Aan het begin van de race in Canada had Max Verstappen het nog lastig en moest hij Lando Norris en George Russell voor zich dulden. Na de safety car, veroorzaakt door Logan Sargeant, kwam Verstappen aan de leiding en hij stond die niet meer af. In gesprek met RacingNews365 spreekt voormalig voorman van Bridgestone en huidig Formule 1-analist Kees van de Grint over de race van de drievoudig wereldkampioen.
Volgens Van de Grint was de zege van Verstappen heel knap. "Ik vond dat hij briljant heeft gereden. Hij zegt het zelf ook: het is heel onvoorspelbaar om met de auto over de kerbstones heen te rijden. Daar moet hij met zo'n auto wel overheen gaan. En hij had geen auto die een aantal tienden beter was dan de rest. Op z'n best was de Red Bull gelijk aan de andere, hij heeft geen superieure auto. En dan zie je ook het talent Verstappen, de vakman Verstappen. Hij weet daar dan toch uiteindelijk mee te winnen. En dan spelen er ook wat factoren mee, maar die moet je aan je zijde hebben. Deze overwinning was echt super", zo begint Van de Grint zijn verhaal.
"En ik denk dat Verstappen daar zelf ook blij mee is. Kijk: wegrijden en 30 seconden voorsprong hebben, dat is hartstikke mooi en dan heb je er weer een overwinning bij. Maar ik denk dat het minder voldoening geeft dan deze zege. Je hebt er toch die 300 kilometer voor moeten knokken."
Anderen bekeken ook:
'Veruit de beste'
"Deze overwinning is hartstikke knap, alle lof en waardering voor Max." Is hij dan ook de terechte winnaar? "De winnaar is altijd de terechte winnaar en zeker Max. En er waren absoluut mogelijkheden voor Lando Norris, misschien ook voor Oscar Piastri en George Russell, om ook te winnen. Als jij dan de winnaar bent, dan ben je absoluut de terechte winnaar." Volgens Van de Grint kwamen de kwaliteiten in de regenachtige omstandigheden op de rijdersbaan in Canada extra naar boven. "Dat heb je gezien, dat is enorm. Daarom is hij ook de terechte winnaar. En het is misschien mijn chauvinistische mening, maar hij is op het moment van deze groep coureurs veruit de beste."
Toch hoorden we Verstappen over de radio ook klagen over de ophanging van de RB20 en de kerbstones, maar dat deerde hem niet. "Daar heeft hij mee te doen en dat heeft hij dan heel goed onder controle gehouden. Ondanks dat hij niet helemaal tevreden was en dat zijn auto moeilijk te besturen was, heeft hij natuurlijk die rondjes briljant afgelegd en de anderen op afstand gehouden. Daarom is het een superieure race, maar je kan tijdens de race natuurlijk niet heel veel aan de auto veranderen. Dat is ook het concept en dat heeft hem ook een paar makkelijkere overwinningen opgeleverd. Daarom wordt ook de volgende race weer interessant, want daar heb je er niet zoveel last van."
'Drie of vier winnaars'
Tijdens de race lagen dus ook Norris en Russell aan de leiding. Heeft de concurrentie het dan laten liggen? "Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Dan ga je over 'als' en 'wat' praten. De race was waarschijnlijk iets anders gelopen als die safety car voor Logan Sargeant er niet was gekomen. Dat is 'als' en dat hoort er ook bij."
Van de Grint vervolgt: "En bij de herstart kwam Max heel goed weg, maar daar kon Norris hem ook niet bijhouden. Het kan dus verkeren tijdens een race en dat heeft het gedaan. Ik denk ook dat er mogelijkheden waren, maar dan moet het ook allemaal een beetje meezitten. Er hadden op zijn minst drie of winnaars kunnen zijn. En dan heeft Verstappen laten zien dat hij weer aan het langste eind trekt en dat is hartstikke mooi. Dat is ook geen toeval, dat is klasse."
Vooral Norris had aan het begin van de race de snelheid om de race te winnen, maar waarom had de Brit na de safety car de snelheid niet meer? "Dat is lastig te zeggen, maar dan denk ik toch onder meer aan de vuile lucht. Hij was voorbij Max en toen reed hij toch makkelijk weg. Het was volgens mij ongeveer acht seconden. Dus dat schijnt toch makkelijker te zijn."
"Ook door de safety car was de afstand weer klein geworden, daardoor zaten ze vlak achter elkaar. Omdat Max natuurlijk al een hele goede herstart had, sloeg hij een gat en was het gat groter dan Norris had gehoopt. Maar Norris kon dat ook niet meer dichtrijden. Hij was al zwakker dan voor de safety car. Ik kan alleen maar bedenken dat het toch met die vuile lucht te maken had, want verder waren het bijna dezelfde omstandigheden. En misschien was Verstappen wel extra gemotiveerd dat hij net die extra paar tienden eruit perste", zo sluit Van de Grint af.
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!