Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Topontwerper Newey deed een stap terug bij Red Bull

Adrian Newey is het meesterbrein achter alle winnende Red Bull Formule 1-bolides, waaronder dus ook de wagens waarmee Max Verstappen zijn twee wereldtitels veroverde. In de afgelopen jaren heeft de topontwerper echter wel een flinke stap terug gedaan, zo legt teambaas Christian Horner uit.

Adrian Newey is al jaren het meesterbrein achter de winnende Red Bull-bolides. De topontwerper heeft een lange geschiedenis in de Formule 1 en heeft de reputatie als de meest succesvolle ontwerper in de geschiedenis van de koningsklasse. Zijn laatste twee creaties, de RB16B en de RB18 wonnen beide kampioenschappen voor de coureurs en de laatste won zelfs het constructeurskampioenschap. De RB19 is natuurlijk ook zo goed als klaar en wordt voor het eerst gedeeld met het grotere publiek tijdens de testdagen in Bahrein. Hoewel Newey nog altijd zeer betrokken is bij het ontwerpen van de bolide heeft hij in de afgelopen jaren een grote stap terug gedaan, zo legt Red Bull-teambaas Christian Horner uit. Newey is namelijk ook bezig met een aantal andere grote projecten voor het energiedrankjesmerk. "Adrian heeft de afgelopen jaren een stap teruggedaan in zijn dagelijkse verantwoordelijkheden in de Formule 1. Hij verdeelt zijn tijd nu tussen (Red Bull) Advanced Technologies en de Formule 1", aldus Horner tegenover Auto, Motor und Sport . Dit betekent niet dat hij niets meer doet voor de nieuwe Red Bull-bolides. "Hij beschikt natuurlijk over een encyclopedie aan kennis en ondertussen heeft het technische team ook een stap naar de voorgrond gezet onder het leiderschap van Pierre Wache (technisch directeur van Red Bull) samen met Enrico Balbo (hoofd aerodynamica), Ben Waterhouse (hoofd performance) en Craig Skinner (hoofd design)." "Ik denk dat we nu het sterkste technische team in ons bestaan hebben en daardoor kan Adrian ook andere projecten beginnen, zoals de Valkyrie en natuurlijk de RB17. Natuurlijk is hij nog steeds erg betrokken bij alles, maar niet meer dagelijks."

Adrian 'slechts' 50% van de tijd betrokken

Op de vraag aan Horner hoeveel uren Newey nog precies kwijt is aan het ontwerpen en doorontwikkelen van de Red Bull-bolides, kan de teambaas geen duidelijk antwoord geven. "Het is onmogelijk om dat in dagen uit te drukken, maar ik denk dat ongeveer 50% van zijn tijd besteed wordt aan de Formule 1." "Hij is een paar dagen per week op kantoor, gemiddeld genomen. Het is lastig om het verder in cijfers uit te drukken, maar hij is er wel als zijn aandacht nodig is. In dat geval wordt er door de technische groep naar hem gevraagd", aldus Horner.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden