Ik ben het niet eens met de strikte toepassing van de track limits dit jaar. Het heeft in te veel races invloed gehad op de resultaten. Het zorgt er ongetwijfeld voor dat mensen de Formule 1 de rug toekeren in een tijd waarin we wereldwijd nog nooit een zoveel volgers hebben gehad. Er moet meer gebruik worden gemaakt van gezond verstand. Het is met het blote oog vrij eenvoudig om te zien of een coureur meer dan één band buiten de limiet van de baan heeft. Als hij dat herhaaldelijk doet, dan moet er een straf volgen - maar vergeet niet dat je als coureur niet kunt zien waar dat voorwiel zich bevindt ten opzichte van de baan. Als je straffen uitdeelt, dan moet je aan kunnen tonen dat een coureur herhaaldelijk de limiet heeft overschreden op een manier waarvan de coureur duidelijk profiteert. Maar dan krijg je weer te maken met de manier waarop je track limits definieert. Op deze manier verpest je het racen. We hadden nu de belachelijke situatie waarbij we urenlang niet wisten wat de uiteindelijke top tien was. Er waren 1.200 mogelijke overtredingen, het is te stom voor woorden en het is niet werkbaar voor de FIA om 1.200 video's te bekijken. Er moet een beetje speelruimte zijn. Als een coureur voordeel behaalt en dat op een consistente basis doet, geef hem dan een straf. Maar als de overtreding zo minimaal is dat ze de camera moeten vertragen om te zien of er een stukje rood tussen de band en de baan zit, dan is dat belachelijk. Als we dat gaan doen, dan maken we de sport kapot. Het gezonde verstand moet zegevieren. Een snelle bijeenkomst van de World Motorsport Council (het hoogste FIA-orgaan, red.) en de teams zou direct resultaat op kunnen leveren, wat maakt dat een race weekend niet meer verpest hoeft te worden door track limits. Je hoeft alleen maar naar de coureurs te luisteren, want de coureur achter de auto die de track limits overschrijdt, ziet dat heel duidelijk, maar de coureur die zelf die auto bestuurt, heeft geen idee. Je zou ervoor kunnen pleiten om muren rond elk circuit te plaatsen en het racen volledig te verpesten, zoals in Monaco en Azerbeidzjan. Daar hebben de muren tanden. Ze bijten als je ze raakt en coureurs zullen hun best doen om ze niet te raken - maar dat kan niet op de andere twintig circuits. Het is gewoon niet mogelijk. We moeten ons gezonde verstand gebruiken. Dit soort dingen hoorden we vijf of tien jaar geleden nooit. Het is onnozel dat iemand die zó laag in de cockpit zit waardoor hij de verdomde lijn niet kan zien op het circuit de dupe wordt van anderen die bewust, structureel misbruik maken dor over de witte lijn te rijden.
Een tegenvaller voor Ferrari
Ferrari doet het in mijn optiek nog steeds niet goed. Ze hadden hun strategieën moeten splitsen toen de Virtual Safety Car verscheen. Dat was de beste optie voor het team, maar ik vond dat het er dit weekend een beetje op leek dat Charles Leclerc werd bevoordeeld, want als er iemand een vertrouwensboost nodig had, dan was hij het wel. Maar ere wie ere toekomt, want die upgrades werkten zeker en ze waren absoluut best of the rest en op Silverstone zullen we zien wiens upgrades als beste uit de bus zullen komen. Dat gezegd hebbende, Ferrari kan behoorlijk blij zijn met haar weekend. Kon het nog beter? Misschien, maar desondanks was de tweede plaats waarschijnlijk het enige dat ze ooit zouden krijgen.
Ferrari en Mercedes vs. Aston Martin
Ferrari staat achter Aston Martin en Mercedes in het kampioenschap, en Mercedes staat maar drie punten voor op Aston Martin. Het is te spannend om een favoriet aan te wijzen. Voor hun eigen trots, moeten ze de auto van dit jaar blijven ontwikkelen naast die van volgend jaar. Het team dat zich concentreert op de auto van volgend jaar gaat dit jaar onderuit in het kampioenschap. Toto Wolff zag er dit weekend depressief uit. Ferrari had duidelijk een veel beter weekend. Achter een team eindigen dat geen fabrieksteam is, is niet iets wat je aan het einde van het jaar op je cv wilt hebben staan. Ongeacht hoe hoog het budgetplafond is, als fabrieksteam wil je niet achter Aston Martin eindigen. Niks ten nadele van de prestaties van Aston Martin overigens, zij doen het gewoon uitstekend. Om eerlijk te zijn hebben Ferrari en Mercedes allebei de middelen om aan beide auto's (die van dit en die van volgend jaar, red.) tegelijk te werken. De budgetcap zorgt ervoor dat men wat meer met beide benen op de grond moet blijven staan, maar de grotere teams hebben natuurlijk betere en grotere faciliteiten. Kijk bijvoorbeeld naar Alpine, dat een kapitaalinjectie van 200 miljoen heeft gekregen, die ze willen gebruiken voor dingen als de simulator et cetera. De grote teams hebben dat allemaal al. Ze kunnen meer doen dan de kleinere teams, budgetcap of niet. Als je de mensen en de faciliteiten hebt, dan komen de resultaten ook.
Het voordeel van de twijfel voor Checo
Ik moet Checo het nageven dat hij van het begin tot het eind van het raceweekend naar verluidt zo ziek als een hond was. Hij herstelde vrij goed. Als vijftiende starten en opklimmen naar de derde plaats is een vrij goed resultaat en je kunt niet veel meer vragen dan dat. Het argument over het incident op zaterdag met Max is wel steekhoudend. Je moet hem op zijn woord geloven dat hij Max niet heeft gezien, hoewel het moeilijk voor te stellen is dat hij niet zou hebben gedacht dat Max daar was, want waar zou hij anders zijn? Het is duidelijk dat als je Christian Horner bent, je je auto's niet in zo'n penibele situatie wilt zien. Ik zei altijd tegen mijn coureurs: 'Doe wat je wilt, maar raak elkaar niet.' Dat is een faire opmerking, want de meeste teambazen willen geen contact tussen hun twee auto's. Het was een beetje too close for comfort op zaterdag, maar over het algemeen, en zeker als je je niet goed voelt, heeft Checo het best goed gedaan.
Meest gelezen