Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Verschillend niveau in F1 en IndyCar? "Dixon had meer kunnen winnen dan Bottas"

In hoeverre verschillen de Amerikaanse coureurs van de Europese? Is de Formule 1-rijder bij uitstek sneller dan de IndyCar-coureur, zoals weleens wordt beweerd, of is dit complete nonsens? Met de GP van de Verenigde Staten voor de deur een goed moment om dat eens aan de kaak te stellen.

Ervaringsdeskundigen Arie Luyendijk en Robert Doornbos namen Racingnews365 op sleeptouw wat betreft het vraagstuk. Beiden waren actief in de Verenigde Staten en kunnen tevens buigen op een geschiedenis in de Europese formulewagens.

“Er is een negatieve houding tegenover Amerikaanse coureurs, maar ook ten opzichte van de Amerikaanse racerij in het algemeen”, trekt Luyendijk direct fel van leer. “Dat komt wellicht doordat de Britten en de Fransen zichzelf met name zien als de uitvinders van de autosport. In Europa heerst sowieso wel een beetje de ‘wij zijn beter dan de rest van de wereld’-mentaliteit.”

Luyendijk erkent dat hij in eerste instantie ook zo zijn bedenkingen had. “Toen ik in de VS aankwam, was de IndyCar genaamd ‘Indy Car World Series’. Dat vond ik wel apart. Je racet alleen in de VS, vrijwel altijd op ovals en je noemt jezelf een wereldkampioenschap? Een tikkeltje overdreven, wat mij betreft – gericht op zelfpromotie. In mijn gedachten, destijds, was de Formule 1 ‘het’. Dat is jammer, want dat is een kortzichtig idee. Volgens mij is die houding er tegenwoordig nog steeds bij sommige Europeanen en dat zal naar mijn idee ook niet snel bijtrekken.”

Doornbos onderstreept de woorden van zijn landgenoot. “De toppers in de IndyCar doen niet onder voor de toppers in de Formule 1. Scott Dixon, Alexander Rossi”, noemt de Rotterdammer de twee rijders op die in 2018 om de titel streden. “Dixon is ongelooflijk allround. Hij is nu te oud, maar als hij een aantal jaren geleden in een Mercedes had gezeten dan had ook hij Grands Prix gewonnen. Of dat er net zoveel als Lewis Hamilton zouden zijn geweest weet ik niet, maar misschien wel meer dan Valtteri Bottas.”

Arie Luyendijk

- Volgens mij denken sommige Europeanen nog steeds dat de Formule 1 'het' is

Beiden erkennen dat het verschil in budgets een grote factor is. Waar een topteam in de Formule 1 opereert met een geschat budget van zo’n 400 miljoen euro per jaar, daar moeten de topteams in de IndyCars het stellen met nog geen tiende van dat bedrag. “De races worden daardoor wel leuker”, wijst Doornbos naar de IndyCar Series. “Kampioenschappen worden vrijwel altijd bepaald in de laatste race. Dat is precies waar de fans op hopen.”

“Formule 1-teams hebben veel meer budget dan IndyCar-teams en de toprijders verdienen vele malen meer dan de IndyCar-coureurs. Op technisch oogpunt is het daarom een spektakel. Als je kijkt naar hoe de auto’s in elkaar zitten, dan ja, is de Formule 1 de top wat betreft technische know-how. Echter: door de aantrekkingskracht van de Formule 1 alszijnde hoogste van het technische hoogste worden de coureurs ook tot statussymbolen verheven en dat is jammer, want die gedachte is enigszins uit het lood getrokken”, spreekt de racelegende.

Breaking Waarom Vettel voor een terugkeer in de Red Bull-familie staat