de prestaties. Is het dan geen risico om onlosmakelijk verbonden te zijn aan Ferrari? Niet in de ogen van teambaas Guenther Steiner, die in een exclusief interview met RacingNews365 het voordeel van de nauwe banden uitlegt.

Steiner staat achter Ferrari-banden

Hoe kijkt Steiner naar de banden? Kort samengevat zeer positief, zo legt hij uit aan RacingNews365 . "Als we kijken naar hoeveel we van ze afnemen, dan laat dat ook zien of je vooruitgang boekt of niet. We gebruiken dezelfde ophanging, dezelfde versnellingsbak, motor, hydraulica en elektronica. Je weet waar je kan staan als je goed werk levert - daar waar Ferrari staat." "Wat we zelf moeten ontwikkelen is de aerodynamica. Daarmee kunnen we verder naar voren komen, maar wij zij in het nadeel als Ferrari het slecht doet. We doen met hen mee en dit jaar zijn we tevreden met het gat tussen Ferrari en onszelf ten opzichte van vorig jaar." "Als zij het kampioenschap zouden domineren, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn. In dat geval staan wij op de derde of vierde plaats. Zo is het echter niet, al kunnen we wel vooruitgang boeken. Alles komt met een keerzijde, maar we hebben er vertrouwen in. We hoeven geen onderdelen te produceren waar we niets voor in huis hebben, zoals de ophanging of de versnellingsbak."

Simpele reden achter tegenvallend 2020

Na het hoogtepunt van 2018, toen het team in de Grand Prix van Oostenrijk een vierde en vijfde plaats behaalde, zakte Haas terug naar de achterkant van het middenveld. 2019 was turbulent met een vreemde titelsponsor die beweerde een beter product te hebben dan Red Bull en de bolide van 2020 scoorde slechts drie punten in het hele seizoen. In zijn boek Surviving to Drive, noemt Steiner de VF-20 'een drol', maar toch werd er in 2021 met dezelfde bolide geracet. Dat jaar werd afgeschreven om de focus te leggen op de regelwijziging in '22. Maar waarom was deze auto uit 2020 zo slecht? Wat ging er zo fout?"De pandemie sloeg toe in 2020, en op dat moment wist Gene (Haas, eigenaar, red.) niet zeker of hij door wilde gaan, dus stopten we met de ontwikkeling en daardoor raakten we achterop bij de tegenstanders. En in de Formule 1 betekent stilstaan dat je vrij snel een achterstand oploopt." "Toen we eenmaal besloten om door te gaan, en dat was rond september denk ik, was het te laat om te zeggen: 'We gaan nu de '21-auto ontwikkelen.' We moesten alsnog kleine aanpassingen doen aan de 2021-bolide, omdat er een paar regelwijzigingen waren. Die aanpassingen kwamen er bij de vloer, maar verder veranderde er niets." "We besloten voor '22 te gaan omdat het een compleet nieuw reglement aankwam. Dit ging niet alleen over 2022, maar over de komende vijf jaar. Het was dus een makkelijke beslissing die moeilijk werd gemaakt vanwege het feit dat je 2020 én 2021 afschrijft." "Ik doe dit al heel lang en ik wist dat met wat we op dat moment beschikbaar hadden, het niet mogelijk was om de achterstand in te halen omdat we in 2020 nogal wat mensen kwijt waren geraakt. We moesten het team in 2021 weer opbouwen om klaar te zijn voor 2022." "Dit was uiteindelijk naar mijn mening de juiste beslissing, maar het was best riskant. Als de auto van 2022 niet was geweest wat hij was, hadden er misschien wat koppen kunnen rollen, misschien ook wel die van mij!"

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"