Als een wedstrijd, door welke omstandigheid dan ook, niet tot aan driekwart van de origineel geplande afstand reikte, besluit de Formule 1 om halve punten uit te delen. Dat lees je goed: halve punten. De winnaar krijgt in dat geval tegenwoordig twaalf en een half punt. Het is echter, onder het huidige stelsel, nog niet voorgekomen dat die score werd uitgedeeld. De laatste keer dat een Formule 1-race moest worden afgebroken en niet werd hervat, ondanks dat er nog niet driekwart van de raceafstand was afgelegd, is vandaag (vrijdag) precies tien jaar geleden. De Maleisische Grand Prix van 2009, die op zondag 5 april plaatsvond, veranderde binnen enkele minuten van een F1-race op een droge baan naar een glijpartij in een moessonbui. RacingNews365 blikt terug.
Als het Formule 1-circus in 2009 naar Maleisië afreist voor de tweede Grand Prix van het seizoen, heeft het debuterende team Brawn GP net een geweldige slag geslagen. De overblijfselen van het Honda-team zijn door haar voormalige teambaas Ross Brawn opgekocht, waarop de Brit zijn eigen renstal inzet. De wagen waarmee rijders Jenson Button en Rubens Barrichello de baan op worden gestuurd, blijkt een schot in de roos te zijn. De BGP001 slaat een dubbelslag in Australië: Button en Barrichello zetten de gevestigde orde op hun nummer en worden eerste en tweede in Melbourne. Waar de Brawns tijdens het eerste GP-weekend zowel in de kwalificatie als in de race op de plaatsen één en twee eindigen, daar moet Barrichello in Maleisië passen. Button snelt naar een tweede achtereenvolgende poleposition, zijn Braziliaanse teammaat komt niet verder dan P4. Dat je de leiding ook kan grijpen als je niet vanaf de voorste startrij vertrekt bewijst Nico Rosberg. De Williams-coureur schiet bij de start als een raket weg vanaf P6 en ontfutselt Button de eerste plek. Toyota-rijder Jarno Trulli sluit achter de Duitser aan op de tweede stek.
Op dat moment lijkt er nog weinig aan de hand. Goed, er wordt door de autoriteiten gewaarschuwd voor mogelijke regenval, maar op een handvol wolken na is er weinig reden om te paniekeren. Het weerbeeld slaat echter rap om: na een rondje of tien verkleuren de wolken en wordt het grijs aan de horizon, een handvol minuten later is het dek zelfs dreigend te noemen. En iedereen weet: in Maleisië, dat vlakbij de evenaar ligt, regent het niet. In Maleisië hoost het enkel! In rondje zeventien besluit Kimi Raikkonen zijn Ferrari naar binnen te sturen, om te wisselen naar de meest extreme regenband – terwijl er nog geen druppeltje uit de lucht valt. Immers: in Maleisië regent het niet, maar hoost het. Als er neerslag valt, tenminste. Raikkonen staat voor aap. Hij rijdt rondenlang door op een Ferrari, wiens banden naarstig naar water zoeken. Maar regenen, dat doet het niet. Vier ronden nadat Raikkonen binnen is geweest begint het eindelijk te druppelen. Achterop het circuit is het gevaarlijk, tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso glijdt zelfs eventjes van de baan af. Monteurs kijken elkaar vragend aan, coureurs geven hun mening over de boardradio. De kat uit de boom kijken is wellicht verstandig, aan de andere kant – je zal maar net de pitstraat voorbij zijn gereden, als de wolkbreuk toeslaat. Rond het halverwegepunt van de Maleisische Grand Prix begint het dan inderdaad kei- en keihard te regenen. De één na de ander glijdt van de baan, Sebastian Vettel laat de Renault-motor van zijn Red Bull zelfs afslaan. In rondje 32 wordt de Safety Car door de wedstrijdleiding naar buiten gebracht, maar iedereen kan zien dat het onmogelijk is om door te rijden. Als de wagens al glibberend terugkeren naar de rechte lijn van start/finish, wordt de rode vlag uitgehangen. Beroemd zijn de onrustige kreten van Felipe Massa geworden: de Braziliaan klaagt steen en been nadat zijn Ferrari tot stilstand is gekomen. “Ik heb een licht vizier nodig, breng mij een licht vizier! Anders kan ik helemaal niets zien!”, gilt Massa over zijn radio. “Felipe schatje, blijf rustig”, kalmeert engineer Rob Smedley zijn rijder.
MlS_c2zc6cE
Massa’s Ferrari-collega Raikkonen is daarentegen juist de rust zelve. De Fin ligt nadat de wedstrijd stil is gelegd op een kansloze veertiende positie en lijkt zich neer te hebben gelegd bij de uitslag. Hij klimt uit zijn Ferrari en wandelt op zijn dooie akkertje naar de pitstraat, om zijn racekloffie te verruilen voor een Ferrari-polo en een korte broek. De koelkast wordt opengeslagen en Raikkonen tovert de dikste ijsco die beschikbaar is, tevoorschijn. Ondertussen discussieert de wedstrijdleiding of het haalbaar is om de race te hervatten. Aangezien er in Maleisië iets later dan normaal in Europa het geval is wordt gestart – om de Europese kijker niet voor dag en dauw uit zijn bed te trommelen – begint de schemering in te vallen. Kort daarvoor hebben enkele rijders geklaagd over het verminderde zicht tijdens de Australische GP, die eveneens later begon en, zoals Rosberg zou zeggen, in de twilight eindigde. Het verdict: de race wordt niet hervat. Jenson Button wint (weer), Nick Heidfeld en Timo Glock scoren de overige podiumplaatsen dankzij hun sterke optredens in de regen. Met name Toyota-coureur Glock valt op: de Duitser werkt zich in de laatste ronden rap naar voren en had zelfs kunnen winnen, als de race niet was stilgelegd. Massa heeft net zijn lichte vizier te pakken, als hij hoort dat de race niet verder gaat en hij op een rampzalige negende plaats (anno 2009 nét buiten de punten) eindigt. Niet dat hij bijster veel had kunnen scoren: winnaar Button krijgt vijf schamele puntjes, nummer acht Rosberg – die ver is teruggevallen na zijn raketstart – moet genoegen nemen met een half punt.
Meest gelezen