Alex Albon heeft tot nu toe een roerige Formule 1-carrière achter de rug. De coureur begon in 2019 bij Toro Rosso en werd na een halfjaar al overgeheveld naar de hoofdmacht: Red Bull. Albon verving Pierre Gasly, maar zou anderhalf jaar later zelf ook aan de kant worden geschoven ten faveure van Sergio Perez.
Albon keek een jaar toe als reservecoureur en kreeg vanaf 2022 een tweede kans bij het team van Williams. De Britse Thai schoot uit de startblokken met een sterk punt in Australië, ondanks het feit dat de bolide nog niet snel genoeg was. Williams zou acht punten scoren en als laatste eindigen in het constructeurskampioenschap. Albon was wel een lichtpuntje, want hij presteerde het gehele jaar sterk.
In 2023, met James Vowles die het stokje overnam als teambaas, scoorde Albon 27 punten. Hij leidde Williams zo naar de zevende plaats in het constructeurskampioenschap, wat het team miljoenen dollars extra opleverde. Albon was het speerpunt in de terugkeer van Williams naar het middenveld, want na een grote update in Canada scoorde hij in zeven races en één sprintrace punten. Daardoor wordt hij gezien als één van de best presterende coureurs van 2023.
Albon is nu onlosmakelijk verbonden aan Williams en spreekt in een uitgebreid interview met onder meer RacingNews365 over zijn prestaties in 2023.
Anderen bekeken ook:
Coureur en team moeten als één samenwerken
"Op persoonlijk vlak denk ik niet dat er veel veranderd is ten opzichte van vorig jaar", antwoordt Albon op de vraag of hij een verschil in prestaties ziet tussen 2022 en 2023. "Ik denk dat de grootste veranderingen voort komen uit wat meer zelfvertrouwen, want vorig jaar moest ik mezelf bewijzen. Ik had het gevoel dat dat was gelukt en dit jaar ging het meer om: 'Oké, hoe help ik het team vooruit en breng ik ze waar ze moeten staan?'"
De 27-jarige coureur weet waarom het nu beter gaat. "Ervaring speelt een grote rol. Niet alleen in de Formule 1, maar ook binnen het team. Ik zal je een voorbeeld geven. Stel dat ik aan de tweede vrije training begin (in Abu Dhabi red.), dan weet ik al hoe de auto zal aanvoelen. Ik weet in welke bochten we beperkingen zullen hebben en in welke bochten de auto goed werkt."
"Je bent altijd een stap verder als je een weekend ingaat en je er het jaar ervoor ook hebt gereden", vervolgt Albon zijn verhaal. "Dat maakt echt een groot verschil, omdat je al kunt anticiperen op problemen en je sterke en zwakke punten als coureur. Dat is heel nuttig. Het helpt ook als je een auto hebt die sneller en makkelijker te besturen is. De auto van dit jaar is beter te besturen. Je kan hem meer tot de limiet pushen en daardoor creëer je ook weer vertrouwen. Dat komt niet alleen door mezelf, maar ook omdat de auto dat toestaat."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Albon haalt McLaren aan
Albon wijst naar McLaren. Dat team begon het seizoen in de achterhoede en streed na een fikse upgrade ineens om podiumplaatsen. "Ik heb het eerder gezegd, maar het geldt ook voor Oscar Piastri en Lando Norris. Zij zijn niet ineens beter geworden door de updates. Het zijn goede coureurs, die met hulp van de auto in staat zijn om te floreren. En ik denk niet dat de situatie van Williams daar veel van verschilt."
Tijdens de trainingen voor de Grand Prix van Mexico was Albon ontzettend snel en werd hij getipt voor een sterke startpositie op de grid. De FW45 had het echter moeilijk in de kwalificatie, waardoor Albon niet verder kwam dan de veertiende plaats. Hij zou uiteindelijk nog wel negende worden in de race. Als Albon wordt gevraagd of hij in bepaalde sessies niet alles eruit heeft gehaald, vindt hij dat de focus te vaak op de prestaties van coureurs wordt gelegd.
"Jullie (de media red.) kijken te vaak naar de coureur" stelt Albon. "Het gaat om de coureur én de auto. In Las Vegas reden we met een set-up zodat we de banden snel op temperatuur kregen. Daardoor gingen we als vijfde en zesde van start, maar in de eerste ronde van de race raakten de banden al oververhit. Dat heeft niets met de coureur te maken en is het compromis. Ik deed wat ik moest doen in de kwalificatie en misschien presteerden we als team wel iets te goed. We overtroffen de snelheid van de auto. Als we een goede race hadden willen afwerken, dan waren we misschien niet verder gekomen dan P10 en P11 in de kwalificatie."
De coureur verwijst ook naar Mexico om zijn standpunt te beargumenteren. "In Mexico stonden we in de top drie tijdens de eerste en derde vrije training. In de tweede training ging de baantemperatuur met tien graden omhoog en kregen we de banden niet meer aan de praat. Dat zijn ups en downs die je van buitenaf niet ziet. Ik denk eigenlijk dat het een heel constant seizoen is geweest. In kwalificaties heb ik volgens mij geen fouten gemaakt."
Albon sluit af door één minpunt van het seizoen te benoemen. "Ik heb het meeste spijt van mijn crash in Australië. Daar gooide ik een puntenpositie weg en dat had ik beter moeten doen. Maar het is lastig om alles van buitenaf te beoordelen. Er gebeuren zoveel dingen die niemand ooit ziet."
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!