Zijn naam: Jan de Rooy. Het is de woestijn van Noord-Afrika waar De Rooy zijn kunsten vertoont, in een vrachtwagen. Hij wint met zijn DAF Turbo Twin de rally Paris-Dakar, in de tijd dat de rally nog gewoon finishte in de plaats die de naam van de rally deed vermoeden. Hij is de eerste Nederlander die dat dat voor elkaar krijgt.
De Rooy doet dan al enkele jaren mee aan de Dakar Rally, maar de DAF-trucks van het dan nog kleine Eindhovense vrachtwagenmerk missen vermogen. Wat begint als een grap wordt uiteindelijk werkelijkheid. “Waarom leggen we er dan niet twee motoren in en waarom geven we elke motor dan geen turbo?”, zo wordt er geopperd. En zo geschiede. Na enkele jaren van ontwikkeling staat in 1987 de DAF Turbo Twin II aan het vertrek. Twee motoren van elk 495pk drijven aan het gevaarte aan. Met Jan de Rooy achter het stuur klaart DAF de ‘eenvoudige’ klus. De Rooy zou later verklaren nauwelijks tegenstand te hebben gehad. De einduitslag onderstreept dat. Hij wint met meer dan twaalf uur voorsprong op de nummer twee. Hij domineerde dat jaar de rally en was op momenten sneller dan de deelnemers aan het auto-klassement. Dat gegeven maakt de geboren Eindhovenaar hongerig naar meer.
Na de overwinning in 1987 wil hij een jaar een stap verder gaan. Hij wil met de vernieuwde Turbo Twin, dit keer goed voor 1200pk (2x 600pk) en een top van 220 kilometer per uur, zo hoog mogelijk eindigen in het overall-klassement. De nieuwe wagen vliegt werkelijk door de woestijn en geeft een hoop auto’s het nakijken. De Finse rallyvedette Ari Vatanen kijkt ongetwijfeld zijn ogen uit als hij voorbij wordt gevlamd door de trucker. Onderstaande beelden gingen de hele wereld over. Het avontuur kent echter een dramatisch eind. De andere, minder pk-sterke truck van het team die als service-truck voor De Rooy diende en hoge ogen moest gooien in het truck-klassement, verongelukt. Chauffeur Theo van de Rijt ziet een bultje over het hoofd , waarna de wagen oncontroleerbaar begint te stuiteren en uiteindelijk gaat rollen. Navigator Kees van Loevezijn wordt daarbij uit de bolide geslingerd en overlijdt ter plaatse. DAF heeft genoeg gezien en trekt zich terug uit de rallysport. Zowel de truck uit 1987 als de truck uit 1988 is te bewonderen in het Eindhovense DAF Museum.
n_y8MwqrPa4
Meest gelezen